Kort nybörjartur i vinterfjällen?

Nu är turen kommen till vinterturen. Vi funderar på en kort nybörjartur 5-8 januari, och tanken än så länge är helt enkelt en skön långhelg på någon fjällstation med dagsturer på skidor. Så nu är frågan vart man ska ta vägen? Vi vill inte åka allt för långt norrut, dels med tanke på restiden i och med att vi inte ska vara borta så länge, dels pga mörkret.

Hur är det att skida vid Grövelsjön t ex? Och hur är fjällstationen där? Eller vart åker man annars vid denna tid på året?

//Daniel
 
Är det en nybörjartur så rekommenderar jag att inte göra det i början av Januari, man vet att dagarna kommer vara korta, och det kommer troligtvis vara ordentligt kallt.

Var man åker annars vet jag inte, exempelvis Storulvån öppnar ju inte förrän i Februari.

Jag skulle rekommendera vårvintern istället, typ i Mars.
 
Ta turen isnitten av mars istället, då är det långa dagar, snön har blivit kompaktare och färre ovädersdygn. Dessutom varmare.

Början av januari är det mörkt, oftast riktigt kallt och snön är torr, luftig kallsnö som bär dåligt. Dessutom är ovädersfrekvensen betydligt högre, med lite oflyt blåser en helg snabbt bort...

//J
 
Jag var med på en nybörjartur i Ammarnäsfjällen i början av 90-talet. Vi hann åka till Aigertstugan (9km) och blev kvar där till sista dagen när vi åkte hem igen pga oväder. Så kan det gå! Men vi fick i alla fall träna teknik på att hitta i dåligt väder samt sitta ute och fika i kraftigt snöfall och blåst.

Det är inte omöjligt med nybörjartur den tiden på året men låt förnuftet lyda och håll er nära stugorna. Lyssna ordentligt på väderleksrapporten. Om dom varnar för snö och blåst stanna då vid en stuga och chansa inte.
 
Jag var med på en nybörjartur i Ammarnäsfjällen i början av 90-talet. Vi hann åka till Aigertstugan (9km) och blev kvar där till sista dagen när vi åkte hem igen pga oväder. Så kan det gå! Men vi fick i alla fall träna teknik på att hitta i dåligt väder samt sitta ute och fika i kraftigt snöfall och blåst.

Det är inte omöjligt med nybörjartur den tiden på året men låt förnuftet lyda och håll er nära stugorna. Lyssna ordentligt på väderleksrapporten. Om dom varnar för snö och blåst stanna då vid en stuga och chansa inte.

Det tråkiga med den årstiden är väl främst snön, som kan vara både obefintlig och nästan alltid är väldigt lös. Att pulsa med skidor är sällan uppbyggligt...

Men visst går det. Grövelsjön har alltid öppet i annexet, affär finns någon km neråt vägen, och fjäll finns. Har själv varit där några ggr just den årstiden men då med längdåkning i spårsystemet som mål. Upp på fjället har jag bara varit några timmar vid dessa tillfällen, sällan värt besväret, löst, delvis bart och oftast onjutbart (jag använde turskidor).

//J
 
Ok, tack för svaren! Det låter lagom otrevligt just den tiden på året alltså :) Men annars verkar Grövelsjön ha öppet iallafall, tycker jag mig läsa på stf's hemsida? Tror de öppnade 27/12 och sedan hade öppet hela vintersäsongen liksom...? Eller läste jag så fel? Hur som helst ska jag ta och fundera på det ni skrivit, så får vi se vad det blir av det!
 
Om Grövelsjön har öppet tycker jag att det är ett utmärkt ställe att göra dagsturer ifrån. Visst är det korta dagar i januari och visst kan det vara riktigt kallt men också mycket, mycket vackert! Ljuset kan vara magiskt fint och det finns chans att uppleva en stjärnhimmel man inte kommer i närheten av på tätortsnära platser.

Jag har tillbringat flera jular i Grövelsjön, en gång på fjällstationen, en gång i Sjöstugan och ett par gånger i privathyrd stuga. Jag vill verkligen rekommendera det.
Men ladda på ordentligt med varma kläder!

Hälsningar
BrittMarie
 
DanielK hvis ikke Grøvelsjøen har åpent eller passer av andre grunner, kan du jo forsøke DNT's hytter i nærheten av Sverige. De ubetjente og de fleste selvbetjente hyttene er jo bare låst med den felles nøkkelen. Du finner dem på kartet her http://ut.no/kart Der finner du også åpningstider for hyttene. Jeg tipper du bor i sydlige Sverige, og da kan jo Rondane være et alternativ som ikke er så langt vekk.
Men jeg er enig med Bimms, ta med skikkelig med varme klær, det kan bli kaldt i januar.
 
Grövelsjöns STF-station

är ett bra val den årstiden.
Brukar ha öppet till och med trettonhelgen.

Jag har varit där typ 10 gånger första januariveckan.

Viss risk för löst före stämmer men oftast är det njutbart på kalfjället men lösare utanför lederna nere i skogen. Är ibland neråt -30 i dalen men på fjället blir det i princip aldrig så kallt.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.