Vallningsfria eller inte?

Jag är lite halvnybörjare på längd. Körde en del på tur som barn och ung, sen bara slalom. Nu har jag precis kommit igång igen med mammas gamla skidor från 80-talet med för stora pjäxor.
Tillräckligt för att känna att jag vill köpa egna skidor som passar just mig.
Tänkte att vallningsfria skulle vara bra eftersom jag bara vill slänga på mig skidorna och åka nån gång per helg eller så.
Men i sportaffären tyckte de jag borde köpa vallningsbara skidor, för man retar sig bara på räfflorna annars, de stoppar väl lite i nedförsbackarna. (Hon tyckte jag såg för sportig ut för vallningsfria!! :))
Vad tror ni som har mer erfarenhet?
Vallningsfria eller vanliga?
Är det mycket jobb med vallning eller finns det enkla snabbvallor? Orkar inte med att värma och skrapa och hålla på så mycket.

/Anette
 
Jag har i många år ÖNSKAT att jag vore en duktig skidåkare, men aldrig kommit så långt... Jag har tröttnat reda på grund av vallningen.

Tills denna vinter....

Jag har nu hunnit bli i det närmaste 58 år, och för första gången tycker jag själv att jag är ganska duktig att åka skidor!

Anledning? Valla-tejp!

Fy tusan vad underbart det är att oavsett vilket före det är kunna ge sig ut och åka skidor med bra fäste och skapligt glid.

Köp för tusan inte vallningsfria! Använd tejp!

(Egentligen är tejp inte alls någon tejp. Det är en valla som först sitter på en pappersremsa som dras bort. Se bara till att du inte vallar för "långt". Be om hjälp där du handlar.

HåkanF
 
Vallning är kul!

Vallningen är ju kul, det finns ingen skönare känsla än att ha vallat skidorna så att fästet och glidet blir perfekt.. och det är inte svårt alls.

Jag vallar bara med de enklaste metoderna, men har med åren blivit mer modig med att blanda lite olika sorter och testa olika spann... och det är lika kul varje gång man har bättre fäste än kompisarna ;-).

Så mitt råd är, köp vallningsbara! Du kommer att tröttna på det räfflade allteftersom du förbättrar din teknik...