vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej?

Jag har köpt ett par Fischer E99 crown, dvs vallningsfria turskidor.

Är det någon av er som har erfarenhet att kombinera dessa med ett par kickerskins?
Jag har läst både här på forumet och på andra ställen att det råder delade meningar om detta.

Hur ser era erfarenheter ut?

Tack för förhand

/Vilsen turskidåkare:)
 
Sätt dem framför fästzonen

Om du skulle få problem så flytta fram dem framför fästzonen. Ett bra sätt att öka fästet på när det är brant på även för de som inte har vallningsfria skidor.

/Tommy
 
Jag har missat nått, vad är, och hur funkar kickerskins ?
Har en aning men...

Kortare modell av stighud, fästs mitt på skidan med en rem, framtill finns ett böjt metallbläck för att förhindra att snö börjar att leta sig in till klistret.

Den stora fördelen gentemot vanliga stighudar är plats-/viktbesparingen. Nackdelen är att du inte kan gå lika brant och sämre fäste i områden med blomkål, skavler etc, alltså väldigt ojämnt underlag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok

samma som typ Åsnes fellelås.
Har efterlyst en typ av hud som ger bra fäste i mindre motlut och som inte bromsar så mycket när man åker på platten. Oftast går det ju upp och ned.... Jobbigt dra pulka även på plattlandet OM man inte har fäste, tex vid isigt före. Man drar sig ju länge för att slänga på klistervallan.
 
Håller med om synpunkterna

ovan. Med Fischer E99 tycker jag att Black Diamonds Kicker Skins som bilden nedan visar funkar utmärkt,
i de flesta fall går man inte lika brant uppför med såna skidor som man gör med mera topptursinriktade lagg.

Är det hårda skavler går det sämre med Kicker skins. Har man uttalade carvingskidor är man också mer beroende av att ha långa hudar speciellt om man går snett på skrå uppför.

Observera att det finns olika bredder på dessa. Välj en bredd som är drygt 5 mm smalare än skidans midja.

Thure
 

Bilagor

  • BD kicker skins.jpg
    BD kicker skins.jpg
    28.4 KB · Visningar: 476

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.