Stämmer inte riktigt..
Väderdata destillerat från borrkärnor ur glaciärer/is sträcker sig flera hundratusen år back i tiden..
Väderdata destillerat från borrkärnor ur glaciärer/is sträcker sig flera hundratusen år back i tiden..
Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.Stämmer inte riktigt..
Det kanske är mer korrekt att kalla det klimatdata. Det man mäter är bla sammansättningen av syreisotoper. Det kan sedan kopplas till medeltemperaturen på jordytan. Visst, det är ett indirekt sätt att bestämma jordens medeltemperatur, men vad jag förstår är just den datan ganska tillförlitlig.Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.
/Niklas
Och väderdatan hittar man i borrkärnorna...?Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.
/Niklas
Det är ju väldigt indirekt och ofta av begränsat värde. Å upplösningen är ju inte alltid den bästa.Det kanske är mer korrekt att kalla det klimatdata. Det man mäter är bla sammansättningen av syreisotoper. Det kan sedan kopplas till medeltemperaturen på jordytan. Visst, det är ett indirekt sätt att bestämma jordens medeltemperatur, men vad jag förstår är just den datan ganska tillförlitlig.
Man kan ifrågasätta all indirekt erfarenhet, och även den direkta erfarenheten som man inhämtar med sina sinnen om man så vill. Felkällor finns det gott om.Det är ju väldigt indirekt och ofta av begränsat värde. Å upplösningen är ju inte alltid den bästa.
Min bild är att det INTE är särskilt robust och att det lämnar mycket kvar till godtyckliga tolkningar.Man kan ifrågasätta all indirekt erfarenhet, och även den direkta erfarenheten som man inhämtar med sina sinnen om man så vill. Felkällor finns det gott om.
Men om det ska vara någon idé att diskutera klimat så måste man förlita sig på indirekt information, både vad gäller tid och rum. Sen är det en grannlaga uppgift att sortera bland informationen, och få den att hänga ihop. Det är en fråga för vetenskapen. Jag är inte expert på området men låt oss säga "intresserad allmänhet".
I det här specifika fallet är min bild att informationen man får fram om medeltemperaturen bakåt i tiden är ganska robust, och hänger ihop med en massa annan indirekt information (årsringar på träd, pollen på sjöbotten och what not).
Hur som helst…ni fattar vad jag menar.Det är inte väderdata, utan isborrkärnor, vilket är en helt annan grej.
/Niklas
Ol
Min bild är att det INTE är särskilt robust och att det lämnar mycket kvar till godtyckliga tolkningar.
/Niklas
Å vad vet du om det?Det är ju en bild som du är rätt ensam om..
Så bara för att Sverige är ett relativs litet land så ska vi vänta på att några större länder går före?Man ser oftast till att söka och hitta den information som stödjer ens egna tro. Confirmation bias.
Jag litar på vetenskapen, men betyder inte att jag tycker det är meningsfullt att jag som individ ska förändra mitt liv speciellt mycket. Eller att Sverige ska springa i förväg och visa sig duktig. Det är bara löjligt och skapar bara en massa frustration eftersom ingen annan bryr sig om vad lilla Sverige sysslar med. Varför ska vi stå där och stampa av otålighet och vänta? Nej det är bara dumt.