Reklamation eller normal skada?

Hej!
I oktober köpte jag ett par nya turskidor.
I fredags kom jag hem efter en vecka i Grövelsjön och upptäcker vid inpackning i bilen att det är en spricka i skidans bakre del. Jag har kontaktat försäljaren och de vill mena att skadan uppstått när jag ställt ifrån mig skidorna vid dagens slut och att det därför inte ska bli något garantiärende.
Vad säger ni? Har ni några tips att ge?

Skidorna är ett par Åsnes Breidablikk som jag hade hoppas skulle hålla bättre än såhär...

Tack för hjälpen!

//Emelie


skida5.jpg
 

Bilagor

  • skida4.jpg
    skida4.jpg
    776.8 KB · Visningar: 225
  • skida3.jpg
    skida3.jpg
    864.8 KB · Visningar: 218
  • skida2.jpg
    skida2.jpg
    558 KB · Visningar: 233
  • skida1.jpg
    skida1.jpg
    592 KB · Visningar: 203
Trist med dina nya skidor! Klart de ska hålla för den typ av behandling du beskriver.
Viktigt dock att skilja på garanti som är ett frivilligt erbjudande från tillverkaren och reklamation som är en lagstiftad rättighet. Du ska givetvis reklamera skidorna till säljaren och hänvisa till konsumentköplagen där, det som Per skriver ovan, det är säljaren som har bevisbördan de första sex månaderna. Lycka till!
 
Hej, jag har tidigare arbetat med liknande och hanterat ett hundratal ärenden i ARN från "andra sidan", dock med elektronik så jag är ingen expert på just skidor.

Som redan påpekats har du reklamationsrätt och första 6 månaderna utgår man ifrån att alla fel är ursprungliga och faller på säljaren att åtgärda. En garanti förlänger i princip denna period garantitiden ut men kan då ha vissa undantag exempelvis kortare tid för just batterier eller liknande. Kan säljaren visa att skadan är orsakad av annat än normalt slitage, slipper de dock åtgärda felet och kan även debitera dig för eventuella undersökningskostnader (som du informerats om på förhand).

För många typer av produkter så kan skadan i sig vara bevis på att skadan är åsamkad av dig. Mobil spricker exempelvis inte av sig själv och den typen av skada går i princip aldrig på reklamation (om inte väldigt specifika omständigheter finns).

Här känns det rätt oklart. Det låter ju inte osannolikt att ett tillverkningsfel kan ligga bakom genom brister i materialet som visar sig först när skidorna används eller utsätts för kyla, men de kan också vara så att man precis som i fallet med en mobil, utgår från att denna typ av skada måste ha uppkommit av en yttre händelse då den inte fanns där vid leverans.

Om du anmäler till ARN och företaget ger ett bra svaromål gissar jag att du har 10-20% chans att vinna. Svarar de dåligt eller inte alls vinner du, om de likt många andra mindre företag inte orkar krångla så kommer de kontakta dig föra att göra upp i godo. En ARN process kan lätt ta upp till 1år, du kan dock köpa nya skidor om det är så att du behöver dem nu. Då ska du nämna det i din anmälan och begära ersättning för dessa istället med hänvisning till att du tvingats ersätta dem. Vid en eventuell vinst kommer företaget få ersätta dig för de nya skidorna istället. Det gäller dock bara för motsvarande skidor och du är skyldig att minimera kostnaden, exempelvis genom att använda samma bindning och köpa likvärdiga skidor.
 
Att denna skada skulle uppstått vid din uppställning av skidorna, dvs av deras egen vikt, verkar helt osannolikt och ett mycket märkligt påstående. Det är ju normal användning. Jag skulle kontaktat tillverkaren för att höra deras syn, då säljaren uppenbart inte vill hjälpa dig trots att det är dennes ansvar.
Av bilderna att döma kan det vara någon limning inuti skidan som inte är korrekt eller att det i tillverkningen blivit dålig vidhäftning på färgen som orsakat sprickan, dvs någon defekt under ”skalet”. Men det är svårt att gissa bara av att se dina bilder.
 
Att skidor skadats i bakkant när man "hugger ner dom i snön" har nog en butik sett flera gånger. För ett par löparskidor kan jag acceptera att butiken ser det som omilt medans det är normalt användande för ett par turskidor.

Utifrån bilderna ser det inte ut som att sprickan i ytskiktet går hela vägen bak. I en diskussion med en butik hade jag använt det som argument för att skadan inte uppstått när jag "parkerat" skidorna.
 
Senast ändrad:
Har samma bekymmer med mina åsnes ingstad men på dom har hela skidan separerat och stålkanten lossnat! 4år gamla dock men ändå..
 
När skidorna väl är hemma torka av och ev om ej rostfria kanter lite rostskydd på tex stearin eller vax.
Ställ skidorna med brättet nedåt eller lägg dessa plant då minskar risk för skador.
Jag har ett par Åsnes som säkert är 30 år och funktionsmässigt är i nyskick nu kanske sämre kvallitet men om man betalar kan man få handtillverkad skidor även i dag som håller i evighet ev köpa tex Tegnäs träskidor finns i många olika varianter.
Att bygga ihop olika material som metall,plast och trä gör ju att det naturligt uppstår problem och bgränsad hållbarhet.
Finns även vallningsfria
 
Har samma bekymmer med mina åsnes ingstad men på dom har hela skidan separerat och stålkanten lossnat! 4år gamla dock men ändå..

Även om dom är 4 år och du vet med dig att du har skött om skidorna skulle jag ta kontakt med butiken för att höra mig för.
Ett par skidor skall hålla mera en 4 år, det kan ju vara fabrikations på ett parti skidor och du har ett par.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
CL Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Staffan Andersson Finurligt eller dumt? Turskidåkning 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...