Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite

Hej,
Jag har ett MSR Windpro som jag är mycket nöjd med. Men gasen har ju sina begränsningar, så nu undrar jag om det är någon som har konverterat ett Windpro till Simmerlite eller hört om det överhuvudtaget är möjligt?
Tack. / Urban

börja först fundera på hur man skall förvärma köket - för det måste du kunna, därefter hur rensa röret och munstycken då det förr eller senare kommer att bli propp i munstycken och beläggningar på insidan av röret. slutligen hitta en bränsleflaska med pump (kan dock stjälas av tex. primuskök som har bränsleflaska med campingasgänga.

i praktiken så är det nog enklare att köpa ett kök avsedd för just bensin eller tyngre bränslen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rörbyte och bockning. Det skall inte bara gängas det skall vara rätt gänga och hålla tätt. Klarar du av alla de momenten så att det inte läcker och brinner där det inte skall?
Att köpa ett begagnat Simmerlight verkar betydligt mera framkomligt. IMHO

Kan nämna att på föregångaren (MSR Rapid Fire) går det att byta ut själva insatsen och således få ett bensinkök (MSR Whisperlight).
/Niklas

Tack för alla kloka svar.
Jag var i kontakt med GetOut som har sin mässa nu i helgen. Där var en representant från MSR som inte tyckte det gick att konvertera.
Så, det får bli ett kök till... frågan är bara vilket.
Har ni möjlighet så lev nu, inte sen. / Urban

Om du gillar Windpro, så lär du nog också gilla Simmerlite! Ett tyst, snabbt och trevligt bensinkök kan jag intyga - särskilt med Trillium base plate.
/Niklas

Om du gillar Windpro, så lär du nog också gilla Simmerlite! Ett tyst, snabbt och trevligt bensinkök kan jag intyga - särskilt med Trillium base plate.
/Niklas

Tyvärr låter det mer än whisperlite och kan trots namnet knappast sjuda något, bara stormkoka. Tycker också att det är lite svårare att förvärma, det blir inte tillräckligt varmt för att inte flamma upp när man drar på bensinen då lågorna precis ska till att försvinna. Något lättare är det i alla fall.

Kollar man i manualen till Windpro respektive Simmerlite så är det tom samma munstycke. Lite olika slang men resten är lika. Förvärmingen på Simmerlite verkar vara löst med en lite högre kant på flamspridaren. Köp en primuspump eller låna och fixa något sätt att förvärma om det inte funkar som der är. Kan inte vara så svårt! Sen kan det i längden bli problem med slagg i slangen men min erfarenhet är att det bara blir skitigt om man kör dåligt bränsle. I en Simmerlite så skriver dom att det är ren bensin som gäller...

Senast ändrad:
Tyvärr låter det mer än whisperlite och kan trots namnet knappast sjuda något, bara stormkoka. Tycker också att det är lite svårare att förvärma, det blir inte tillräckligt varmt för att inte flamma upp när man drar på bensinen då lågorna precis ska till att försvinna. Något lättare är det i alla fall.

Jag har förvisso aldrig kört ett Whisperlite, men jämfört med mitt XGK II, så är mina Simmerlite mycket tysta! Jag tycker också att Simmerlite är ganska enkel att förvärma och dessutom enkelt att reglera lågan förutsatt att du inte har ett alltför hårt tryck i bensintanken.

Dessutom är det ett mycket lätt och effektivt bensinkök med betydligt kortare koktider än både min köksspis och min XGK II.

Fast finge jag önska, så vore ju dubbla reglage på Simmerlite pricken över i.et.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips