Kommer det nya förslaget påverka även dom som är uppe och vandrar i fjällvärlden?

Därför att man gör inte samma sak för alla grupper som drabbats. Man särbehandlar en enskild drabbad grupp och ger dem privilegier som andra inte får. Endast de med resurser att driva sin fråga får kompensation för vårt dåliga samvetet över tidigare generationers handlande.
Det var inte jag som tog upp tex radbiologin. Ämnet används dock ofta som argument till varför samerna ska få sina krav igenom.
Staten ber om ursäkt för övergreppen men bara till samerna, fast alla i Lappland utsattes för samma sak. Såväl svenskar som finnar och kväner. Varför då inte be alla om ursäkt och säga att det var ett misstag? Varför blev samerna de enda som utmålades som offer? Är det stark lobbyism som är orsaken?
Jag håller helt med i att alla som utsatts för övergrepp borde få kompensation. Länka gärna källa, jag kan hitta gott om veteskaplig littertur som beskriver diskriminering samer utsatts och utsätts för. Har dock inte sett nån sån om alla i lappland, läser gärna om det om du pekar mig i rätt riktning. Oavsett hur det ligger till så tror jag inte det kommer något gott ut av att ställa utsatta grupper mot varandra. Bättre å försöka få bort diskriminering och spår av diskriminering
 
Vill också påpeka att jag egentligen tycker att trådar som denna borde tas bort av admin. Det finns risk att många personer får obehag av olika saker som skrivs i tråden eftersom den vid flera ställen gränsar mot rasism. Enda anledningen till att jag skriver här är för att jag på nåt sätt vill försöka bidra till fler nyanser - även om jag vet att det finns bättre lämpade personer för ändamålet som har bredare och mer nyanserad bild än mig själv. Första inlägget är ju som gjort för att hetsa. Tycker inte det hör hemma i ett sånt här internetforum.
 
Jag håller helt med i att alla som utsatts för övergrepp borde få kompensation. Länka gärna källa, jag kan hitta gott om veteskaplig littertur som beskriver diskriminering samer utsatts och utsätts för. Har dock inte sett nån sån om alla i lappland, läser gärna om det om du pekar mig i rätt riktning. Oavsett hur det ligger till så tror jag inte det kommer något gott ut av att ställa utsatta grupper mot varandra. Bättre å försöka få bort diskriminering och spår av diskriminering
Du kan börja här. https://humanismkunskap.org/2018/05/14/rasbiologi-och-matning-av-skallar/
Eller ännu hellre här https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/79433540/Ugglan_nr_04_Statlig_Rasforskning.pdf

Hela bilden målas dock inte upp. Man reste runt i stor delar av svenska landsbygden, speciellt norra landsändan, och gjorde mätningar och iakttagelser. Dessvärre har frågan endast diskuterats ur samisk synvinkel, kanske för att sametinget i sammanhanget är mäktiga och ser vinning. Söker man på rasbiologi och skallmätningar så dyker genast och nästan endast de samiska övergreppen upp och det är också vad nästan alla lärt sig, att det var samerna som utsattes. Faktum är dock att tiotusentals människor som inte var samer också drabbades, Speciellt barn och värnpliktiga, som inte skulle protestera. Både de ur min släkt och äldre människor jag talat med i Lappland, som alltså inte var samer, utsattes för övergreppen.

Håller absolut med om att grupper inte ska ställas mot varandra men när man använder dessa historiska händelser som argument för att ge en grupp någon form av historisk kompensation så blir det fel. Precis som att ge renägare makt över geografiska områden som aldrig ägts av dem eftersom de var nomader utan gränser i marker som i århundraden nyttjats av alla, såväl skogssamer som levt jakt och fiske som svenskar, finnar och kväner. Min önskan är att inte alls dra in historiska händelser i beslut som gagnar en enskild grupp. Det där med urminnes hävd är i många fall orätt.
 
Senast ändrad:
Vill också påpeka att jag egentligen tycker att trådar som denna borde tas bort av admin. Det finns risk att många personer får obehag av olika saker som skrivs i tråden eftersom den vid flera ställen gränsar mot rasism. Enda anledningen till att jag skriver här är för att jag på nåt sätt vill försöka bidra till fler nyanser - även om jag vet att det finns bättre lämpade personer för ändamålet som har bredare och mer nyanserad bild än mig själv. Första inlägget är ju som gjort för att hetsa. Tycker inte det hör hemma i ett sånt här internetforum.
Där är vi faktiskt helt överens.
 
Men antalet renar säger ju inte allt, det finns ekonomiska villkor också. Det går säkert att ha lika många renar nu som tidigare, men svårigheterna medför ökade kostnader och renägarna driver ju företag. På vintrarna har stödutfodring oftare blivit nödvändigt och fodret är inte gratis. Försvinner flyttvägar för renarna så måste man köra dem på lastbil. Osv. Blir kostnaderna för höga kan man inte fortsätta och det oroar renägare. Eller vill du hävda att rennäringen inte drabbats av ökade svårigheter på markområdena, med hänvisning till din statistik om antalet renar?
Visst, det kan vara sant, men näringen får ju också runt 100 miljoner i bidrag varje år. Och som jag tidigare skrivit: Förutsättningarna har ju förändrats för de flesta yrkesgrupper under utvecklingens gång. Allt rör sig, inget är beständigt.
 
HeHe, tycker det var en intressant & lärorik tråd, man lär sig en hel del av alla inlägg.

Upprepar igen att man idag inte bör jämföra med vetenskap och religion för mer än 100 år sen. Alla här som är intresserade av att ta reda på fakta hade kanske varit rasbiologer då ? Inget konstigt på den tiden. Nuförtiden vet vi mkt mer, och använder genetiska & språkliga analyser för att förstå olika befolkningsgruppers historia och ursprung.
 
Utredning överväger ge alla samebyar ensamrätt att upplåta jakten i fjällen
Renmarkskommittén ska följa principerna i Girjasdomen. En dom som gav Girjas sameby ensamrätt att upplåta jakten och fisket inom sitt byområde. Nu pekar mycket på att utredningens ordförande Eric M Runesson kommer föreslå att samma princip ska gälla för all statlig mark ovan odlingsgränsen. Dessutom pekas flera olika handlingslinjer ut i en intern promemoria.

Läs mer på Svensk Jakts webupplaga
https://svenskjakt.se/start/nyhet/u...ebyar-ensamratt-att-upplata-jakten-i-fjallen/

Moderator: Låt gärna denna artikel vara kvar så får vi se hur diskussionen kommer igång. Jag anser att det kan komma att beröra många männskior.

[Ja, men klipp inte hela artiklar - av upphovsrättskäl /Moderator]
Detta är en typ av inlägg som jag bara inte vill se på Utsidan. Lång länk till artikel utan ringaste antydan om vad i denna som motiverar frågan i rubriken. Fick vi inte nog redan av "med turistbusss genom Sarek" eller alla extrapolationerna i diskussionen om matservering på Sylstationen (som ju automatiskt skulle leda till att staten för skattemedel började asfaltera lederna dit.) Etc. Etc. Etc.
 
Vill också påpeka att jag egentligen tycker att trådar som denna borde tas bort av admin. Det finns risk att många personer får obehag av olika saker som skrivs i tråden eftersom den vid flera ställen gränsar mot rasism. Enda anledningen till att jag skriver här är för att jag på nåt sätt vill försöka bidra till fler nyanser - även om jag vet att det finns bättre lämpade personer för ändamålet som har bredare och mer nyanserad bild än mig själv. Första inlägget är ju som gjort för att hetsa. Tycker inte det hör hemma i ett sånt här internetforum.

Jag tänkte likadant när jag läste det första inlägget. Den följande diskussionen tycker jag däremot har hållit en både saklig och trollfritt civiliserad nivå.
 
För mig låter det inte som ett långsiktigt hållbart att låta bli att diskutera allting som är svårt och känsligt. Att lyfta besvärliga frågor tidigt och försöka belysa dem från olika vinklar tycker jag brukar vara bra. Gärna innan beslut fattats och skyttegravar grävts alltför djupt.

Jag har fiskat i fjällen i princip hela mitt liv. Jag har jagat där sedan jag var stor nog att bära en bössa. På senare år har det blivit mindre jakt och fiske -- mesta tiden jag tillbringar i fjällen är numera för att vandra (eller turskidåkning).

Förslaget som det ser ut kommer att påverka mig. Det verkar som om det kommer att påverka fler som frekventerar Utsidan. Jag tror inte det bara kommer att påverka jakt och fiske -- utan även generell tillgänglighet till fjällvärlden.
 
Jag har själv pratat med en kvinna som på 50-talet rycktes upp från sitt hem och placerades på en internatskola där undervisningen skedde på svenska, trots att hon inte förstod ett enda ord.

För döva så gällde detta fram till 70-talet om jag inte minns fel. De fick inte använda teckenspråk på dövskolor, de skulle lära sig prata och läsa på läpparna. (Och det förstår ju vem som helst att om man inte hör själv är det väldigt svårt att lära sig prata, för man får ingen feedback.)

Och i princip samma sak gällde i skolan fram till 70-talet, elever som inte hade svenska som modersmål blev ändå undervisade på svenska (som de kanske inte förstod).

Så just detta med språket är inget som är unikt för samerna.
 
För döva så gällde detta fram till 70-talet om jag inte minns fel. De fick inte använda teckenspråk på dövskolor, de skulle lära sig prata och läsa på läpparna. (Och det förstår ju vem som helst att om man inte hör själv är det väldigt svårt att lära sig prata, för man får ingen feedback.)

Och i princip samma sak gällde i skolan fram till 70-talet, elever som inte hade svenska som modersmål blev ändå undervisade på svenska (som de kanske inte förstod).

Så just detta med språket är inget som är unikt för samerna.
Så jäkla sjukt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.