Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara??

Hej!

Är på jakt efter ett par nya turskidor. Jag skulle vilja veta vad ni tycker om man bör köra på vallningsfritt eller vallningsbara?

Går oftast på tur i ospårad terräng med ryggsäck. Pulka är jag inte intresserad av att dra.

Vilket tycker ni fungerar bäst? För och nackdelar?

Mvh
Christoffer!
 
Vallningsbara med korta hudar (Åsnes). Mkt bättre glid och bättre fäste också, vallningsfria fäster dåligt i hårda fören. Brukar ha 3 burkar med mig + en liten skrapa. Ett klister i nödfall. Edit, kloss också såklart...

//J
 
Vallningsfritt för mig. Bara att köra oavsett före, utan att behöva klura ut vilken valla som behövs för tillfället. Vid branta stigningar (läs: toppbestigningar) och riktigt hårt, glatt underlag av märkbar uppförskaraktär har jag stighudar. Att glidet kanske inte är i yppersta toppklass är sällan något som ens märks, då man i regel inte behöver/vill ha för mycket fart ändå med en vällastad ryggsäck. Sedan måste man ändå ha mätt spannet med sagda ryggsäck på för att det ska spela någon större roll -- de extra 10-20 kilona trycker ner rätt bra.

På vårvintern är vallningsfritt fullständigt överlägset. Det kan vara femton olika fören på en kilometer och man behöver aldrig stanna och valla om under yttrande av svordomar. När dagsmejan slår till på allvar brukar jag kunna gå rätt uppför vilka sluttningar som helst. Besteg t.ex. Gåsen, Helags, Sylarna (delvis) och Getryggen utan vare sig stighudar eller minsta tillstymmelse till bakhalt i påskas.

Fischers Crown-belag är riktigt bra, men är det hårt och slipat får man som sagt se upp lite grann.
 
Hej!
Går oftast på tur i ospårad terräng med ryggsäck. Pulka är jag inte intresserad av att dra.

Menar du i fjällmiljö eller i skog?

Själv kör jag vallningfria turskidor sedan drygt tio år, av exakt de skäl som LRC anger ovan. För motionsåkning har jag ett par vallningsfria fulskidor och ett par som behöver vallas - på dem har jag vallatejp och det funkar bra.
 
Min synpunkt baserat på mina ytterst begränsade erfarenheter, 2,5 dagar över nyår, där jag åkte på ett par lånade Åsnes med deras eget system för hudar i fästzonen och där mitt sällskap åkte på vallningsfritt:
Om (när) jag köper egna turskidor så blir det nästan säkert vallningsfria och precis som LRC gör så skulle jag kombinera det med stighudar (kicker skins) att ta till om det verkligen behövs.
Åsnesskidorna hade dåligt glid och var svårhanterliga som tusan utför med hudarna på. Och att stanna och ta av och sätta på hudarna hela tiden känns inte så tilltalande.
 
Finns rätt många

trådar med liknande spörsmål tidigare. Håller med LRC helt och hållet men vill också slå ett slag för att ha flera olika utrustningar för lite olika ändamål.

För dagsturer i flack terräng kan det vara oslagbart med skatingskidor när det är skare.

För fjällturer med topptursinslag så är det trevligt med lite kortare och lite bredare skidor med midja om man gillar utförsåkning. Jag är förtjust i mina Fischer BCX 109.

Om man turer i flackare terräng så har Fischer en trevlig stålkantad modell som heter E89 som även går hyggligt bra i maskingjorda spår.

Black Diamonds Kickerskins är mycket trevliga.

Läste nånstans att en riktig norrman har ca 30 par skidor i garderoben. Jag är inte där än men jobbar på det.

Thure
 
Tack för svaren!

Turerna är tänkta i fjällmiljö. I år blir det en tur över påsken till sylarna. Där jag hoppas kunna komma upp på lite höjd och njuta av utsikten om vädret tillåter!

Då lutar det nog åt ett par Fischer E109 crown vallningsfria och komplettera med korta stighudar.

Låter det som ett klokt val? Eller finns det något som är bättre i samma prisklass?

Hur långa bör turskidor vara? Jag är själv 181 lång och väger 80kg.

/Christoffer!
 
Längden

är en kompromiss. Mina Fischer BCX 109 med crownbelag är 188 cm långa vilket är bra för fina telisar utför men ger aningen sämre glid på flacka utförslöpor än lite längre 109:eek:r.

Jag är 175 cm lång och väger ett par kg mer än dig.

Thure
 
Vallningsfritt för mig. Bara att köra oavsett före, utan att behöva klura ut vilken valla som behövs för tillfället. Vid branta stigningar (läs: toppbestigningar) och riktigt hårt, glatt underlag av märkbar uppförskaraktär har jag stighudar. Att glidet kanske inte är i yppersta toppklass är sällan något som ens märks, då man i regel inte behöver/vill ha för mycket fart ändå med en vällastad ryggsäck. Sedan måste man ändå ha mätt spannet med sagda ryggsäck på för att det ska spela någon större roll -- de extra 10-20 kilona trycker ner rätt bra.

På vårvintern är vallningsfritt fullständigt överlägset. Det kan vara femton olika fören på en kilometer och man behöver aldrig stanna och valla om under yttrande av svordomar. När dagsmejan slår till på allvar brukar jag kunna gå rätt uppför vilka sluttningar som helst. Besteg t.ex. Gåsen, Helags, Sylarna (delvis) och Getryggen utan vare sig stighudar eller minsta tillstymmelse till bakhalt i påskas.

Fischers Crown-belag är riktigt bra, men är det hårt och slipat får man som sagt se upp lite grann.

Alla har nog olika tolerans när det gäller fäste. Undertecknad klarar sig med tre burkar i 99% av normalfören. Är det omväxlande glatt och löst kan tunt klister täckas med kallvalla. Eller så går jag på med hudar.

Spannet är inte så svårt att få till, ett enkelt sätt är att prova sig fram med utgångspunkt i trampet (turskidor är i det avseendet inte lika känsliga som löparskidor). Förläng framåt tills fäste. Behöver bara göras en ggn...

...med vanliga belag kan man staka på flacka partier utan fästvalla, helt överlägset i fart :).

//J
 
Kommer tältning att ingå i dessa vinterturer? Samtal med vana vintertältare har fått mig att tänka att valla kan upplevas som asjobbigt när allt är kallt och blött...

Men, men diskussionen är för många lika laddad som Palestinafrågan... ;o)

Att tänka på är dock att vallningsfria inte går att kombinerea med kickerskins/fellelås...

Själv har jag ett par vallningsfria. Skulle dessa ersättas skulle jag förmodligen köpa ett par Åsnes vallningsbara med fellelås, tex Ingstad, priset till trots.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...