Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?)

Hej!
Ska upp till Alta i Norge några veckor, och kommer behöva turskidor. Har åkt några veckor tidigare på hyrskidor, en kommer ha svårt att hyra den här gången p.g.a. olika orsaker (blir för dyrt).
Jag är 187 lång, väger 72 kilo och kommer antagligen dra fjällpulka, men ha ungefär 10 kilo på ryggen.
De ska vara vallningsfria och ha stålkant.
Kommer jag behöva 2m+ skidor?
Är det dumt att skaffa telemarkbindning om jag aldrig åkt telemark tidigare?
Är de billigare skidorna skräp, blir skidor gamla om de står i källaren? I snitt har jag åkt en vecka vartannat år.

Hittade dessa, ska fråga om de är vallningsfria. Skulle de isåfall fungera? (Kan dras med lite sämre om det blir billigt).
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135645801

Hjälp mig gärna med det jag missat tänka på...!
 
Svårt att rekommendera nåt jag inte åkt på själv. För samma pris kan du köpa Fischer E99 Tour på samma websida och får då med kängor. Det skulle jag köpt hellre och så köpt skor som passar fötterna.

Thure
 
Skulle nog satsat på 200-210 cm i längd, men eftersom du är ganska lätt så får spannet inte vara för hårt. Fast 190 cm funkar säkert om bärighet inte är högsta prio.
Enligt många trådar så är vallningsfria ganska odugligt om man ska dra pulka. Risk att fästet inte är tillräckligt om det inte är perfekt före, är det hårt före och pulkan är tung så har du en jobbig vecka framför dig.

Tänk också på att fjällen på vallningsfria skidor slits så är det gamla välanvända skidor så är troligtvis fästet inte så bra.
Skulle satsat på vallningsbara skidor, då kan du köra med valla eller vallatejp eller stighudar och du slipper det där jobbiga vinandet.
 
Slänger in något jag har tillgång till här på skolan...
Vita blixten? Om jag ser till att tjära om dem innan jag åker, behöver jag då tjära om dem under de kanske två veckor jag kommer använda dem?

Som ett sidospår verkar det bli försvarets träpulka, den var lättare än jag trodde, och gratis fungerar väldigt bra i sammanhanget. :)
 
Är det kallföre funkar Vita Blixten. Du behöver inte tjära om under tvåveckorsturen.

Försvarets pulka är OK jag har egna erfarenheter. Den bör också tjäras. Men har du möjlighet så byt ut orginalskaklarna de är tunga och kalla.

Jag använder själv rottingskaklar.

Thure
 
Skidorna i annonsen är nog OK särskilt om man inte är van vid längre skidor, men 10-15 cm till är också OK.
De ser ut att vara med fellelås om man vill ha vallningsfritt, dvs korta stighudar, de kostar lika mycket som skidorna att köpa till (och på bilden är den vänstra skidan utan den svarta "klossen" som man fäster stighudens fäste mot - genom hålen i skidan. jag vet inte hur bra det fungerar utan den så skidorna är inte bara slitna utan dessutom defekta ur den aspekten). Det betyder att dom i övrigt fungerar som vallningsbara skidor men troligen ganska mjukt spann, dvs dåligt glid med valla. Bindningarna är ju Rottefella, BC, ser det ut som. Vanliga turbindningar som inte är telemarkbindningar i den riktiga bemärkelsen, men utmärkta för turåkning och turpjäxor med rätt system.

Det ser ju inte ut att vara den typen av skidor som du efterfrågar, men bindningarna är OK, och längden/bredden kan fungera. Det finns många liknande modeller som fungerar, vallade och vallningsfria, jag gillar fellelås så det är en bra men lite dyrare lösning.
 
Kollade lite mera på bilderna på skidorna i startinlägget. Där framgår bredden 67-57-62 vilket är bra allroundmått på turskidor. Rätt mycket repor på ovansidorna vilket talar för att de använts en hel del.

Så de är sannolikt ett OK köp. Spann och glid etc har jag ingen uppfattning om.

Thure
 
Turskidor 60-70mm *200-210 eller 75-95mm*180-195 borde passa. Tunnare/kortare för senvinter bredare för början av vintern. Vita blixten för januari-februari senare riskerar du att det klibbar under träskidor. Om du har någon med dig så kolla vad de har för skidor så ni får samma hastighet på lika skidföre.
 
Tack för input allihopa.

Har tänkt över alltihop, och det ser också ut som att budgeten kan täcka ett par nya skidor. Tänkte testa här innan jag startar en helt ny tråd.

Bor i Västerås, har möjlighet att ta mig till Stockholm och möjligtvis andra närmre platser. Tips på butik att köpa helt nya turskidor+pjäxor i? Har XXL okej grejer och (oftast) koll? Har tidigare kört med hyrgrejer, blir jag antagligen nöjd med storleksangivelserna ni har tipsat om, vallningsfritt och stålkant, annars?

Jag har ett par Alpine Carbon Cork som når mig två decimeter under armhålan. Jag är 187, stavarna går till 130. Är det rekommenderat att jag även köper nya (och längre) stavar?
 
Förr i världen var rekommendationen att staven skulle nå upp i toppen på armhålan vid längd och turåkning. Håĺler hyfsat än idag för turåkning tycker jag.

130 är sannolikt väldigt kort för dig.

Vid längdåkning i maskinspår rekommenderas numera längre stavar.

Thure
 
130 cm stavar är för kort, 140 skulle nog fungerat men med din längd borde 150 eller 155 cm vara optimalt, ska gå till armhålan, prova. Köp en riktig turstav i alu med stor truga, finns för en 300-500.

Började min karriär med nedanstående paket. Kanske inga skidor du har på en expedition men trevliga på lite hårdare underlag, typ vanliga leder. Funkar bra i spår också då de är lite smalare, 60-50-55 mm. Pjäxorna är lite mjuka men sköna.

https://www.xxl.se/madshus-bc-pck-bc-50-bc-x2-manual-16-17-langdakningspaket/p/bp/1129277_b
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
MikaelN Köpa turskidor i Göteborg Turskidåkning 7
mindful Köpa turskidor i Sthlm? Turskidåkning 5
Lurvasman Vart köpa turskidor Turskidåkning 2
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
markanthus köpa turskidor Turskidåkning 7
DA Köpa turskidor Turskidåkning 2
adventure_transport Köpa längdåknings/turskidor i Jönköpings län? Turskidåkning 1
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
asalu Köpa mat i fjällstugor Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
NikaO Köpa vallaställ? Turskidåkning 3
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
skutt Köpa lägndskidor i Stockholm ? Turskidåkning 5
balo Köpa skidor? Turskidåkning 16
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
d_cederberg Vill köpa pulkor! Turskidåkning 8
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...