Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan)

Hej Allihopa,

Undrar om det finns någon som har åkt Vasaloppet själv. Har haft flera lovar att de kommer med mig, men nu när det är dags att anmälla sig, är det inte så mycket mer än prat.

Är det bättre själv, eller ska jag vänta till någon lovar att kommer med.

Undrar nu om det är också bättre att göra andra skidtur i stället för vasaloppet.

-Mike-
 
kul att du funderar på vasaloppet, en mkt trevlig tävling där atmosfären är greit. Har åkt två gånger, en riktig vasa och ett öppet spår. Båda har förelar och nackdelar, riktiga vasaloppet ger en upplevelse av att ha åkt det, massor med åskådare som hejar på och många trevliga möten. Nackdelen är att om man inte har seedat sig så blir det mkt väntan i den första backen, spåren blir uppåkta och det är väldigt mkt folk.
Det öppna spåret är lugnare, du kan åka i din egen takt utan att ha massor av andra åkare att trängas med. Nackdelen är att det inte blir samma upplevelse.
Angående att åka i grupp så är det väl så att om man är olika tränad och åker fortare/långsammare än de andra kan det bli mkt väntan/stress att åka fortare än man egentligen borde.
Det kan vara bra att anmäla sig nu eftersom det ger en morot att komma igång med träningen redan nu.
En annan tävling som du kan åka är Engelbrektsloppet. Har för mig att den är ca 60 km. Den kan du använda för seedning så att du kommer längre fram i starten. Sedan har du Birkerbeinerrennet i Norge, (Mer kuperat, Vasaloppet är mycket stakning.)
Angående vasaloppet eller kortvasan, om du precis har kommit igång med träning med skidor så kan du köra kortvasan 2010 för att sedan satsa på Vasaloppet 2011.

Hoppas att du kommer iväg:)
 
träääna

Hej, har åkt 6 ggr
Träna hårt. Köp rullskidor.
jaga snö Sverige runt
kör en träning på ca 5-6 mil någon/några ggr före vasaloppet(men vila förståss minst 4 dgr innan)
köp bra skidor och se till att de blir bra vallade.
 
Tänkte dela med mig av min upplevelse från årets Vasalopp. Jag åkte första gången i år (har varit för ung tidigare) och anmälde mig genast till nästa års Vasalopp. Eftersom att jag missade seedningloppet stod jag i startled tio. De hade breddat den första backen i år och jag tyckte inte att det var så "farligt" som folk beskrivit den (förmodligen av den anledningen). Visst du får gå upp för backen (med skidor på) väldigt sakta, det är inte fråga om att åka upp. Men efter de första milen kan man åka skidor på riktigt.

Jag tog hela Vasaloppet som en upplevelse mer än en tävling. Med den inställningen kan man stå i startled tio utan problem, men annars rekommenderar jag verkligen att seeda upp dig. Kommer du bort från startled tio har du en stor del av deltagarna bakom dig i starten.

För mig var upplevelsen runt omkring loppet lika stor som själva skidåkningen. Minns hur man satt i huset vi hyrt (hela klubben) där på morgonen klockan kvart över tre och åt havregrynsgröt till man fick kväljningar. För att sedan bege sig till startplatsen och köa en timme i kylan för att få en plats så långt fram som möjligt i ledet. Efter att ha försökt memorera vart man ställde sina skidor i den obeskrivliga röran av skidor och stavar begav man sig tillbaka till bussen för att vänta och vänta. En halvtimme innan start börjar alla vrida sig och vända sig av nervositet, magarna blir oroliga och plötsligt ska 37 personer på den minimala busstoan samtidigt. Av naturliga skäl klarade den inte av trycket från alla som febrilt hade tryckt i sig mat i enorma mängder de senaste dagarna. Så vi som inte hann innan den fylldes fick snällt ställa oss i de milslånga köerna till bajamajorna. Därefter var det bara att bege sig till startplatsen och köra den gemensamma uppvärmningen och sedan ivrigt vänta på att åkarna framför skulle börja röra på sig.

Under själva loppet är det en folkfest och det står folk och hejar utmed hela spåret. Och när man sedan kommer till målgången sprider sig en underbar känsla i kroppen sig. Jag lyckades!

Vasaloppet måste man uppleva en gång i sitt liv!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gaylorden Ledig plats i bilen GBG till vasaloppet öppetspår Turskidåkning 0
Krukan Vasaloppet / Öppetspår Turskidåkning 10
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
Erik af Essingen Träning inför vasaloppet Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
IslandTraveller Hur fungerar placering/seedning för Vasaloppet Turskidåkning 1
ståhlkvinnan Projektarbete om Vasaloppet Turskidåkning 1
KLAGER Vasaloppet varnar för falska startnummer Turskidåkning 0
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
Stellan Kristiansson Paketresa från Skåne till Vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
KarolinaS Kanske vasaloppet Turskidåkning 4
cayard Vasaloppet/vätskeintag Turskidåkning 7
AL Vasaloppet Turskidåkning 0
Greta russel Vasaloppet! Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.