Kondens i jackan

Jag har en Haglöfs 3-lagers goretex jacka ca 10år och jag har problem med kondens innanför jackan. Hjälper lite att öppna bentilfickor men inte fullt ut. Söker tips vad göra Om det går att göra ngt. Har 3-lagers under.
 
Min rekommendation är alltid att undvika vattentäta plagg om det inte är absolut nödvändigt utan istället använda t.ex. en tunn vindjacka och endast det vattentäta skalet vid regn/blötsnö. Trots all marknadsföring så är Gore-tex och liknande ändå på tok för tätt vid svettiga aktiviteter....
Är jackan nyligen tvättad eller använd under lång tid utan tvätt? Membran sätter lätt igen om de inte tvättas med rätt tvättmedel och yttertyget återimpregneras. Blir yttertyget blött så är det svårt att få andningen att fungera.
 
Min rekommendation är alltid att undvika vattentäta plagg om det inte är absolut nödvändigt utan istället använda t.ex. en tunn vindjacka och endast det vattentäta skalet vid regn/blötsnö. Trots all marknadsföring så är Gore-tex och liknande ändå på tok för tätt vid svettiga aktiviteter....
Är jackan nyligen tvättad eller använd under lång tid utan tvätt? Membran sätter lätt igen om de inte tvättas med rätt tvättmedel och yttertyget återimpregneras. Blir yttertyget blött så är det svårt att få andningen att fungera.
Tack för tips! Har tvättat men tvättad igen. Har haft andra märken inte märkt denna effekt då och detta har kommit sent i jackan liv kanske dags för en ny. Den släpper inte igenom det är testat
 
Sänk tempot och testa med ett nätunderställ under. Det är få tillfällen då du under vandring/skidåkning kan klara dig utan viss kondens. Minska mängden kläder under och öppna vid handlederna, öppna upp jackan fram (något). I övrigt håller jag med Mathiasimossbo - använd bara regnjackan när det regnar (då kyler regnet och goretex fungerar bättre) i annat fall använd en nästan vindtät tunn jacka. Lycka till
 
Har jackan blivit sämre på att andas med åren, eller har du alltid haft det här problemet?

Goretex sätts igen av smuts, och behöver tvättas med jämna mellanrum. Har du någon gång kört jackan med sköljmedel så brukar den andas rejält sämre efter det. Det kan bli bättre efter ett antal tvättar. Så prova tvätta den igen och se om det blir bättre. Det är troligen det enda du kan göra.

Den Goretex-jacka jag haft längs överlevde 25 år, och andades helt OK även i slutet, men då var den hyfsat utsliten i övrigt.

Om jag anstränger mig mer så finns det inget membran-plagg som fungerar. De blir våtvärmande omslag, och rejält kalla när jag slutar röra mig. Jag brukar ha någonting tunt och vindtätt, t.ex. vältvättad Fjällräven G-1000, när jag ska röra mig mer.

Goretex fungerar hjälpligt till lugnare aktiviteter, så jag har ett antal membranställ också. Beroende på vad du ska göra kan det vara bästa kompromissen. Om det inte regnar så vandrar jag aldrig i Goretex-kläder. Jag använder dem inte heller till läng eller turåkning, men för liftburen alpin åkning så är det mitt normala val.
 
Har jackan blivit sämre på att andas med åren, eller har du alltid haft det här problemet?

Goretex sätts igen av smuts, och behöver tvättas med jämna mellanrum. Har du någon gång kört jackan med sköljmedel så brukar den andas rejält sämre efter det. Det kan bli bättre efter ett antal tvättar. Så prova tvätta den igen och se om det blir bättre. Det är troligen det enda du kan göra.

Den Goretex-jacka jag haft längs överlevde 25 år, och andades helt OK även i slutet, men då var den hyfsat utsliten i övrigt.

Om jag anstränger mig mer så finns det inget membran-plagg som fungerar. De blir våtvärmande omslag, och rejält kalla när jag slutar röra mig. Jag brukar ha någonting tunt och vindtätt, t.ex. vältvättad Fjällräven G-1000, när jag ska röra mig mer.

Goretex fungerar hjälpligt till lugnare aktiviteter, så jag har ett antal membranställ också. Beroende på vad du ska göra kan det vara bästa kompromissen. Om det inte regnar så vandrar jag aldrig i Goretex-kläder. Jag använder dem inte heller till läng eller turåkning, men för liftburen alpin åkning så är det mitt normala val.
Har testat med en två lagers jacka samma underställ, lager och det var varmare även om det blev lite fuktigt kanske svårt att undvika. Nu var det i alla fall varmare
 
Två-lagers Goretex borde andas bättre än motsvarande tre-lagers.

Sedan har Goretex lite olika varianter. Goretex Pro ska andas bättre än "vanliga" Goretex.

Även Goretex Pro andas för dåligt för att fungera bra vid aktivitet -- i alla fall för mig.
 
Två-lagers Goretex borde andas bättre än motsvarande tre-lagers.

Sedan har Goretex lite olika varianter. Goretex Pro ska andas bättre än "vanliga" Goretex.

Även Goretex Pro andas för dåligt för att fungera bra vid aktivitet -- i alla fall för mig.
Provade med en två lagers jacka och samma lager med underställ och det blev klart varmare. även om det blev lite fuktigt på insidan kändes det klart bättre
 
Öppna den vanliga dragjedjan och öppna kardborre/knappar vid handlederna.
Ta av lager under innan du blir varm.
Reglera hur mycket du har på dig i övrigt och öppna dragkedjor även där. Frys när du inte rör dig och håll värmen när du rör dig. Vänta en stund vid varje rast att ta på dig mer kläder för att undvika att stänga in fukt.

När det sedan inte funkar så skaffar du en jacka utan membran plus en regnjacka. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.