Stighudar och glidvalla. Dålig kombination?

Hej Bullen,

Jag har premiäråkt mina nya turskidor idag och för första gången använt korta stighudar.

Kruxet är att efter att jag tagit bort hudarna så är klistret inte något vidare. Tappade hudarna och fick lägga dem i fickan. Det blev tungt uppför. 🙃

Försökte värma dem under turen, men jag tror inte att kallt lim är problemet tyvärr, det är fortfarande dåligt klibb i dem inomhus.

Jag misstänker att jag var lite överambitiös med glidvallan(?) Jag vallade hela skidan, men det borde jag kanske inte gjort... eller?

Har ni något bra tips för att av-valla stighudar? Eller ska jag bara skaffa nytt lim och klabba på? Och ska jag valla av skidorna också?
 
Du bör "valla av" skidorna från fästet och så långt som stighuden räcker. Glidvalla är aldrig nån bra idé i fästzonen på skidor. Sen skulle jag testa om hudarna fäster bättre innan jag gör något mer. Har aldrig limmat om mina hudar...
 
Om du fått glidvalla i klistret så bör du nog klistra om dem. Men testa först är en bra idé. Om det är mycket smuts kan man ta bort det gamla klistret med varmluftspistol (inte för varm) och stålsickel. Jag har limmat om flera hudar och det brukar funka bra.
 
Brukar funka med nya hudar även om skidorna är glidvallade. Sickla av glidvallan ordentligt i steget först. Du skulle också därefter kunna använda vallaväck eller liknande för att göra belagsytan mindre fet.

Sitter det skräp kvar på stighudsklistret? Kan ibland gå att peta bort med t ex en kniv.

I sista hand klistra om hudarna.

Thure
 
Ska du få fast vanlig valla så är det en god ide att inte ha glidvalla (paraffin) där du vill att fästvallan ska sitta kvar.

När det gäller hudar brukar det gå bättre med glidvalla under dem. Om du tittar på hellånga stighudar på utförsåkningsskidor så har du glidvalla under dem. Naturligtvis ska skidan sicklas ordentligt och eventuellt borstas först så det inte är för mycket paraffin kvar. Men normalt sett går det bra. Det har i alla fall fungerat bra för mig där. I och för sig har jag nog åkt bort överflödet av glidvalla innan stighuden sätt dit.

Nu har jag inte använt korta stighudar -- men jag kan inte tänka mig att det ska vara speciellt annorlunda där.
 
Hellånga hudar sitter oftast något bättre än korta hudar i steget. Men det är flera parametrar som har betydelse t ex vilket slags klister det är på hudarna hur gammalt klistret är snötemperaturen och snökvalitén och hur breda hudarna är samt om de är försedda med ett fäste längst fram.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.