Stighudar och glidvalla. Dålig kombination?

Hej Bullen,

Jag har premiäråkt mina nya turskidor idag och för första gången använt korta stighudar.

Kruxet är att efter att jag tagit bort hudarna så är klistret inte något vidare. Tappade hudarna och fick lägga dem i fickan. Det blev tungt uppför. 🙃

Försökte värma dem under turen, men jag tror inte att kallt lim är problemet tyvärr, det är fortfarande dåligt klibb i dem inomhus.

Jag misstänker att jag var lite överambitiös med glidvallan(?) Jag vallade hela skidan, men det borde jag kanske inte gjort... eller?

Har ni något bra tips för att av-valla stighudar? Eller ska jag bara skaffa nytt lim och klabba på? Och ska jag valla av skidorna också?

Du bör "valla av" skidorna från fästet och så långt som stighuden räcker. Glidvalla är aldrig nån bra idé i fästzonen på skidor. Sen skulle jag testa om hudarna fäster bättre innan jag gör något mer. Har aldrig limmat om mina hudar...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du fått glidvalla i klistret så bör du nog klistra om dem. Men testa först är en bra idé. Om det är mycket smuts kan man ta bort det gamla klistret med varmluftspistol (inte för varm) och stålsickel. Jag har limmat om flera hudar och det brukar funka bra.

Brukar funka med nya hudar även om skidorna är glidvallade. Sickla av glidvallan ordentligt i steget först. Du skulle också därefter kunna använda vallaväck eller liknande för att göra belagsytan mindre fet.

Sitter det skräp kvar på stighudsklistret? Kan ibland gå att peta bort med t ex en kniv.

I sista hand klistra om hudarna.

Thure

Ska du få fast vanlig valla så är det en god ide att inte ha glidvalla (paraffin) där du vill att fästvallan ska sitta kvar.

När det gäller hudar brukar det gå bättre med glidvalla under dem. Om du tittar på hellånga stighudar på utförsåkningsskidor så har du glidvalla under dem. Naturligtvis ska skidan sicklas ordentligt och eventuellt borstas först så det inte är för mycket paraffin kvar. Men normalt sett går det bra. Det har i alla fall fungerat bra för mig där. I och för sig har jag nog åkt bort överflödet av glidvalla innan stighuden sätt dit.

Nu har jag inte använt korta stighudar -- men jag kan inte tänka mig att det ska vara speciellt annorlunda där.

Hellånga hudar sitter oftast något bättre än korta hudar i steget. Men det är flera parametrar som har betydelse t ex vilket slags klister det är på hudarna hur gammalt klistret är snötemperaturen och snökvalitén och hur breda hudarna är samt om de är försedda med ett fäste längst fram.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips