Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter.

nåltricket kanske är värt att testa. men vad händer med hålbarheten?

Hållbarheten blir helt säkert väsentligen förkortad, men inte så maten blir dålig på en veckotur. Jag är inte säker, men jag tror de flesta frystorkade förpackningarna är packade i nitrogen, nålsticket kan tillföra lite syre.
Kort sagt, att göra det med maten innan turen är ingen fara, men att förvara den i ett år efteråt fungerar helt säkert inte.

frågan är varför inte alla tillverkare vacummförpakar turmat, kanske är det en dyr process även om det inte låter så

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag undrar varför nån överhuvudtaget köper och förtär sådan där turmat. Nu är jag för lat för att torka själv (och senast jag försökte så möglade maten en aning), dessutom är jag på kontinenten ändå hänvisad till att proviantera. I Italien köper jag t ex gärna Knorr-soppan Segreti della nonna (mormors hemligheter), där speciellt linsvarianten är en proteinbomb (och f ö fri från smaktillsatser, färgämnen och konserveringsmedel) - det är en produkt som saknar motsvarighet i det svenska sortimentet.

På min senaste resa testade jag istället att ta med makaroner+Knorrs ostsås, och kan framgent tänka mig att byta makaronerna mot röda linser (makaroner är mjölmat, men innehåller rätt mycket proteiner). Och jag fortsätter att botanisera i snabbköpshyllorna. Problemet är att hitta produkter som är någotsånär feta.

Jag undrar varför nån överhuvudtaget köper och förtär sådan där turmat. Nu är jag för lat för att torka själv..

Väldigt enkelt svar på din undran.. olika människor prioriterar olika.
Frystorkad köpmat lagar sig på några minuter på uppkokat vatten, egentorkad behöver ofta längre tid att dra och pasta, linser etc måste ofta kokas under ett antal minuter.
Valet är ens eget och alla de valen funkar, men vilket som är bäst beror på situationen.

Väldigt enkelt svar på din undran.. olika människor prioriterar olika.
Frystorkad köpmat lagar sig på några minuter på uppkokat vatten, egentorkad behöver ofta längre tid att dra och pasta, linser etc måste ofta kokas under ett antal minuter.
Valet är ens eget och alla de valen funkar, men vilket som är bäst beror på situationen.

Det kan ju också vara så att en del tror att friluftsliv kräver "friluftsvaror", alltså sådant som (bara) finns i friluftsbutiker.

Är man van att laga mat är det inte speciellt svårt att hitta mat som kan smaksättas och bli lika välsmakande som hemma från bodarnas hyllor. Mycket beror ju på vana och intresse. Som så ofta.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips