kokkärl i stål?

Som bekant är aluminium inte särskilt hälsosamt material hos kokkärl i längden.
Jag undrar därför om det finns några kokkärl på marknaden i stål för mer stationärt bruk?
Jag undrar också om någon kan tipsa om något mer stationärt kök för storkok?

Vet inget om kokkärl men vad d gäller stationärt kök för storkok så kan jag rekommendera Optimus 535. Finns en på Tradera just nu.
Eller förresten, jag vet ngt om kokkärl för stationärt bruk...Vilken 20 kronors kastrull som helst från en loppis...!?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.6 KB · Visningar: 2,802

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jepp, förutom alla vanliga rostfria kastruller etc för vanligt spisbruk (som alltså fungerar utmärkt ovanpå t.ex. en 535:a) så finns ju hela serien av rostfria campingversioner från Tatonka. Finns bl.a. hos Globetrotter i Tyskland...

Frågan är om dessa fungerar till ett Trangiakök, om de passar??
Problemet är att kastruller avsedda för spis brukar vara tjockbottnade,
vilket leder till väldigt långa uppvärmningstider på ett spritkök.
Aha, nu nämner du att de skall vara till ett spriteldat Trangiakök
- det var inte med i din inledande fråga. Då hade du kanske fått lite färre svar...
Om dom inte får vara 'tjockbottnade' och dom skall passa i ett Trangiakök
- så blir inte urvalet lika vildvuxet. --- Köp en uppsättning DuoSSAL-kastruller!

Laponi heter ett finskt stormkök som är i rostfritt stål. Jag vet dock ingen som har det.
Rostfritt leder värme dåligt så spritbrännare kanske inte är någon höjdare.

Mvh Glenn

Ge fler detaljer

Vilket kök skall du använda och hur stora kastruller behöver du? För Trangia är jag mycket nöjd med de lätta hårdanodiserade kastrullerna.

Finns knep för stora kastruller dvs upp till 4,5 liter på Trangia men då behövs en rejäl brännare t ex för fotogen.

Aluminimum är bäst vid friluftsliv helt enkelt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips