Koka inte kaffe

Oj, det lät inte ens som att hon var från södermalm. Nörderiet bland hipsterna har spritt sig, men ett ganska kul fenomen. Men är det inte mer hardcore att koka upp en stadig panna på måndagen som man sen värmer upp hela veckan och dricker av? Gjorde man inte så förr? Har själv haft den äran att bli bjuden på sånt kaffe av en 105-årig tant från älvsjö. Som tur var så var hennes syn närmast obefintlig så hon såg inte att jag bara låtsasdrack.
 
Finns inte ett sätt som är rätt.

Jag gillar personligen att variera mitt kaffeintag och processande. Ibland öppen eld och kaffepanna då gärna med pressokaffe. Ibland espressobryggare på gaskök. Ibland pressotillsats till primuskastrull ( min favorit i utesammanhang). På vinterns skridskoturer alltid termoskaffe i glastermos. Flerdagsvandringar med tält då blir det superlätta alternativet pulversnabbkaffe. Men aldrig så mycket UL att inte träkåsan kommer med.

Thure

Thure
P8121492.JPG
 
Länken i första inlägget är inte direkt inspirerande. Den här säger dock allt man behöver veta (förutom att han säger "koka" och att den blåa kåsan är en direkt skymf mot en annars nog så estetisk video). OBS! Namnet på kaffet har redan förekommit i denna tråd och jag är inte sponsrad! 😏

 
Jag orkade bara kolla på halva filmen i första inlägget. Tyckte den var trist och ljudet kasst.
Fö så kör jag med socker i kaffet. Och mjölk.
Inte lönt att hålla på och finlira med kaffet då.
Dricker till och med koffeinfritt snabbkaffe ibland. 😊
 
..... Den här säger dock allt man behöver veta (förutom att han säger "koka" och att den blåa kåsan är en direkt skymf mot en annars nog så estetisk video). OBS! Namnet på kaffet har redan förekommit i denna tråd och jag är inte sponsrad! 😏


Videon inte tillgänglig via länken. Sökte på Youtube the old swedish way of brewing coffee och då gick det bra



Thure
 
Senast ändrad:
Man får väl skatta sig lycklig som är anpassningsbar, lyxturer/jakt så är det nymalna finbönor i den inkörda pannan. Långturer så kör jag snabbkaffe, och njuter lika mycket av det, det smakar strapats och äventyr.
 
:giggle: Den var bra! "Can't you just swallow the snus?" Vad jag inte förstår är:

1. Varför kommer det salt med om bönorna har flutit upp genom Golfströmmen? Är de tillräckligt salta redan då?
2. Varför ska en mus kunna gå torrskodd (!) över kaffet? Borde det inte vara en lämmel? Eller är de för tunga?

Tack Dan! Det var en fin stund.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.