Jag skall inte norrut, som man skulle kunna förmoda. Blekinge/SmålandHej Paul,
Jg gör mitt bästa så får vi se om det blir nu eller senare. Hoppas det blir en bra resa villket fall som helst. Vart ska du förresten?
mvh Kimmo Lilja
~Paul~
Jag skall inte norrut, som man skulle kunna förmoda. Blekinge/SmålandHej Paul,
Jg gör mitt bästa så får vi se om det blir nu eller senare. Hoppas det blir en bra resa villket fall som helst. Vart ska du förresten?
mvh Kimmo Lilja
Hahaa, så är det alltid. Känns igen! Men ni fick väl andvända dina knivar i alla fall?Hej.
Okey.
Har själv varit och jagat lite bock i småland men lyckades inte den här gången. Kompisen sköt en iallafall så det var ju bra fast det borde varit från min pipa
mvh Kimmo
1. I min värld så är det så att knivens funktion är den viktigaste detaljen. Slidan kommer i andra hand. Jag är som sagt inte mycket för läderslidor i samband med seriösa användarknivar. Min preferens är Kydex.1. Puckeln blir också lite som ett hinder att göra en smal och smidig slira som håller kniven i ett fast grepp."
2. Ändbutten skulle vi mycket väl kunna använda delar av din idé. Kanske inte just svängen upp av den anledningen att många vill kunna lägga kniven på dess rygg med bladet vänt uppåt
3. Anledningen till att vi valt ett så pass kort blad är att många vill kunna lägga sitt pekfinger längs bladryggen och nå hela vägen fram till spetsen.
4. Hursomhellst så är det där med ett fäste för fånglina något som vi kommer att ta oss en ordentlig funderare på.
Mycket begripligt Bosse. Jag kommenterar dina senaste två inlägg separat.1. Åsikten bygger på att jag jagar älg och fågel i Jämtland samt fiskar röding och öring i Lappland.
Utan krusiduller kan jag säga att basverktyget för älgjakt, fiske och jaktvardagen är en Mora 2000.
2. I slaktboden används sedan slaktknivar.
3. För 9/10 av jägarna är exvis sandvik 12 27 utmärkt då det är en kompromiss av tåligt, rostfritt och lättbrynt.
4. uppskattas bara av dem som inser att förbättringen innebär merjobb vid bryning/slipning.
1. Samma här. Men jag förstår inte varför min design skulle omöjliggöra det här förfarandet?? Tvärtom så har du ju multipla möjligheter till skiftande grepp, bl a med fingret smygandes längs med bladet1. När jag öppnar en älg så besväras jag inte av om det kommer lite slaktmaterial mot mina fingrar. Tvärt om vill jag undvika att få älgblod ända upp till armbågarna när jag jobbar långt inne i bukhålan..
2. Jag vill förvisso ha en spets som inte repar upp kött och tarmpaketet, lite drop eller clip hjälper till med det. I övrigt skär jag ibland försiktigt, ibland med fingret nära spetsen för att skydda-peta undan, ibland med spetsen mellan andra handens fingrar för att neutralisera den och ibland med skaftet i handen och bladet upp längs handled /arm för att öppna med bakåtskärande egg.
OK, ingen orsak. Som mindre allroundkniv för jakt så duger självklart din design alldeles utmärktInte heller jag vill på något vis trampa någon på tårna.
Så inget ont till någon som lagt inlägg i denna tråd. Jag tycker att det är väldigt intressant att höra allas åsikter. Vårat mål är som Bosse är inne på är att försöka få fram en kniv som kanske inte skall vara direkt anpassad för att tälja med utan främst som en mindre allroundkniv för jakt. Så ännu en gång. Tack för alla tips och åsikter.
Med vänliga hälsningar
Anders Sjöman Sika Hill
dePaul;380621 4. Det här håller jag däremot inte med om. Antingen kan man det där med att slipa eller så kan man det inte. Det är ingen större skillnad mellan att slipa ett blad i Sandvik 12C27 jämfört med ett i S30V. Det hela har att göra med vilken metod och vilka redskap man använder. Med andra ord. Skillnaden är i praktiken inte speciellt stor. ~Paul~[/QUOTE sa:Där tänker jag så här.
Utifrån dina många och nyanserade inlägg jag läst över tid så tror jag att du likt mig vill ha en väldigt vass kniv med låg eggvinkel och att du står ut med att slipa lite extra för att få ha det på det sättet. bara "vass" räcker inte (utan håret på armarna skall känna djup skräck när kniven tas fram). För att uppnå detta har vi köpt allehanda diamanter och keramik för att hantera våra stål. Har man den utrustningen samt kan hålla eggvinklar så är inget stål jag provat nåt problem och det går fort.
Men
Om man inte har känslan av att behöva helt vass kniv och tolbrynar eggen utan känsla. Hemskt vanlig åsikt att skiteggen visst är vass och att brynkunskapen finns trots att motsatsen syns direkt = ohjälpliga problem.
Man har brynkunskaper förvärvade på en mora och en sandsten. Moran har bytts mot en finkniv av exvis VG 10 men sandstenen finns kvar = problem.
Vad gäller din skiss så tycker jag visst att lövformen ser bra ut och jag tror att jag förstår vad du tycker nyttan med bladryggens utformning är men jag använder själv aldrig kniven på det sättet. Jag har 2 spyderco med sådan puckel. Caly jr och Delica. Fina knivar som jag använder en hel del till vardags och ibland till fiske. Det puckeln gör för mig är att ge stöd för tummen men jag ser den inte som något plus när fingrarna skall närmare spetsen.
Funktion kontra slire. Funktionen på en använd kniv är avgörande men den förvaras minst 95 % i sliret på bältet under olika omständigheter och jag skulle aldrig köpa en kniv som har en ofunktionell slira om jag inte bedömmer att jag kan göra en egen av rårandsläder som fungerar enligt mina krav.
Bosse