Konservburk som kokärl?

Blir det blysmältvarmt kommer skarvens försegling att delvis kontaminera maten, ävenså om du kokar något syrligt som t ex bär. Resultatet blir bly och tennförgiftning, vanligtvis med vek mage i bägge riktningarna följt av uttorkning. Klart obra speciellt långt borta från rena lakan etc.
Använd bättre kärl!

Jag tror inte bly är jättevanligt i konservburkar i civiliserade länder numera. Jag gjorde lite efterforskningar på den punkten för ett tag sen. Visserligen använde jag internet som min främsta källa, så du får gärna slå mig på fingrarna med vetenskapliga fakta...

Resultatet av mina efterforskningar var att moderna produktionsmetoder har gjort bly onödigt som skarvtätning. Genom att skarvarna viks ihop och pressas ihop med stort tryck blir burken tät. Att bly kunde orsaka problem för människor har ju varit känt rätt länge.

/OJ
 
Blir det blysmältvarmt kommer skarvens försegling att delvis kontaminera maten, ävenså om du kokar något syrligt som t ex bär. Resultatet blir bly och tennförgiftning, vanligtvis med vek mage i bägge riktningarna följt av uttorkning. Klart obra speciellt långt borta från rena lakan etc.
Använd bättre kärl!

Blysmältvarmt lär det ju inte bli så länge det finns vatten kvar i kärlet. Däremot håller jag med dig angående syrliga matvaror.
 
Blir det blysmältvarmt kommer skarvens försegling att delvis kontaminera maten, ävenså om du kokar något syrligt som t ex bär. Resultatet blir bly och tennförgiftning, vanligtvis med vek mage i bägge riktningarna följt av uttorkning. Klart obra speciellt långt borta från rena lakan etc.
Använd bättre kärl!

Vid all lödning som kommer i kontakt med livsmedel ska man enligt lag använda blyfritt tenn, gäller även import.
Jag kan inte ange paragraf, kapitel, balk osv, är inte jusrist :)
 
Rent tenn har används i matnära sammanhang under väldigt många år utan uppenbara förgiftningsfall.

Att förtenna invändigt kopparkärl var nödvändigt för att kunna använda dessa i matlagning så att kopparen inte förgiftar maten under tillagningen och har till viss mån också smitta av i ordbruket som tex. stanniolpapper ( stannum = tenn) som är inget annat än tunn tennfolie med eller utan pappersbärare och användes i samband som förpackningsomslag med direktkontakt mot ostar, chockladkakor och annat som idag är ersatt med aluminiumfolie.

med andra ord inge att oroa sig för om man enstaka gånger råkar värma sin mat i en konservburk även om den skulle vara heltennad.

Det som är mer jobbigt med dagens aluminiumburkar är att dom är numera invändigt belagda med tunn plast som tex. Abbas fiskbullar - inget problem så länge det är vattenrik mat man värmer - men mer tveksamt om man bränner vid hårt eller försöker steka i dessa... dessa är trots allt inte nonstick teflonbeläggning...
 
Vid all lödning som kommer i kontakt med livsmedel ska man enligt lag använda blyfritt tenn, gäller även import.
Jag kan inte ange paragraf, kapitel, balk osv, är inte jusrist :)
ROHS-Diriktivet (2002/95/EG RoHS) som har kommit de senaste åren har ju medfört att i princip all lödning med tenn innehållande bly har blivit förbjudet.
Kan därför sätta en peng på att du inte behöver vara rädd för blyförgiftning i alla fall.
http://www.kemi.se/templates/Page____3794.aspx
 
Är det så? Nu är det över 20 år sedan men vad jag kommer ihåg så var jägarköken gjorda i aluminium och armén hade rabarberkräm/soppa med i dagsproviantpåsarna. Kanske förklarar varför jag är så glömsk...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhenning Konservburk Kök och brännare 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.