Vallningsfria eller inte?

Jag är lite halvnybörjare på längd. Körde en del på tur som barn och ung, sen bara slalom. Nu har jag precis kommit igång igen med mammas gamla skidor från 80-talet med för stora pjäxor.
Tillräckligt för att känna att jag vill köpa egna skidor som passar just mig.
Tänkte att vallningsfria skulle vara bra eftersom jag bara vill slänga på mig skidorna och åka nån gång per helg eller så.
Men i sportaffären tyckte de jag borde köpa vallningsbara skidor, för man retar sig bara på räfflorna annars, de stoppar väl lite i nedförsbackarna. (Hon tyckte jag såg för sportig ut för vallningsfria!! :))
Vad tror ni som har mer erfarenhet?
Vallningsfria eller vanliga?
Är det mycket jobb med vallning eller finns det enkla snabbvallor? Orkar inte med att värma och skrapa och hålla på så mycket.

/Anette
 
Jag har i många år ÖNSKAT att jag vore en duktig skidåkare, men aldrig kommit så långt... Jag har tröttnat reda på grund av vallningen.

Tills denna vinter....

Jag har nu hunnit bli i det närmaste 58 år, och för första gången tycker jag själv att jag är ganska duktig att åka skidor!

Anledning? Valla-tejp!

Fy tusan vad underbart det är att oavsett vilket före det är kunna ge sig ut och åka skidor med bra fäste och skapligt glid.

Köp för tusan inte vallningsfria! Använd tejp!

(Egentligen är tejp inte alls någon tejp. Det är en valla som först sitter på en pappersremsa som dras bort. Se bara till att du inte vallar för "långt". Be om hjälp där du handlar.

HåkanF
 
Vallning är kul!

Vallningen är ju kul, det finns ingen skönare känsla än att ha vallat skidorna så att fästet och glidet blir perfekt.. och det är inte svårt alls.

Jag vallar bara med de enklaste metoderna, men har med åren blivit mer modig med att blanda lite olika sorter och testa olika spann... och det är lika kul varje gång man har bättre fäste än kompisarna ;-).

Så mitt råd är, köp vallningsbara! Du kommer att tröttna på det räfflade allteftersom du förbättrar din teknik...

... Både i spåret och med vallningen.

Thomas
 
Frågan är ju helt subjektiv. Mitt perspektiv är att jag förmodligen skulle komma ut i spåren mindre än hälften av gångerna jag gör nu om jag först skulle kolla temperaturen, leta efter rätt valla och sen stå och valla. Jag kan haja att tävlingsåkare eller fartentusiaster förespråkar vallningsbara, men för en latmask som mig tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt bra med vallningsfria.
 
Har själv börjat med längdskidåkning på "äldre" dar! Köpte ett par vallningsfria skidor som jag sålde efter 2dar! Dåligt glid + hatade oljudet som blir av räfflorna under!
Köpte ett Vasaloppspaket istället å fick hjälp med vallatejp under! Funkar mkt bättre å till nästa år tänker jag även lära mig valla ;)

/Janne
 
vallningsfria är inte min grej för dom fick jag lära mig att de blev så bakhalla när man skulle gå upp för en backe. vallningsskidor är ju bättre på att man kan lätt lägga på valla snabbt ju när det är plast.
jag tro att det bästa är att känna på hur skidorna funkar i spåret ju. sen vallning är ju ganska lätt ju.
man vallar på spanet och det är mitten på skidan sen är upptill på skidan fri från vallning och även nertill på skidan fri från vallning. det är mest att prova på ju.
 
Beror på om man vill åka skidor eller bara gå på skidor. Det finns inget tristare än att stå i lätt utförslut och ta ett stavtag, och så låter det "frrrrrrrrrrrr", och sen stannar man. För egen del kör jag riktiga skidor och struntar i att valla, och sen skejtar eller saxar jag när det blir bakhalt. Om jag skulle åka vasaloppet skulle jag överväga att valla!
 
Jag måste instämma i råden med vallatejp och riktiga skidor. Jag tejpade mina före jul och har väl åkt runt tio mil på dem nu i skiftande före, funkar alldeles utmärkt.

Innan dess hade jag lite för mjuka vallningsfria skidor, otroligt dåligt glid till och med i nedförsbackarna. De skulle funka att traska runt ospårat i skogen på.

Jag har inte lagt på ny valla, utan kör fortfarande på samma tejp, eventuellt är det snart dags att ta bort och lägga nytt. Jag tror tejpen skulle funka mellan +5 grader till -20, så jag har inte behövt byta då det fortfarande är vinter :)

/Danne
 
eventuellt är det snart dags att ta bort och lägga nytt. Jag tror tejpen skulle funka mellan +5 grader till -20, så jag har inte behövt byta då det fortfarande är vinter :)

/Danne

Valla tejpen funkar bra ;)
Men har ändå planer på att ta bort vallatejpen på mina skidor å testa valla lite själv innan vintern är över!
Hur får jag lättast bort vallatejpen?

/Janne
 
Olika

system till olika åkning. I ett motionsspår fungerar vallningsbara skidor bäst speciellt vid minusgrader. I slaskföre är vallningsfria jättebra och i vårvinterföre i fjällterräng.

På långtur där föret hela tiden varierar är vallningsfritt en vettig kompromiss man förlorar lite i glid på platten och svagt utför men det visslande ljudet är mest besvärande i maskingjorda spår på fjället störs i varje fall inte jag av ljudet. Att få fäste uppför är mera avgörande för framkomligheten än toppenglidet utför.

En riktig norrman påstås ha 30-40 par skidor i garderoben. Så många har inte jag men några olika par har det blivit genom åren och idag har jag 4 eller fem par som jag använder varje vinter. Längdskidor vallningsbara, fjällskidor med vallningsfria belag jag har haft fjällskidor med stålkant och vallningsbelag men dessa har jag lagt av med. Utförstelemarkskidor för pist topptur etc riktigt breda och med kickerskins för uppförsgång.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
Lobbe Topptura med vallningsfria turskidor Turskidåkning 1
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
Gunno vallningsfria skogsskidor Turskidåkning 15
avslutat080903 Göra om skidorna till vallningsfria?! Turskidåkning 5
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
KLAGER Vallningsfria Turskidåkning 3
karinoldberg Slipa vallningsfria skidor Turskidåkning 4
lennug Vallningsfria turskidor Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.