Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

Vet ej, men tror att det är kakor man bakat själv resp köpt på "hembagerier" med lite tur.

Det där "härdat fett" vet jag inte så noga vad det är, men snart får vi nog veta?
 

avslutad210712

Gäst
Lite trådurspårning

Här finns lite information om varför man skall undvika härdade fetter. Om man nu äter härdade fetter mycket under en eller någon fjällvecka kanske det är mindre farligt än om man äter mindre mängder men istället äter det året om. Själv har jag börjat försöka minska intaget av härdade fetter men skall man helt undvika det får man lägga om sina kostvanor rätt radikalt. Tex tror jag nästan alla kex och liknande bakas med härdade fetter, har för mig att alla pulversåser innehåller härdade fetter osv.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/fortsattkamp.htm
 
Mezzner; sa:
Utöver det höga energivärdet som jag inte funderat så mycket över så är väl den stora nackdelen, för den som nu har ambitionen att sköta hälsan, att de innehåller härdat fett, vilket antaligen är potentiellt onyttigt.

Sen kan man ju fundera över om man behöver så HIMLA mycket energi på vandringen. Visst drar det en hel del bränsle om man knallar rejäla etapper, och förvisso i UL-andans tecken så kan man ju komma undan med mindre packning om den är energität. Antar dessutom att det är av relativt stor betydelse vilken typ av energi man stoppar i sig. DVS det är inte bara att titta på energiinnehåll/100g.

Själv äter jag rätt lite knäckebröd till vardags, och hoppar gärna det helt på turen. Nog finns det ju mjukbröd som håller för en del trubbigt våld och annars är väl glassaskar e.d. lösningen.
Och jag går ned tre kilo på en femdagarstur med ett intag på 4000 kcal/dag, väger 73kg på 184cm. Således finns det åtminstone somliga av oss som kräver en massa energi, och som inte mår direkt dåligt av att proppa i oss det under begränsad tid. Tror inte heller att härdade/transfetter är någon höjdare för hälsan, men att äta Digestive några veckor per år borde välan inte vara så farligt?

Sen är det förstås som du skriver en himla skillnad på om man stoppar i sig 100 kcal socker eller 100 kcal matolja. Fördelen med Digestive är att de har en balanserad sammansättning (!) av fett, långsamma och snabba kolhydrater, ungefär som en fetare runekaka.

Liknande innehåll har f ö Start-mysli...
 

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
Strykarräven; sa:
Tycker själv att knäckebröd innehåller för mycket icke-energivikt, dvs fibrer och annat grejs.

Kollade genom en massa olika brödsorter i fjol sommar när jag skulle köpa bröf till fjällvandringen och problemet med knäckebröd är väl inte att de innehåller för mycket icke-energivikt utan att de innehåller för mycket volym. Vad jag menar är att tex Wasa Husman ger 310 kcal/100 gram vilket nästan är i paritet med pasta och couscous. Har för mig att inget annat bröd jag hittade i affären gav mer per viktsenhet. Däremot kanske volymsutnyttjandet inte är i topp. Kanske man skulle kunna baka ett eget bröd som innehåller mycket olja.

Och kobinationen mycket fibrer, mycket motion och mycket vatten gör att man garanterat inte blir trög i magen :)

Efter lite googlande ser jag dock att Finn Crisp ligger på 380 kcal/100 gram. Kanske man skulle återgå till Finn Crisp igen.
[Ändrat av avslutad210712 2006-07-13 kl 21:45]

Och efter att ha köpt Finn Crisp måste jag såklart rätta mig själv. Finn Crisp innehåller 310 kcal/100 gram och inget annat. I alla fall enligt innehållsdeklarationen på paketet och det måste man väl tro på före information på nätet. Dock insåg jag efter en snabb jämförelse med Wasa Husman att 3x200 gram Finn Crisp tar upp ungefär hälften av volymen. Och även om volymen inte är lika viktig som vikten så är den nog så viktig när säcken börjar bli välfylld.
 
min plan

Jag tror det kommer bli såhär:

Frukost:
Gröt och Finn Crisp

Lunch:
Mat och Finn Crisp

Middag:
Mat och Digestive

Kväll: Digestive

Hej då, Wasa!
 
Hobnobs

Och tröttnar man på digestive kan jag rekommendera hob-nobs, eller Oatbits som de numer heter, havrekex, mums!
 
turbröd

jag tror inte mina ögon. Här diskuterar ni vilket bröd man ska ha på tur och på fyra hela sidor har ingen ännu nämnt turbröd, loganbröd, energiklumpar eller vad man väljer att kalla dem.

smular inte, blir inte dåliga, tar lite plats, massor av energi. tunga, givetvis, men inte så stora.

http://www.argaladei.nu/?sida=tidskrift_arkiv_1998-1a

jag vet inte riktigt vad jag åt innan jag upptäckte detta. man kan givetvis variera sina ingredienser efter tycke och behov.
 
Re: turbröd

sigvardsdotter; sa:
jag tror inte mina ögon. Här diskuterar ni vilket bröd man ska ha på tur och på fyra hela sidor har ingen ännu nämnt turbröd, loganbröd, energiklumpar eller vad man väljer att kalla dem.

smular inte, blir inte dåliga, tar lite plats, massor av energi. tunga, givetvis, men inte så stora.

http://www.argaladei.nu/?sida=tidskrift_arkiv_1998-1a

jag vet inte riktigt vad jag åt innan jag upptäckte detta. man kan givetvis variera sina ingredienser efter tycke och behov.

Jo det är i paritet med jätteryggsäckar med en massa nonsenspännen utanpå och blixtlås inuti. Mörkt förstärkt bröd finns i många kulturer men har utgått ur vår. Farmor lärde mig att bär, nötter och frukt skall användas. Fö skall man äta måttligt med bröd, bröd till gröt verkar vara kaka på kaka.

Go tur
 
Mina kriterier för mat vid krävande (fjäll)vandring:

1. Högt energiinnehåll/viktenhet.

2. God hållbarhet.

3. Lätt att bära med sig och hantera dvs. oömt, föga skrymmande, lätt att portionera.

4. Välsmakande och närande.

5. Kunna inmundigas utan föregående/alltför omfattande preparering.

Har därför till stor del rationaliserat bort bröd över huvud taget. Har istället under alpvandringar till stor del konsumerat sk. Alpenspeck dvs. rökt fläskkött (carne di suino) med ungefär hälften vardera av fläsk/kött smaksatt och kryddat med diverse örtkryddor - rosmarin, senapsfrön mm). Uppfyller bra ovanstående kriterier. Motsvarar då närmast vanligt rökt fläsk fast mycket mera välsmakande. Italienare är inte för inte mästare på mat. Frekvent förekommande i Österrike/Italien. Drygar ut med framför allt torkad frukt -russin, dadlar - och i viss mån nötter. Eftersom Alpenspeck förmodligen är svårt att få tag på i Serige skulle det nog närmast vara aktuellt med rökt fläskkött i någon form som basmat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.