Köpa bränsle Kungsleden

Hej!
Jag och en kompis planerar att gå hela Kungsleden i slutet av sommaren men är inte supertaggade på att bära allt bränsle för hela turen från start. Vi ska bo i tält men undrar om det går att köpa bränsle i stugorna längs vägen? Säljer alla stugor eller bara vissa? Vi kommer att ha med oss ett Optimus Nova + kök så det bränner nästan vad som helst utom vatten så säljer det bränsle borde det finnas något som funkar! Eller borde man ha med en liten gas-brännare också ifall de bara säljer gas?
Tacksam för svar!
Maria
 
Nja Optimus nova bränner nog inte T-röd eller E85 så bra - det är få tryckkök som fungerar bra med sprit och dom som fungerar bruka innebära antingen en annan munstycke eller att man stryper lufttillförseln till blandningsröret på olika sätt.

Med andra ord prova att det fungerar med ren T-sprit övh. med flera prov innan du bygger bränsleförsörjningen på detta då om stugorna bara erbjuder T-sprit eller campinggasol så är du ganska rökt om köket inte fungerar med T-sprit utan måste ha fotogen eller bensin för att fungera.

Dessutom är T-sprit nästan häften så energirikt som campingasol per vikt vilket innebär nästan dubbla bränslevikt måste bäras för samma mängd uppkokad vatten.

vikteffektivast är gasolkök tillsamman med bra fungerande vindskydd, det spelar ingen roll hur man räknar mellan olika kök och bränslealternativ - gaskök vinner alltid i avseende buren vikt och mängd värmt vatten även om man måste bära på tombehållarna hela vägen. det är bara när det är riktigt kallt och mycket eldande för snösmältning som en flytbränslekök motiverar sin extra vikt och extra pyssel vid användning, dvs i stort sett bara på vintern medans sommarhalvåret är campingasolkök mycket bekvämt och säkert.

Sedan hur mycket bränsle som behövs tas med beror på hur många dagar vandringen är och hur ofta och hur mycket man eldar. Skall man grädda pannkakor och grädda bullar och annan smaskens varje dag och verkligen laga mat så går det åt mera än om man bara skall koka vatten till real-påsen.


Viktmässigt trangia med gas kan man komma undan med ca 7 gram gas per 0.5 liter vattenuppkok i vindstilla (dubbla mängden om man också skall smälta snö) - annars 10 gram medans med optimus Nova i trangiakök är det omöjligt att komma under 10 gram bränsle per 0.5 halvliteruppkok - oräknat mängden som behövs för förvärmning och mängden som bränns ur slangen efteråt om man inte timar perfekt att slangen blir tom. lagom när vattnet kokar.


Med andra ord kan flytbränslekök 'kosta' uppemot 15 gram bränsle per halvliterskok om man inte optimerar eldande noggrant. samma gäller för dom andra flytbränsleköken från primus i - i det avseende är som väldigt lika i bränsleförbrukning.

För spindelköken (som optimus orginal) så är vindskyddens funktion en viktig faktor - en låga som halvvägs blåser bort under grytan värmer dåligt och ökar på bränsleförbrukningen mycket.

---

Jag skulle ta med mig en liten toppmonterad brännare och en 230-grams flaska campingasol som reserv och när man inte vill/orka slabba med flytbränsleköket för en snabb rast/vila - har man engelska gäster med sig så blir det nämligen många Te-pauseer och då är det bra om köket kan packas in och ur lite snabbt och går igång utan krussiduller...







.
 
Provade med T-sprit på en 'kina' optimus nova-brännare

Fungerade inte alls (det pyser en massa gas efter uppvärmningen men vill inte tända sig) och det var inte helt lätt att åtegå till fotogen/lampolja som jag provade med efteråt - det tar lite tid och väldigt flammande start och svårt att komma igång och kräver ganska mycket urspolning innan systemet är helt utan T-spritrester kvar i fotogenet som stör då T-sprit inte löser sig gärna i fotogen och dessutom har vanlig T-sprit ganska mycket vatten i sig redan från början som blir droppar i fotogenet när T-spriten har har blandat/dunstat iväg och detta ger kokljud och knäppar i brännaren när spritresterna från slangar mm. når till den heta brännaren.

Med andra ord T-sprit är _inte_ att rekommendera i optimus nova..

Det betyder också att du kan inte hitta påfyllning för köket på vägen eftersom stugorna bara erbjuder T-sprit och gasol i bodarna - inte bensin/heptan eller fotogen/lampolja...

med andra ord bör du minst köpa en toppmonterad liten gasolbrännare i reserv och gärna en 230 grams flaska gasol som tidigare nämnt.
 
Har de ett annat sortimentn på vintern? Eller hur gör alla då?
All min utrustning är i första hand för vinterbruk men jag utgick från att det skulle funka okej även på sommaren!

Jag har en liten toppmonterad gasbrännare och får kanske försöka leta fram mammas gamla spritkök för det verkar ju lättare!

Har alla stugor samma sortiment? Har inte ens de större ett bredare urval?
Jag gillar ju bensinkökens ständiga söl! ;)

Mvh Maria
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...