kniv slipsten

Det känns som vi bara går runt och runt. Oavsett om vi diskuterar reklamen eller inte så är utgången densamma. Ingen kniv, inte en ens en keramisk kan gå igenom en hel livscykel utan att vid något tillfälle behöva brynas (dvs, om den används).

Därför anser jag att det är nonsens när du skriver:
"Jag skulle nog vilja påstå att brynande av en sån kniv med största sannolikhet är onödigt eftersom den härdade ytan är så hård att den knappt går att bryna. Skulle den gå att bryna skulle den slitas lika mycket som det mjukare stålet och därmed inte fylla sin funktion. "

Faktum är att inte ens diamant, som är det hårdaste materialet, förblir intakt i all evig tid om den används till att skära med. Det är dock inte diamant vi diskuterar utan stål, vilket är som bekant avsevärt mjukare.

Det hårdaste stålet som jag känner till ligger runt 70RC oavsett härdningsmetod. Den hårdheten ligger således miltals ifrån diamantens 100.

Oavsett vilket stål du talar om så nöts det även i kontakt med mjukare material. Det är bara fråga om tid. Sedan kan man leka med diverse beläggningar på knivbladets sidor. Dessa har ringa betydelse för själva kärneggens motstånd mot nötning. Det är trots allt kärnan som gör det skärande arbetet. Den flyger inte genom luft utan motstånd ;).

~Paul~
 
dePaul; sa:
Det känns som vi bara går runt och runt. Oavsett om vi diskuterar reklamen eller inte så är utgången densamma. Ingen kniv, inte en ens en keramisk kan gå igenom en hel livscykel utan att vid något tillfälle behöva brynas (dvs, om den används).
Jag har inte ens sett nån "reklam". Jag har sett ett påståend från Wikipedia (och jag hittade samma påstående på nån kniv-sida när jag googlade på självslipande).

Vad skulle bryning av en sån kniv ge för resultat?

Faktum är att inte ens diamant, som är det hårdaste materialet, förblir intakt i all evig tid om den används till att skära med. Det är dock inte diamant vi diskuterar utan stål, vilket är som bekant avsevärt mjukare.
Men jag har väl aldrig påstått att det tunna hårda skiktet förblir intakt? Det enda jag påstått är att det bibehåller sin tjocklek. För du kan väl inte mena att det skulle bli tjockare av att slitas?

Möjligen kan dess "egg" blir rundare, men för de användningsområden där en sån kniv kan vara användbar tror ajg inte det spelar nån roll om den 0,01 mm tjocka eggen är rundad eller inte.

Oavsett vilket stål du talar om så nöts det även i kontakt med mjukare material.

Jag har väl inte påstått nåt annat. Det jag frågar är: Hur kan detta nötande göra att den 0,01 mm tunna eggen blir tjockare?
 
nermander; sa:
1. Jag har inte ens sett nån "reklam". Jag har sett ett påståend från Wikipedia (och jag hittade samma påstående på nån kniv-sida när jag googlade på självslipande).

2. Vad skulle bryning av en sån kniv ge för resultat?

3. Men jag har väl aldrig påstått att det tunna hårda skiktet förblir intakt? Det enda jag påstått är att det bibehåller sin tjocklek. För du kan väl inte mena att det skulle bli tjockare av att slitas?

4. Möjligen kan dess "egg" blir rundare, men för de användningsområden där en sån kniv kan vara användbar tror ajg inte det spelar nån roll om den 0,01 mm tjocka eggen är rundad eller inte.

5. Hur kan detta nötande göra att den 0,01 mm tunna eggen blir tjockare?
1. Om du tar dig tid och läser mitt förra inlägg så skriver jag reklam eller inte. Vad jag ville säga med det är att den här diskussionen gällande reklam eller inte reklam är totalt irrelevant i sammanhanget. Det som däremot är viktigt är beskrivningen av kniven och påståendet att den aldrig behöver brynas.

2. Kanske att den blir vassare?

3. Inte tjockare, utan derformerat. Deformation av eggen kallas i folkmun att kniven är slö ;). Pga knivens design så finns det också risk för sprickbildning.

4. Det du kallar rundare är vad jag och många andra kallar slö. Sedan måste jag fråga var du har fått det där med 0,01 mm ifrån. Har läst Wikipedias artikel igen och där nämns ingenting angående kärnans grovlek.

5. Återigen jag pratar inte om tjockleken på kärnan utan deformationen. Och återigen undrar jag gällande det där ang. 0,01 mm.

För att åskådliggöra vad jag menar så lämnar jag en bild. Bild A visar hur kniven ser ut från början och bild B hur den kan se ut efter att den mjuka sidan har blivit bortskavd. Kärnan kommer med all sannolikhet att spricka (inte böjas eftersom den enligt uppgiften är väldigt hårt härdad).

Sjlvslipandekrna.jpg


Det gula fältet är det mjukare höljet. Teckningen är usel men jag hoppas att den är lätt att förstå. Om vi leker med tanken att kärnan trots allt inte spricker så kommer den likväl behöva brynas efter ett tag.

~Paul~
 
Jag är inte så haj på det här med att lägga in bilder så jag gör ett försök att åskådliggöra min bild av det hela nedan.
Som jag förstår det består knivbladet till största delen av det mjukare stålet med ett tunt skikt av hårt härdat stål på ena sidan. Det är väl inte helt långsökt att tro att tjockleken på detta skikt är anpassat så det motsvarar tjockleken hos en vass egg.
I och med att det mjukare stålet nöts ner fortare än det härdade exponeras hela tiden ny egg. När det gäller deformering av det härdade skiktet (eggen) bör ett så hårt härdat stål inte deformeras i nämnvärd utsträckning utan i stället brytas av. Nu har inte jag några större kunskaper inom området, det här är en teori jag resonerat mig fram till.

/ Morgan

/ = härdat stål
* = mjukt stål

/*********
/*********
/*********
/*********
/*********
/*********
/********
/*******
/******
/*****
/****
/***
/**
/*
/
 
Så som Morgan skriver har jag också uppfattat det, och av Pauls bild kan jag se att han verkar ha en annan uppfattning av konstruktionen.

Jag försöker mig väl på att rita jag med.

blad1.png

Där har vi så som jag förstått att bladet ser ut. Det röda är det härdade tunna skiktet (som jag har sagt är kanske 0,01 mm men det är som sagt var mycket möjligt att det är tunnare).

Om vi då tar en närmare titt på "eggen" så ser den alltså från början ut ungefär så här om vi förstorar den rejält (det röda här är alltså samma röda som ovan):
egg1.png


Om den nu skulle "nötas" så skulle den kanske i värsta fall se ut så här:
egg2.png

Vilket ju knappast kan vara trubbigare än vad den var från början.

Som jag sagt flera gånger är detta såklart ingen optimal egg, MEN den kan i många lägen vara tillräcklig (hur många har aldrig skurit sig på ett papper?).

Och om nu det mjuka materialet nöts bort så mycket så det härdade skiktet bryts så kommer vi ju bara att få fram en ny "egg" som i sämsta fall ser ut så här
egg1.png


Jag kan inte se hur eggen skulle kunna bli sämre av detta?

Sen att eggen kanske inte blir rak utan lite sågtandad eller vågig lär inte påverka så mycket för de användningsområden (skärande i mycket abrasiva material) där en sån här egg skulle vara intressant.
 
Nu börjar vi komma närmare varandra. Jag kommer att återvända till det här igen killar, men ligger f n nedbäddad i influensa med frossa och annat elände.

Höres,
~Paul~
 
OK, tillbaka. Inte frisk än men något bättre.

I Wikipedia står det exakt såhär:
"Eftersom knivbladets ens sida är hårt så nöts det ohärdade materialet bort i första hand. Kvar blir det hårda ytskiktet som friläggs efterhand som kniven slits."

Det här säger allt tycker jag. Den hårda kärnan kan absolut inte vara någon tiondels mm tjock. Den bör vara avsevärt grövre.

Min föreställning om hur kniven ser ut före och efter användning är ungefär som på bilderna. Obs, bild B är överdriven för att lättare kunna se vad jag menar.

Sjlvslipandekrna-1.jpg


Min övertygelse är att även den hårda delen blir slö efter en viss tids användning. Därav min skeptisism mot påståendet att kniven aldrig behöver brynas.

~Paul~
 
Håller med Paul. Tom hådmetallskär blir slöa när man svarvar och fräser, då roterar men dem till en ny skärande egg, när man har gått varvet runt vänder man dem och kör ett varv till. Men självslipande blir de aldrig!
Min mor köpte för många år sen en dylik självslipande kniv på en mässa.
Den var mycket hård på ena sidan av eggen och tämligen mjuk på andra.
Den var inte speciellt svår att åter slipa och bryna rätt. Efter att ha återställt den kom kommentaren "du ser hur bra den här är och nu är den lika vass igen"..... mina två timmar med återformning, slipning och bryning försvann i ett nafs
 
johankse; sa:
Efter att ha återställt den kom kommentaren "du ser hur bra den här är och nu är den lika vass igen"..... mina två timmar med återformning, slipning och bryning försvann i ett nafs
Hahaha, typiskt. Du skulle ha dragit kniven mot ett betongblock ;)

~Paul~
 
Vilken diskussion jag drog igång med ett citat jag råkade hitta :)
Tydligen två som sett dem i verkligheten, men knivgurun himself verkar inte ha känt till dem innan.

De här knivarna man ser på TV-shop ibland som de skär med mot tänderna på bågfilblad, sten och mycket annat. För att direkt efter skära en tomat med perfekt snitt. Jag har svårt att tänka mig att de är så bra som reklamen säger, men är det någon som vet något om material och eggform på dem?
Jag är nyfiken, men har inte sådan ekonomi att jag kan köpa ett knivset enbart för att terrorisera dem med egna tester.
 
Bara för att konstruktioner är gamla behöver de inte vara kass....Kniv är en mångtusenårig dylik, sax är en variant och borr en till, yxa är en annan och såg en tredje men att tro att modeord och utförande till gör livsavgörande skillnader är att ta i... Tandspetshärdade sågar är svåra att skärpa och superhårda knivar, del av eggen eller hela gör dem svårare att bryna. Därför gäller det att lägga sig rätt. Självfixbart eller inlämnings/ersättningsfall det väljer man själv vid köpet, om man nu kan det...
 
dePaul; sa:
Det här säger allt tycker jag. Den hårda kärnan kan absolut inte vara någon tiondels mm tjock. Den bör vara avsevärt grövre.
Varför bör den det? Går det inte att göra väldigt tunna härdade skikt?

Min föreställning om hur kniven ser ut före och efter användning är ungefär som på bilderna. Obs, bild B är överdriven för att lättare kunna se vad jag menar.

Din föreställning om hur den blå delen ser ut stämmer inte med min. Min föreställning är som sagt var att den blå delen hela tiden ser ut ungefär så som du ritat den i bild B. Och detär just därför som den blå delen aldrig kan bli "sämre" än den var från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.