Köpa cykel

Jag ska köpa en racercykel och behöver hjälp. Jag har läst på en del, tittat i butiker (Cykelcity i Lund) men är fortfarande osäker. Från början hade jag tänkt lägga ut ca 5 000 kr men inser att det inte räcker långt. Så budgeten har sträckts till "runt" 10 K för själva hojen. Så, vad skall jag köpa? Nytt eller begagnat, kolfiber eller alu?

Jag springer ca 4-6 mil i veckan och distanserna är allt från 5 km till ett par mil. Den totala distansen begränsas av knäproblem (löparknä), annars hade jag gärna sprungit mer. Min avsikt med cykeln är att motionera mer utana tt belasta knäna så mycket. Min cykelerfarenhet ligger ca 20 år tillbaka i tiden, då jag hade en 12-växlad cykel med bockstyre. Jag gillade cyklingen då och tror att det fortfarande passar mig bra. Jag föreställer mig rundor på ca 5 mil på vardagar och ungefär det dubbla på på helgerna.

Jag har letat några dagar nu och hade bestämt mig för att köpa en COLUMBUS PINTA 07

Ram: 7046 aluminium
Framgaffel: Carbon
Bakväxel: Shimano 105
Framväxel: Shimano 105
Vevparti: Shimano 105 53/39
Bromsar: Shimano 105
Växelreglage: Shimano 105
Kedja: Shimano CN-5600
Kassett: Shimano 105 12-25/10
Hjul: Shimano WH-R 500
Däck: Vittoria
Styre: Pro-Lite alu OS
Styrtapp: Pro-Lite alu OS
Styrlager: Pro-Lite integrerat
Pedaler: Shimano PD-R 540
Sadel: Pro-Lite Gel Trans Am
Sadelstolpe: Pro-Lite alu
Styrlinda: Pro-Lite

Men den var självklart slut i min storlek :-/

Var den hojen ett gott, prisvärt val annars?

Jag tittar nu på begagnade cyklar men blir inte riktigt klok på hur vettigt prissatta de är över lag, hur "bra" de är, om det finns något man bör undvika osv. Några som verkar intressanta är dessa:
http://www.blocket.se/vi/18376564.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18789091.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18783481.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/19042789.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18932395.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18906866.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18866510.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/18712239.htm?ca=23_11_s&last=1

Vad säger ni om dessa hojar? Någon som är ett bra köp, någon jag skall passa mig för?

På Cykel City i Lund stod en kolfibercykel med ram Columbus San Leo, Shimano Ultegra runt om och Shimano SL (?) hjul. Den var begagnad men så himla fin ut. Låter det som något man betalar 14 K för ("Den kostade 30 K ny" enligt säljaren)?

Kan man få bättre grejor för ungefär de belopp som nämnts? I så fall, var då?

Slutligen, några skåningar här? Finns det någon klubb i närheten av Skurup, eller några som brukar cykla i krokarna av Stenberget (bor där) som man kan hänga på? Det blir lite drygt att behöva cykla till Lund, Malmö eller Ystad för att komma till samlingsplatsen...

:)
 
Själv kör jag mtb så jag har ingen örnkoll på racers men funderar på att köpa en och har då kollat in tre tyska märken som är kända för att ge valuta för pengarna (iaf när det gäller mtb): Canyon, Cube och Focus.

Canyon: http://www.canyon.com/_se/
Cube: http://www.cube-bikes.de
Focus: http://www.focusbikes.de/

Canyon köper man direkt från deras sida, Focus har jag själv handlat här i Stockholm hos TCM (http://tcm.bazment.se/) och dom har nu även börjat sälja Cube. Engelska CRC (http://www.chainreactioncycles.com/) har även dom börjat sälja Cube.

Men den modell som ligger bäst till i tävlingen om mina pengar än så länge är "svenska" Nishikis Finisher:
http://www.nishiki.se/Racer/Finisher
Har en (väg-)cyklande granne och han påstår att det är duktigt med valuta för pengarna i den hojjen.
 
Jag ska inte påstå att jag är expert, för det är jag inte. Fast lite kan jag. Ska du komma undan billigt är begagnat markanden helt rätt. Men också lite lurigt. Min första seriösa cykel köpte jag begagnad, sen flyttade jag över komponenterna till en ny ram, när jag kände att den inte var helt rätt.

De annonserna som du radar upp varierar en del i storlek. Rätt passform och ställning är a och o, så du bör ta reda på vad du vill ha innan du börjar kolla på annonser. Men generellt så var det väl stevens och easton som jag tyckte var intressanta av de som du radade upp, för de hade sjysstast komponenter, stevens:en har inte speciellt bra hjul, hur stevens säljaren tänkt när han satte tiagra nav till en chorus grupp är för mig obegripligt. Dessa ramar skiljer sig radikalt i storlek. Rent generellt är det jättesvårt att uttala sig om en rams egenskaper, speciellt om den har några år på nacken. Google är en bra start om man vill veta lite mer om en specifik ram.

Eftersom du inte skriver priset på columbuscykeln är det svårt att säga om det är prisvärt (den kostar 7995 på rea i webbutiken). Ja, det är väl inte så tokigt pris på en katalogram med 105-grupp. Men om man jämför med delar från crc t.ex. så får man en alu-ram med kolfiberbaktriangel och kolfibergaffel, en 105-grupp och hjul som motsvarar pintans för 6700, då har du 1300 över att handla småsaker för, eftersom frakten är gratis så kommer du landa på samma pris för en cykel som är lättare och förmodligen styvare (vevpartierkluster av den sorten brukar sägas vara styvare).

Jag är uppe och tvättar inför kommande ledighet om någon undrar över den arla morgonen.
 
Jag köpte min senaste racer på nätet, en Felt. Det var från en säljare som tog det där med mått på allvar, så jag mätte grenmått osv ordentligt. Det har funkat perfekt. Det måste rimligtvis gå att få mer pang för pengarna på nätet, i synnerhet när det gäller cykel.
Jag är själv skeptisk till begagnat. Du ska hitta en seriös säljare som har exakt den ramstorlek du är ute efter. Samt att det vara dags att byta slitdelar ändå.
När det gäller kolfiber/alu så gissar jag att för dom pengarna så är det alu som gäller. Titta hellre på vevparti och hjul. I tillägg till växelsystem som alla tittar på, och där 105 duger bra tycker jag.
 
Fördelen med

att köpa nytt vad det gäller racer är att du kan påverka styrets höjd. Framgaffeln A-headset brukar levereras med rålängd och spacers och du kan kapa till den höjd du vill ha när du flyttat styret och placerat spacers ovanpå tills du bestämt dig.

Å andra sidan kan ett begagnatköp vara prisvärt och ett sätt att vänja dig vid racerkonceptet så att du kan köpa mera exakt vad du vill ha när du mognat lite som racercyklist. Dessutom kanske du får med skor och pedaler till låg kostnad.

Personligen gillar jag stänkskärmar och har SKS Raceblade på min sommarpendelracer.

En Cyclcrossracer kan vara ett alternativ om du vill cykla även höst och vår (vinter) och lite på grusvägar.

Aluram och kolfiberframgaffel är ett konservativt val idag. Det finns rätt prisvärda helkolfiberalternativ men jag skulle vänta med en sådan hoj till jag vore mera säker på det jag vill ha i ramstorlek etc.

Thure

PS

Pruta hårt på begagnade racrar. Inte lätt att sälja sådana.
 
Senast ändrad:
Pruta hårt på begagnade racrar. Inte lätt att sälja sådana.

Håller med. Folk är ofta rätt orealistiska när dom lägger ut annonser. Som köpare vet du mindre om hur cykeln använts än vad säljaren vet, och detta måste du ta med i kalkylen. Var det inte någon som fick "nobelpris" i ekonomi för det konstaterandet för ett par år sedan :)
 
Nu är det måttat och mätt - vilket fö inte var så lätt att göra. Hur noga är det egentligen?
Min längd 179 cm.
Benlängd (grenmått) 83-84 cm, mätt utan cykelbyxor.
Överkroppens längd 66 cm.
Armlängd 66 cm.
Vikt 78 kg.

Mätt med tumstock och måttband enligt instruktionerna på Canyons hemsida (https://www.canyon.com/_se/tools/pps.html). Deras kalkylmodell accepterar inte riktigt mina proportioner. Jag prutade till 64 cm på överkroppen, den var svårast att mäta. Mina mått motsvarar då storlek 54-56 hos dem beroende på var på styret jag kommer att hålla.

En cykel hos dem som, vad jag förstår, har specar som svarar bra mot mina krav är en Roadlite 5.0. Vad säger expertpanelen om den, verkar det vara ett vettigt köp? Kommer den att göra det svårt för mig att hänga med cyklister som kör på finare carbonhjar eller beror det mest på min benstyrka och uthållighet?

@ Grus74, tack för de goda länkarna!

@ Ditt inlägg är mycket intressant. Priset på Columbusen var just 7 995 kr. Vad menar du med "katalogram" och "delar från crc"? Sen undrar jag om du räknat rätt på slutpriset för en hoj man kan bygga själv. Får du verkligen vettig ram, grupp och hjul för 6 700 kr? Sen är det ganska mycket grejor som tillkommer; styre, bromsar, reglage, sadel osv. Låter för mig som att 1 500 kr inte förslår särskilt långt för de grejorna. Eller har jag fattat något fel?

Stevenshojen "känns" som ett hopplock av delar som blivit över i andra sammanhang. Annonstexten förstärker intrycket att det är något han plockat ihop i hast, utan ambition att bygga något genomtänkt och bra.

Är inte Chesinin (http://www.blocket.se/vi/18906866.htm?ca=23_11_s) ungefär lika välbestyckad som stevenshojen? Väljer du bort den för att den har niodelad "växellåda" istället för 10? (Jag har fattat att de är tiodelade numera. Är det en viktig detalj?)

@ nilssa, verkar stämma bra om fantasipriserna på begagnade hojar. 25% rabatt får man på nya 2008-hojar... S 105 verkar passa min krav bra. Inte för attt jag vet skillnaden mellan 105 och Dura ace, men de verkar av det jag läst som att 105 är det billigaste seiösa valet så att säga. Grupperna är lätta att hålla koll på för de är så få. Men vevpartier och hjul, hjälp... Jag har noterat att det finns en uppsjö olika hjul och att spridningen i pris är enorm.

@ thureb, pruta, jag!? Inte då, sånt sysslar inte jag med. Ähum ;)

Vad är en realistisk värdeminskning på en två år gammal racehoj? Kan man som säljare räkna med att få 50 % av listpriset? Jag gillar begagnat. Köpa billigt och sälja billigt funkar för mig. Jag är däremot itne så glad i tanken på att köpa något jag "växer ur" och ledsnar på efter några månader.

Och så några fler frågor. Passar LOOK KEO CLASSIC till ett par Shimano R300 skor?

Hur viktig är vikten på en cykel? Märker man någon skillnad mellan två cyklar som väger 8,5 kg respektive 9,5 kg när man cyklar?
 
Chesinin

gillar jag utseendet på med sitt horisontella överrör. Men den torde dels vara lite äldre dels kanske den är lite liten i ramen för dig.

Om du inte skall tävla tempo torde några gram hit eller dit inte ha så stor betydelse. Hjulen dvs vikt rullmotstånd och aerodynamik har antagligen större betydelse.

Priserna på begagnat torde variera rätt mycket men självklart skall du pruta.

Thure
 
Om du inte skall tävla tempo torde några gram hit eller dit inte ha så stor betydelse.
Hur menar du då?
Vad är det enl dig som är speciellt med några gram hit eller dit på tempo?
Tempolopp är ju oftast plattare än linjelopp.
Eller är det 'bergstempot' i Hofors eller likn lopp, du tänker på?

Annars brukar tempocyklar vara de tyngsta tävlingscyklarna.
Även bland de som får betalt för att genom sin användning göra reklam för olika cykelmärken.
Iofs börjar även deras tempocyklar komma ned på UCIs minimivikt (6,8kg)

Hjulen dvs vikt rullmotstånd och aerodynamik har antagligen större betydelse.
Rullmotståndet beror väl i 1a hand på däcken?
För farten spelar aerodynamiken störst roll, åtminstone i hastigheter >20-25km/h.
Men i låga hastigheter (<10-15km/h) och för 'känslan' spelar vikten (egentligen rotationströgheten) och styvheten hos hjulen störst roll.

Priserna på begagnat torde variera rätt mycket men självklart skall du pruta.
Håller jag med om.
Men så här års kan utbudet vara begränsat.
 
@ Ditt inlägg är mycket intressant. Priset på Columbusen var just 7 995 kr. Vad menar du med "katalogram" och "delar från crc"? Sen undrar jag om du räknat rätt på slutpriset för en hoj man kan bygga själv. Får du verkligen vettig ram, grupp och hjul för 6 700 kr? Sen är det ganska mycket grejor som tillkommer; styre, bromsar, reglage, sadel osv. Låter för mig som att 1 500 kr inte förslår särskilt långt för de grejorna. Eller har jag fattat något fel?
Stevenshojen "känns" som ett hopplock av delar som blivit över i andra sammanhang. Annonstexten förstärker intrycket att det är något han plockat ihop i hast, utan ambition att bygga något genomtänkt och bra.

Är inte Chesinin (http://www.blocket.se/vi/18906866.htm?ca=23_11_s) ungefär lika välbestyckad som stevenshojen? Väljer du bort den för att den har niodelad "växellåda" istället för 10? (Jag har fattat att de är tiodelade numera. Är det en viktig detalj?)

Columbus är cykelcitys egna märke, det är ramar massproducerade i kina/taiwan som sedan säljs under en mängd olika märken. Ofta med betoning på lågt pris eller iaf att de är prisvärda. Eftersom såpass många märken använder samma ramar benämns de ibland som katalogramar, nåt man väljer ur en katalog. Namnet columbus kan anses vara lite missvisande då det också är en avdelning inom ett företag (Columbus Tubi är en del av Gruppo S.p.a.) som tillverkar rör, delar och kolfiberramar av lite högre kvalitet än cykelcitys märke.

Delar från crc är alltså komponenter från chain reaction cycles, som är en internetbutik som håller ganska låga priser. Om du kollar på deras hemsida kan du hitta en hyfsad ram (också en katalogram) som säljs utan märke. Det var den jag skrev om i förra inlägget. Det som ingår i en komponentgrupp (som jag skrev om, i exemplet tog jag en 105-grupp, de brukar ligga på runt 3500) är kasett, kedja, växlar, växel/bromsreglage, bromsar, vevlager, vevparti samt kablar. Crc har också billiga hjul i samma klass som de som ingick i cyckecitybygget. Kvar fick du då typ 1300 att spendera på sadelstolpe, styrstam, styre, pedaler, slang och däck. Det går, även om det kanske inte blir de lättaste delarna.

Campas 9-delade grupper går att uppgradera till 10 eller 11, man byter ett kugg/tandhjul i reglaget. Man kan på detta sätt även uppgradera 10-delade till 11. Man måste naturligtvis även byta kassett och kedja.

Jag kollade inte så noga. Chesinin ser väl helt okej ut. Passar den så köp. Den hade ju också rätt mycket av gaffelröret kvar. Det är lite störigt att hitta 9-delade shimanohjul, men med campa så brukar de passa till 9, 10 och 11.
 
Det här med vikten?

Att cykeln är lätt måste(som oxå sagts) vara mkt viktigare på en linjeloppscykel! Tänker då på acc i spurter å även "bergsklättring"!
På tempo brukar väl cyklarna vara tyngre(tex tyngre aeroramar,discwheel bak mm)
Vill passa på att önska alla God-Jul å ett Gott Nytt!

/Janne
 
Min

poäng är att man inte märker små viktskillnader annat än i tävling mot klockan. Vid linjelopp är det taktiken och åkarens egenskaper snarare än cykeln som avgör. Men visst är det vid accelerationer och uppförsbackar som vikten rent fysiskt påverkar prestanda och vikten på hjulen har extra betydelse vid acceleration. Jag menade också att däcken är del av hjulen men kunde varit tydligare där.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8
svenil köpa en cykelkross?? Landsvägscykling 3
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...