hel stålkant eller 3/4 stålkant

Hej ,jag är nybörjar på turskidor men var uppa i jämtlandsfjällen förra veckan. jag använde mina "vanliga" skidor som är av skatingvariant utan stålkant och fiskfjäll under vilket fungerade mindre bra för min del, dåligt fäste och ingen kontroll i backarna.
nu ska jag iaf köpa ett par turskidor tänkte jag. ska jag köpa med hel stålkant eller 3/4 stålkant? vad är skillnaden emellan dem och vilket är att rekommendera för mig som nybörjare på fjället?

tacksam för svar

//Sjobbe
 
Jag skulle helt klart säga hel. Den enda skillnaden är väl just hur mycket av kanterna som är i stål, vilket i sin tur kan ha en marginell inverkan på priset. Rent funktionsmässigt lär skillnaden vara likaledes marginell i fråga om "bett" under de allra flesta förhållanden, men om stålkanten inte går hela vägen kan en ökad risk för skador och "hugg" i ändarna föreligga då det så att säga blir fler och/eller mer utsatta skarvar.
 
Teoretiskt men ändå: jag skulle inte oroa mig för 3/4 versionen. Det är inte i ändarna man har tryck, det har man under foten.

Och rent praktiskt och emotionellt är mina två kamrater med 3/4 stålkant precis hur nöjda som helst. Inte fan har de jämfört med något annat. Men de är likväl nöjda. :)

Själv vill jag ha hellång stålkant, men bara för att de skidor jag vill ha just har hellång stålkant. Så är det med det.
 
En skidsäljare jag frågade var ganska tydlig i att han rek:ade hel stålkant istället för 3/4-kant. Jag pressade honom lite, men han var helt övertygad om att greppet med helkant var bättre och det grundade han på egen erfarenhet. Själv har jag bara åkt på helkant eller ingen kant alls, så jag kan inte jämföra. Om 3/4-skidan har nån stor fördel, t ex kostar 50% eller inte skadar hunden som en helkantad, ja då kanske skillnaden i grepp är försumbar. I ärlighetens namn är det sällan jag verkligen pressar kanterna på mina turskidor, det händer bara vid mkt lutning och skare, och inte ens då vet jag om jag nyttjar hela greppet.
 
Brättena tar en del stryk

på skidor och det gäller faktiskt både fram och bak. Bara det att man kör ner bakändarna igenom snövallar intill stugknuten när man ställer ifrån sig dem inför kvällen eller lunchen sliter på skarvarna mellan belag och resten av skidan och det är ofta slitaget börjar synas här först och därför är det bra om det finns stål både i fram och bakändar.

Men vad som är optimalt just för dig och för din användning kan förstås diskuteras.

Thure

PS Anders du knappar in snart har du hälften så många inlägg som jag.
 
Jag kör också med hel stålkant för att den bredd på skida jag ville ha hade hel kant (Åsnes Amundsen). Som den halvklantige skidåkare man är så skaver jag ibland skidorna mot varann, då skär stålkanten i ovansidan på andra skidan, men det är mest kosmetika kanske :)
 
Jag har Åsnes Rago (med hel stålkant) och har testat ett par Vikafjell (3/4 stålkant). Jag tycker at 3/4 fungerar utmärkt. Med hel stålkant på fjällskidor får man mycket moment när kanten längst fram fastar, vilket kan bli besvärligt i vissa situationer.
 
resultatet!

Hej det blev ett par Åsne Vikafjell (3/4 stålkant). Detta mest för att jag fick dem för ett pangpris. 1700 spänn och då ingick kängor och bindning! Andra butiker säljer samma paket för 3400!
 
på skidor och det gäller faktiskt både fram och bak. Bara det att man kör ner bakändarna igenom snövallar intill stugknuten när man ställer ifrån sig dem inför kvällen eller lunchen sliter på skarvarna mellan belag och resten av skidan och det är ofta slitaget börjar synas här först och därför är det bra om det finns stål både i fram och bakändar.
Hah, har just epoxylimmat bakkanten på min ena Fischer E109:a (som f ö har hellånga stålkanter!) efter att plasten på ytan delaminerat pga vårdslösa "nedställningar" i skaren. Skar först rent med marginal och limmade sen med flödiga mängder snabbepoxy. Resultatet blev riktigt spejsat.
 

Bilagor

  • epoxy.jpg
    epoxy.jpg
    44.5 KB · Visningar: 867
Grattis till en bra affär! Jag gav betydligt mer men kommer inte ihåg exakt. Jag köpte rubbet med kortfellar, stavar, kängor och allt så det blev nog runt 3500 eller så. Jag köpte 3/4 kant med tanke på hunden annars hade jag nog köpt heldragen. Det är rätt behagligt att klättra med stålkant på hårt underlag jämfört med icke-stålkant.

Hej det blev ett par Åsne Vikafjell (3/4 stålkant). Detta mest för att jag fick dem för ett pangpris. 1700 spänn och då ingick kängor och bindning! Andra butiker säljer samma paket för 3400!
 
3/4 för hunddrag?

Funderar på om det finns en risk att man kan skada hunden med hel stålkant om man råkar komma för nära med skidorna. Med 3/4 borde risken minskas något. Problemet är att när det går riktigt fort kör man ikapp hunden och om den inte går åt sidan kan den bli påkörd och skada tassarna.
 
Det finns nån annan tråd på hundforumet där nån "i branschen" tycker att det är förkastligt med stålkant oavsett 3/4 eller full. Jag har bara kört ett par dagar och tyckte att det känns rätt safe. Det kan säkert gå illa om man har riktig otur så man får nog själv kalkylera vad man vill riskera för sin hund. Det känns i vilket fall betydligt bättre att inte brättena är stålskodda och vassa.

Funderar på om det finns en risk att man kan skada hunden med hel stålkant om man råkar komma för nära med skidorna. Med 3/4 borde risken minskas något. Problemet är att när det går riktigt fort kör man ikapp hunden och om den inte går åt sidan kan den bli påkörd och skada tassarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
EHJ Skateskidor med stålkant? Turskidåkning 4
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
Kristerus stålkant? Turskidåkning 10
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.