Kommer det nya förslaget påverka även dom som är uppe och vandrar i fjällvärlden?

Det är lite av hur jag ser det. Samer har behandlats illa historiskt, inget snack om saken. Men det gäller ju även stora delar av den etniskt svenska befolkningen. En majoritet av svenskarna hade ju inget att säga till om fram till ganska nyligen. Vi har ju haft system med torpare och statare fram på 1900-talet - fattigt folk som i princip var livegna. Hur ska deras efterlevande få tillbaka stulen mark, få ersättning för övergrepp eller tillbaka rättigheter de fråntogs när Sverige bildades? Samer har ju fått en ursäkt från svenska kyrkan nyligen, men jag vad vet har inte jag fått någon ursäkt för att mina förfäder förtrycktes av kyrkan under hundratals år.

Har du lyssnat på ursäkten? Bland annat pratas det om rasbiologiska institutet och deras verksamhet, som var vidrig minst sagt
 
Jag som inte är jägare eller jaktintresserad fattar inte riktigt den här jakt-frågan ur ett större sammanhang. För visst är det så att jakt inte ingår i allemansrätten? Utan det är typ bestämt i samhället att markägare får bestämma vem som jagar på sin mark.

Och eftersom staten lagt beslag på all samisk mark, så kan staten ge ut jakträttigheter där?

Handlar frågan bara om att jaga på samisk mark, eller att vem som helst ska få jaga var som helst? I så fall är det ju intressanta tankar mot ägande av mark och mot arvsrätt - men det är samtidigt rätt långt ifrån hur samhället ser ut idag. Tvärtom så är det väl ganska rimligt att i dagens samhälle vilja ha rätt att bestämma över mark som brukats inom familjen en längre tid?
 
Hade jag varit same och haft ett gäng renar, så inte skulle jag låta dem springa omkring fritt på fjället och beta och ha sig. Jag hade förvarat djuren i en lada med tillhörande hage tills det var dags att äta upp dem.

Jag tror inte vanliga gris/nötbönder skulle tänka tanken "äh, vad fan! jag släpper ut djuren i skogen ett halvår så kan jag göra annat under tiden. Sen åker jag ut och letar efter dem med traktorn när frysen ekar tomt"

Det känns lite märkligt och oansvarigt som samerna håller på. Har de inte sett lador där uppe? Det är bra grejer!
 
Företrädare för rennäringen vill kanske både äta kakan och ha den kvar - alltså ta del av fördelarna med det moderna samhället men helst inte se några av nackdelarna. Eller vad är det de vill egentligen?
Förstår inte riktigt vad du menar? Borde folk som morderniserar sin verksamhet få nackdelar? Vilka i så fall?
 
Har du lyssnat på ursäkten? Bland annat pratas det om rasbiologiska institutet och deras verksamhet, som var vidrig minst sagt
Där har vi ett annat problem eftersom samerna har fått någon form av ensamrätt på de aktiviteter som det rasbiologiska institutet ägnade sig åt. Det var faktiskt alla människor i glesbefolkade områden som det möttes skallar på och som fotograferads, inte bara samer. Mina mor- och farföräldrar bland annat och de är inte samer. Det är lite som när judarna är de som det nästan uteslutande talas om när nazisternas koncentrationsläger kommer på tal, fast det var miljontals slaver, homosexuella, politiska motståndare, romer mfl som också drabbades. Varför är det så, att enskilda grupper målas upp som de enda offren? Är de så att dessa grupper är så starka att de kan föra sin talan och har en stark lobbyism?
 
Där har vi ett annat problem eftersom samerna har fått någon form av ensamrätt på de aktiviteter som det rasbiologiska institutet ägnade sig åt. Det var faktiskt alla människor i glesbefolkade områden som det möttes skallar på och som fotograferads, inte bara samer. Mina mor- och farföräldrar bland annat och de är inte samer. Det är lite som när judarna är de som det nästan uteslutande talas om när nazisternas koncentrationsläger kommer på tal, fast det var miljontals slaver, homosexuella, politiska motståndare, romer mfl som också drabbades. Varför är det så, att enskilda grupper målas upp som de enda offren? Är de så att dessa grupper är så starka att de kan föra sin talan och har en stark lobbyism?
Jag förstår inte din poäng. Om en utsätts för diskriminering och rasism, då är det ok att flera utsätts? Och de bör inte stå upp för sig själva? Jag förstår att det inte är så du menar, men jag förstår inte vilken logik du syftar till? Det är känt att många utsattes för nazismen, och att det varit/är/finns ett klassamhälle där där folk utsätts för olika hemska saker. Men det gör det inte mer rätt
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Men för mig personligen som fjällmänniska och fjällturist så tror jag renägare går mina ärenden och är en röst för att behålla fjällen som natur och fjäll.

Ja du sätter fingret på den exakta orsaken till att jag inte oroar mig för egen del.
För den fjällturism jag älskar och ägnar mig åt är inte rennäringen ett hot på något sätt.

fowwe sa:
Personligen tycker jag att den situation vi har nu är fel, och har varit det i typ 200 år. Men jag vet inte vad som skulle vara rätt.

Ja.
Det är lätt att se vad som är fel. Det är lätt att se och skämmas (även om det inte är ens personliga skuld) över de historiska orättvisorna.

Att ställa allting till rätta igen är däremot betydligt svårare. Att göra det på ett sätt som inte sår nya bittra konflikter är antagligen omöjligt.
 
Hade jag varit same och haft ett gäng renar, så inte skulle jag låta dem springa omkring fritt på fjället och beta och ha sig. Jag hade förvarat djuren i en lada med tillhörande hage tills det var dags att äta upp dem.

Jag tror inte vanliga gris/nötbönder skulle tänka tanken "äh, vad fan! jag släpper ut djuren i skogen ett halvår så kan jag göra annat under tiden. Sen åker jag ut och letar efter dem med traktorn när frysen ekar tomt"

Det känns lite märkligt och oansvarigt som samerna håller på. Har de inte sett lador där uppe? Det är bra grejer!
Nu är ju renar inte som kor, grisar och får. Renarna är nomader och anpassade till att beta på fjället på sommaren och äta nere i skogslandet på vintern. Kanske sitter det i deras gener, jag vet inte. Det är visserligen möjligt att hålla renar inhägnade i skogsland hela året men det blir då ett mindre antal. Dessa måste stödutfodras om betet inte är tillräckligt, och det kostar förstås pengar. Jag är ganska säker på att vem som helst kan ha renar på sin gård om man hägnar in dem, men det är bara samer i samebyar som har rätt att bedriva renskötsel på det sätt som beskrivs i rennäringslagen.
 
Det finns så mycket rasism mot samer så att det vidrigt och jag har mött den framför allt i norr, men även i mina hemmatrakter från personer med rötter i norr. Hur har du kunnat missa det? Och just dessa vidrigheter gör det ännu svårare att föra en diskussion om rennäringen, ungefär på samma sätt som att det är hopplöst att kritisera Israel som stat utan att bli kallad antisemit. Med krig menar jag naturligtvis inte bomber och granater, utan att det finns två läger med starka motsättningar och hård stämning och ibland onda handlingar.
Jag har funderat en del över det som du skrev här och även tidigare. Det om krig, risken att få sitt friluftsliv beskuret osv. Jag uppfattade som att du menade att detta var någonting som kunde drabba mig. Mitt svar gick ut på att någonting sådant har jag inte märkt. Men detta andra du tar upp - rasism och motsättningar - det har jag förstås upplevt. Under mina resor i Padjelanta träffar jag en del samer - det är ju ofta samer som är stugvärdar där, ibland också från renskötarfamiljer tror jag - och bemötandet jag fått är hundraprocentigt trevligt. Ibland frågar de mig om jag sett renar på fjället och var de befann sig. Ibland pratar vi om annat. Sällan hör jag någon same svartmåla icke-samer, även om det någon gång pratats om svårigheter med att bedriva renskötsel. Då är det vanligare att andra bland lokalbefolkningen kraftigt kritiserar renskötseln och samebyn. Så visst finns det motsättningar.

NU vågar jag inte gissa för mycket om vad det nya arbetet i Renmarkskommittén kommer medföra för oss fjällvandrare. Eller fiskare och jaktintresserade. Men turismen erbjuder ju arbete och inkomster och den möjligheten är jag övertygad om att lokalbefolkningen vill utnyttja.
 
Nu är ju renar inte som kor, grisar och får. Renarna är nomader och anpassade till att beta på fjället på sommaren och äta nere i skogslandet på vintern. Kanske sitter det i deras gener, jag vet inte. Det är visserligen möjligt att hålla renar inhägnade i skogsland hela året men det blir då ett mindre antal. Dessa måste stödutfodras om betet inte är tillräckligt, och det kostar förstås pengar. Jag är ganska säker på att vem som helst kan ha renar på sin gård om man hägnar in dem, men det är bara samer i samebyar som har rätt att bedriva renskötsel på det sätt som beskrivs i rennäringslagen.
Jo, det är säkert så, men var inte hästar så också en gång i tiden innan människan tog kontrollen?

Jag tänker mest att det pratas så om att renarna är deras pensionpengar i princip, och att då bara släppa ut dem vind för våg känns lite vågat. Borde väl inte va den mest effektiva djurhållningen kanske.
 
Tycker oxå det är lite trist att många debattörer fokuserar på saker som hände för 80-100 år sen. Som 2a världskriget och rasbiologi. Det var andra tider då, och vetenskapen hade inte kommit lika långt. Så man försökte reda ut saker genom att titta på fysiska mått.

Eller ännu längre tillbaka i tiden, då alla som inte var protestanter drabbades av förföljelser.

Frågan är väl mer vad som passar bra i nutid, för alla i Swe ?
 
Tycker oxå det är lite trist att många debattörer fokuserar på saker som hände för 80-100 år sen. Som 2a världskriget och rasbiologi. Det var andra tider då, och vetenskapen hade inte kommit lika långt. Så man försökte reda ut saker genom att titta på fysiska mått.
Jag håller med om att man inte ska rota för långt bak i tiden, men när det gäller samer och hur de har behandlats just på grund av att de var samer så finns det ju nu levande personer som har utsatts för hemska saker. Jag har själv pratat med en kvinna som på 50-talet rycktes upp från sitt hem och placerades på en internatskola där undervisningen skedde på svenska, trots att hon inte förstod ett enda ord. Barnen fick heller inte prata samiska med varandra, inte ens på fritiden trots att det var det språk de flesta talade. Jag har även fått andra berättelser med liknande övergrepp berättade för mig, direkt från första person. De som utsatts för sådant behöver få upprättelse.
Men det är lätt att glömma att människor utsätts för övergrepp och behandlas orättvist även i vår samtid. Alla håller väl på slavarna i Django Unchained och liknande filmer, utan att reflektera över att en stor del av våra billiga överflödsprodukter produceras av människor som lever och arbetar under slavliknande förhållanden, som ett exempel. Hur samhället ibland hanterar utsatta barn med bristfälligt kontrollerade fosterhemsplaceringar är ett annat. Av många.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.