Skillnad på gamla och nya optimus nova?

Hej, har ett gammalt Optimus Nova som då salufördes som brännare till trangia multifuel (men står t om Optimus Nova på reglage osv). Har lite problem med pumpen, stänger inte av trots att jag vrider hela flaskan till off m m, och har insett att det enklaste är nog att skaffa en ny pump, men min fråga är hur kopplingen ser ut på nya Optimus Nova. På min är det den gamla sortens koppling och har fattat det som att nuförtiden kör man med bajonettkoppling. Stämmer detta?
Hade varit smidigt att bara kunna köpa ny pump istället för att åka på att köpa helt nytt kök.

Bifogar bilder

Bilagor

• IMG_2910.jpg
    IMG_2910.jpg
    6.1 MB · Visningar: 140
  • IMG_2909.jpg
    IMG_2909.jpg
    5.9 MB · Visningar: 125
  • IMG_2911.jpg
    IMG_2911.jpg
    6.7 MB · Visningar: 111
Hej

Den gamla kopplingen kommer inte att passa på den nya pumpen som du är inne på. Om du måste byta pumpen kommer du även att få köpa en ny slang med rät koppling. Det positiva är att den nya slangen passar på den "gamla" brännaren". Men frågan är om det verkligen inte går att laga detta. Låter inte som ett allt för svårt problem att laga.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det kan bero på ganska enkla saker att den imte stänger av. Sugröret ska ju vara ordentligt utböjd mot flaskans insida för att det ska hamna ovanför bränslet och suga luft när du vänder flaskan till off. Har slangen böjts närmre mitten så suger den bränsle ändå.
Det skulle också kunna vara en läcka närmre fästet för sugröret eller så. Men då borde du ha andra problem också, typ att den får tjuvluft och går ojämnt om flaskan ligger med pumpen uppåt.

1. Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar, men visst vet du att det tar "någon minut" från att du änder flaskan tills dess att brännaren slocknar?

2. Har du kollat så att sugslangen sitter fast ordentligt. Alltså plastslangen som sitter fast på pumpen och ansvarar för att detta med "vändningen" ska fungera?

3. Fogas har både slangar och kopplingar, så du borde kunna reparera pumpen istället för att köpa nytt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips