Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite

Hej,
Jag har ett MSR Windpro som jag är mycket nöjd med. Men gasen har ju sina begränsningar, så nu undrar jag om det är någon som har konverterat ett Windpro till Simmerlite eller hört om det överhuvudtaget är möjligt?
Tack. / Urban
 
börja först fundera på hur man skall förvärma köket - för det måste du kunna, därefter hur rensa röret och munstycken då det förr eller senare kommer att bli propp i munstycken och beläggningar på insidan av röret. slutligen hitta en bränsleflaska med pump (kan dock stjälas av tex. primuskök som har bränsleflaska med campingasgänga.

i praktiken så är det nog enklare att köpa ett kök avsedd för just bensin eller tyngre bränslen
 
Rörbyte och bockning. Det skall inte bara gängas det skall vara rätt gänga och hålla tätt. Klarar du av alla de momenten så att det inte läcker och brinner där det inte skall?
Att köpa ett begagnat Simmerlight verkar betydligt mera framkomligt. IMHO
 
Kan nämna att på föregångaren (MSR Rapid Fire) går det att byta ut själva insatsen och således få ett bensinkök (MSR Whisperlight).
/Niklas
 
Tack för alla kloka svar.
Jag var i kontakt med GetOut som har sin mässa nu i helgen. Där var en representant från MSR som inte tyckte det gick att konvertera.
Så, det får bli ett kök till... frågan är bara vilket.
Har ni möjlighet så lev nu, inte sen. / Urban
 
Om du gillar Windpro, så lär du nog också gilla Simmerlite! Ett tyst, snabbt och trevligt bensinkök kan jag intyga - särskilt med Trillium base plate.
/Niklas
 
Om du gillar Windpro, så lär du nog också gilla Simmerlite! Ett tyst, snabbt och trevligt bensinkök kan jag intyga - särskilt med Trillium base plate.
/Niklas

Tyvärr låter det mer än whisperlite och kan trots namnet knappast sjuda något, bara stormkoka. Tycker också att det är lite svårare att förvärma, det blir inte tillräckligt varmt för att inte flamma upp när man drar på bensinen då lågorna precis ska till att försvinna. Något lättare är det i alla fall.
 
Kollar man i manualen till Windpro respektive Simmerlite så är det tom samma munstycke. Lite olika slang men resten är lika. Förvärmingen på Simmerlite verkar vara löst med en lite högre kant på flamspridaren. Köp en primuspump eller låna och fixa något sätt att förvärma om det inte funkar som der är. Kan inte vara så svårt! Sen kan det i längden bli problem med slagg i slangen men min erfarenhet är att det bara blir skitigt om man kör dåligt bränsle. I en Simmerlite så skriver dom att det är ren bensin som gäller...
 
Senast ändrad:
Tyvärr låter det mer än whisperlite och kan trots namnet knappast sjuda något, bara stormkoka. Tycker också att det är lite svårare att förvärma, det blir inte tillräckligt varmt för att inte flamma upp när man drar på bensinen då lågorna precis ska till att försvinna. Något lättare är det i alla fall.

Jag har förvisso aldrig kört ett Whisperlite, men jämfört med mitt XGK II, så är mina Simmerlite mycket tysta! Jag tycker också att Simmerlite är ganska enkel att förvärma och dessutom enkelt att reglera lågan förutsatt att du inte har ett alltför hårt tryck i bensintanken.

Dessutom är det ett mycket lätt och effektivt bensinkök med betydligt kortare koktider än både min köksspis och min XGK II.

Fast finge jag önska, så vore ju dubbla reglage på Simmerlite pricken över i.et.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...