Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta?

Har letat efter en kombinerad tur/telemarksskida och tror mig funnit en mkt lovande kompromiss i Åsnes Storetind. (http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?itemid=16) Kommer bli rätt många frågor...

Åker mkt alpint o snowboard (cirka 60 dagar om året) och testat telisar kanske 5 dagar sammanlagt plus lite vanliga längdskidor med. 180 lång o 77kg, gillar att åka precis överallt.

Från början var jag ute efter ett par rena turskidor, men ju mer jag läst desto mer sugen har jag blivit på att hitta en skida som går att köra nerför med också. Kommer absolut nöta några dagar i pisten för att förbättra teknik. Tänkt bindning är "Voile 3-Pin" med en lättare plastpjäxa samt kickerhudar.

* De skidorna jag fundera på är Åsnes Storetind eller Åsnes Ingstad. Har läst om Ingstad här på sidan o de verkar nöjda, men varför inte välja den med ännu mer skärning/bredd på? Förloras för mkt av turegenskaperna?

* Storetind säljs i längderna 180 och 188, vilken ska jag välja här. Är som sagt nybörjare för tillfället, men tänker träna upp mej :) Kanske kommer bli lika delar: platt tur, topptur, pistad backe. Om jag väljer Ingstad känns 190cm rätt givet (blir inte lika mkt nedför med den skidan tror jag)

*Vidare undrar jag oxå om det behövs ngt platta under bindningen för att kunna sätta i kanterna bättre (Kan inte sånt här men känns som bindningen kan ta i, främst i pisten) Typ denna Voile V-Riser (http://www.voile-usa.com/Merchant2/...ode=V-Riser&Category_Code=VTA&Product_Count=5)

Många frågor, men kanske kan få något svar
Tack, Eric
 
Gissar att det är lite mer av en toppturskida.

Hejsan,

Jag är en av dom som nyss köpt ett par Åsnes Ingstad Fjell - faktiskt med just Voile' 3-pin bindningen och varit mycket nöjd.

Utan att ha provat Storetind skulle jag gissa att det är lite mer av en toppturskida, det är ju ändå som en sådan som den är kategoriserad på Åsnes hemsida. Detta brukar innebära att man har ett betydligt mjukare spann på skidan, vilket som du säker ver ger bättre utförsegenskaper - framför allt i lössnö.

Hur stort problem detta är på platten beror givetvis på hur långt och på vilket sätt man tänkt att gå. Tar man en extrem, gå på tur med tung pulka, behöver inte ett mjukt spann vara någon gigantisk nackdel då man hur som helst vill ha bra fäste och gliden brgränsas ganska effektivt av pulkan. Tar man den andra extremen, gå på dagstur med väldigt lätt packning, vill man helt klart ha ett par skidor som glider bra = ett rejält spann så man inte går med vallan i snön hela tiden.

Det som dessutom talar emot Storetind som turskida är dels att den är något tyngre än Ingstad, vilket är givetvis en liten nackdel, plus att ju mer sväng en skida har desto mindre "stabil" blir den rakt fram.

Så vilken skida man bör välja beror nog till stor del på användningsområdet. Men har man tänkt att gå på tur och vill ha en skida som typ funkar utförs tycker jag att Ingstad är ett givet alternativ av dessa två. När man går på tur tillbringar man trots allt typ 80-90 % av sin tid på platten.

Jo just det, angående plattor under. Ja det vill du absolut ha, i alla fall på Ingstad om du väljer en klassisk NN 75 mm bindning som Voile 3-pin. Bindningen är nämligen bredare än skidan vilket medför att det släpar i snön både på platten och utförs om man inte har skare. INTE roligt eller positivt på något sätt!

/ Stefan
 
Senast ändrad:
plattan kvar o så pjäxor

Det blidde Storetind 188 cm och ett par Voile 3-pin bindningar.
Nu ska jag leta upp ett par plattor oxå, hur höga tycker ni kan vara rimligt o spelar det ngn roll vilket märke? Hade nog tänkt mig 10mm eller möjligtvis 15mm. Vad har du Stefan för nån platta?
(http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_36&products_id=590), (http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_36&products_id=657) Dessa passar väl?
Finns det ngt alternativ som är bättre ifall jag skulle vilja ha kvar plattorna o bara skaffa kraftigare bindningar i framtiden (ifall det blir mkt utför).

Tänkte försöka att hålla mej till bara ett par pjäxor o där ligger nog t4 bäst till. Men vill prova dem innan jag beställer. Nån som sett nån internet-rea, de verkar ligga på 2000
 
Vet inte...lagom höga :)

Hejsan,

Har ingen koll på hur höga min plattor är, men skulle jag gissa låter en 10-15 mm som en vettig höjd på plattorna.

Hoppas du blir nöjd med den nya uttrustningen!

/ Stefan
 
Butiker?

Tack för bra inlägg.
Jag har följt Stefans inlägg och svar på mina tidigare frågot om Ingstad.
Har någon av er något tips på butik med bra Åsnes sortiment så här sent på säsongen?
 
Oslo...

Har knatat runt i de flesta butikerna i Göteborg utan att blivit alltför imponerad, så för egen del slutade det med att jag köpte hela min nya turutrustning på Sportsnetts butik i Oslo (http://www.sportsnett.no/).

Mycket kompetent och trevlig personal, så om du ska upp till Jotunheimen eller liknande kan det vara ett bra alternativ att svänga förbi där. Men tippset är givetvis att kolla innan om de har grejerna inne.

/ Stefan
 
Återupplivar denna tråd!

Står inför samma fråga , Storetind eller ingstad?

Tankeställningen är alltså,,, När man ändå går ifrån turskidans egenskaper med dubbelspann.

varför inte välja storetind med ännu mer bredd än ingstad?

De flesta som köper någon av dessa istället för t.ex amundsen kommer väl troligtvis avvika från uppkörda leder, och då är väl bredare bara bättre?? om man jämför vid samma längd?

Hittar inga jämförelser mella dessa på de skandinaviska forumen, men tydligt att ingstad verkar populärare,

Så om någon här har storetind , skulle det kul att höra om den upplevs FÖR bred i något sammanhang!

Och i annat fall hur skulle ni resonera, tänkte försöka beställa innan helgen slut?

mvh krister
 
Storetind

borde vara mera lättåkt utför. Nackdelen med bredden är det ibland i skidspår och mest tydligt om man går på skrå då det blir torsionsvridning när man går på breda carvingskidor.

Stighudarna blir också dyrare när de är bredare.

Köp bägge och rapportera dina erfarenheter.

Thure
 
Torsionvridning på skrå hade jag inte kommit på
,undrar om det kan upplevas i verkligheten eller om det är en teoretisk skillnad!

Hur tänker du när du skriver nackdel i spår!

Ingstad är ju redan för bred för spår(preparedade), menar du att den som har storetind får vara ständig spårare ; )

Egentligen har ju inte storetind så mycket mer bärighet eftersom den har mer insving,

så jag vet inte om den (lilla) fördelen ska värderas mot kan ske en smidigare ingstad!

lutar åt att jag gör som flertalet och väljer "lagom" = ingstad
 
Vetletind

Kult att tråden återupptogs.

Det blev aldrig att jag köpte några nya skidor under förra säsongen så mina spörsmål inför ett köp kvarstår faktiskt.

Funderar på Ingstad (84/62/74mm) el. Vetletind (93/62/85mm) . Dock ej Storetind (103/68/93mm).

Jag håller mest till i Jotunheimen med mycket upp- och nedkörning och behöver ett par bredare skidor än mina gamla lättare Åsnes (60/51/55) med BC-binding . Dessa har dessvärre varit en mer eller mindre en katastrof så jag behöver verkligen nya..!

Dock tycker jag Storetind kan vara väl breda och verkar vara en renare toppturskida. I det fall jag endast går på topptur kommer jag nog att fortsätta använda mina alpina telisskidor (all mountain) med NTN.

I tex. Jotunheimen är det ganska vanligt att folk går med lite grövre skidor så jag tror inte att vare sig Ingstad el. Vetletind borde vara några problem att gå i spåren med. I de kommunala spåren på hemmaplan kan det möjligen vara ett problem, men det är ju samtidig inte där man skall använda den här typen av skida.

Just nu lutar det åt: Vetletind + Chilli/Riva II + rejäla plattor + Scarpa T4.
 
Torsionvridning på skrå hade jag inte kommit på
,undrar om det kan upplevas i verkligheten eller om det är en teoretisk skillnad!

Hur tänker du när du skriver nackdel i spår!

Jag föredrar helt klart att undvika att gå på skrå när jag går uppför med carvingtelemarkskidor.

Egentligen är det oftast snabbast att gå i dalbotten eller som en bäck rinnner i de flesta lägen när man går uppför på skidor i fjällen men med mina Scotty Bob blir det extra tydligt.

Vissa åkare på smalare skidor envisas att gå på skrå långsamt uppför längs en fjällsida ungefär som man skulle dragit en tågräls.

Nackdel i spår är på långtur i fjällen när det är lite djupare snö. Jag har nog nästan aldrig haft behov av att nyttja maskingjorda spår när jag använt bredare tur eller turbestigningsskidor.

Även om skidan är smal under foten så innebär de bredare partierna framför och bakom foten bättre bärighet med en bredare carvingskida.

Thure
 
Nu har jag fått mina ingstad och voile 3 pin cable!

Var tidigare i kväll på g att börja montera bindningarna,
När jag plötsligt började fundera på vad denna tråd började med, nämnligen frågan om förhöjningsplattor!

Det var första gången jag hört talas om det och fäste inte någon större tanke runt det, förrän jag skulle sätta i borren!

Då började jag panikgoggla om plattor och har inte blivit klokare på flera timmars googlande!

Jag åker hemma i skogen, på fält ,,på golfbanor , och fjällturer brukar bli ljungdalen-helag-sylarna med lite enklare telemarks inslag!

Jag har tidigare avverkat denna tur flertalet ggr med olika skidor och olika bindningar tex super telemark ,,riva 2 ,,, sns back country osv och aldrig upplevt några problem som jag kan tänka mig att förhöjningsplattor skulle gjort någon skillnad!

Kan inte någon skriva att jag inte behöver några plattor så jag kan börja montera utan att grubbla på om jag gjort något dumt

Åker man lössnö så sjunker man ju 1-2 -3 dm, då spelar det ju ingen roll om man har 20mmplattor ,åker man skoterled så sjunker man ju inte alls , då behövs ju inte heller plattor

Senaste skidor jag köpte var black diamond telemarksskidor med riva2 från en renodlad skidbutik i åre minst 12 år sedan hade inte förhöjningsplattor och montören frågade inte heller om jag ville ha det?

Hur skall det tolkas ? Är det något nytt påfund?

,vill gärna ut och prova nya skidorna i morgon eller fredag, och i helgen ska jag bara åka med plattor eller inte

Kan någon vara välig och förklara detta lite närmare för mig !

mvh krister
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.