Klimatförändringar - vi lever i det

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.
/Niklas
Det kanske är mer korrekt att kalla det klimatdata. Det man mäter är bla sammansättningen av syreisotoper. Det kan sedan kopplas till medeltemperaturen på jordytan. Visst, det är ett indirekt sätt att bestämma jordens medeltemperatur, men vad jag förstår är just den datan ganska tillförlitlig.

Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.
/Niklas
Och väderdatan hittar man i borrkärnorna...?

Snabb saxat från Googles AI sammanfattaning..

"Ice core data provides a record of past weather and climate conditions, with the oldest continuous ice core records extending back 800,000 years in Antarctica. These cores contain information about temperature, atmospheric composition (like carbon dioxide and methane), and other environmental factors. While some ice core records, like those from Greenland, go back 130,000 years, the Antarctic ice sheet offers a much deeper and longer-lasting record."

Det kanske är mer korrekt att kalla det klimatdata. Det man mäter är bla sammansättningen av syreisotoper. Det kan sedan kopplas till medeltemperaturen på jordytan. Visst, det är ett indirekt sätt att bestämma jordens medeltemperatur, men vad jag förstår är just den datan ganska tillförlitlig.
Det är ju väldigt indirekt och ofta av begränsat värde. Å upplösningen är ju inte alltid den bästa.

Det är ju väldigt indirekt och ofta av begränsat värde. Å upplösningen är ju inte alltid den bästa.
Man kan ifrågasätta all indirekt erfarenhet, och även den direkta erfarenheten som man inhämtar med sina sinnen om man så vill. Felkällor finns det gott om.

Men om det ska vara någon idé att diskutera klimat så måste man förlita sig på indirekt information, både vad gäller tid och rum. Sen är det en grannlaga uppgift att sortera bland informationen, och få den att hänga ihop. Det är en fråga för vetenskapen. Jag är inte expert på området men låt oss säga "intresserad allmänhet".

I det här specifika fallet är min bild att informationen man får fram om medeltemperaturen bakåt i tiden är ganska robust, och hänger ihop med en massa annan indirekt information (årsringar på träd, pollen på sjöbotten och what not).

Ol
Man kan ifrågasätta all indirekt erfarenhet, och även den direkta erfarenheten som man inhämtar med sina sinnen om man så vill. Felkällor finns det gott om.

Men om det ska vara någon idé att diskutera klimat så måste man förlita sig på indirekt information, både vad gäller tid och rum. Sen är det en grannlaga uppgift att sortera bland informationen, och få den att hänga ihop. Det är en fråga för vetenskapen. Jag är inte expert på området men låt oss säga "intresserad allmänhet".

I det här specifika fallet är min bild att informationen man får fram om medeltemperaturen bakåt i tiden är ganska robust, och hänger ihop med en massa annan indirekt information (årsringar på träd, pollen på sjöbotten och what not).
Min bild är att det INTE är särskilt robust och att det lämnar mycket kvar till godtyckliga tolkningar.
/Niklas

Man ser oftast till att söka och hitta den information som stödjer ens egna tro. Confirmation bias.

Jag litar på vetenskapen, men betyder inte att jag tycker det är meningsfullt att jag som individ ska förändra mitt liv speciellt mycket. Eller att Sverige ska springa i förväg och visa sig duktig. Det är bara löjligt och skapar bara en massa frustration eftersom ingen annan bryr sig om vad lilla Sverige sysslar med. Varför ska vi stå där och stampa av otålighet och vänta? Nej det är bara dumt.
Så bara för att Sverige är ett relativs litet land så ska vi vänta på att några större länder går före?

Håller inte med dej.

Jag tycker alla kan bidra med vad de kan och göra vad respektive kan och det nu.

Om alla väntar på någon annan, kommer ingen att börja bättra sig och därmed fortsätter försämringarna.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips