Klibbigt sot på kaffepanna över brasa

Hej Utsidan!

Jag är av det – har jag precis fått höra från säljarna på dyrbutikerna – utdöende släktet kaffekokare.

Jag har en fråga angående min kaffepanna. Då och då när jag sätter kaffepannan i brasan så får jag klibbigt sot som lägger sig som en beläggning på utsidan av pannan. Vad beror detta på, och kan jag göra något för att undvika det?

En sotig kaffepanna har jag ingenting emot, men när soten är av en klibbig karaktär så att allt i ryggsäcken fastnar i kaffepannan och blir lika klibbigt är helt enkelt opraktiskt.

Ha det fint!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det klibbiga sotet är tjära. Det får man även vid ganska bra förbränning som i ett vedkök. Är inte kaffetörsten för stor kan man vänta tills veden brunnit upp eller försöka skrapa ihop en fin glödbädd utanför eldlågorna. De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.

Att sotet blir klibbigt händer mig också ibland.
Det ska ju ha att göra med att förbränningen i brasan inte är ordentlig.

...precis och veden som du eldar innehåller en hel del terpentiner, framför allt om du eldar ved från gran och tall. När terpentinerna inte förbränns ordentligt, fastnar det som klibbig sot på din panna. Terpentiner finns även i björknäver. Det är dessa som gör att nävern brinner så bra och som också brinner med en svart sotig rök.

Det klibbiga sotet är tjära. Det får man även vid ganska bra förbränning som i ett vedkök. Är inte kaffetörsten för stor kan man vänta tills veden brunnit upp eller försöka skrapa ihop en fin glödbädd utanför eldlågorna. De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.

Jag tror nog att jag följer ditt senare råd och lever med klibbet. Glödbädden får man ju bara när det är dags att gå vidare :) Egen påse får det bli!

Tack alla för era svar!

Finns det en grusbädd är det ju lätt att rengöra kaffepannan. En påse runt den skyddar övrigt innehåll i ryggsäcken.
Vänta med kaffetillagningen tills din ved brunnit ut, glöden räcker väl för kaffekoket.

Jodå jag har gnidit hål i min kaffepanna och då är det bara att köpa en ny.
go tur

Såpa

Ett husmorstips från en som använt vedspisar i stor utstäckning.
Smörj kärlet med såpa på utsidan innan den sätts över elden.
Oftast ramlar soten av i stora flagor eller så doppar man kärlet lite snabbt i vatten.
Vips borta är soten:))

Det klibbiga sotet är tjära........De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.

Bästa rådet!
Det klibbiga slutar att vara klibbigt när du väl bränt in tjäran. Soten är det som kommer först på en nytt kärl sedan tjäran. Eventuellt kan man ha en liten trasa eller papper för att ta bort lite ytsot som kan bli ibland även på en väl inbränd kaffepanna innan man stoppar ner den i sin påse.
Själv håller jag inte på ständigt och gör ren kastruller och kaffepannan utvändigt. När jag är ute kombinerar jag vedeldning och bensinköket på samma kärl. ( gamla trangia) Spar bensin om det är bättre läge att göra upp en brasa. Visst kan det hända att den inbrända tjäran gör att det tar något lite längre tid med Omnifuelköket men jag tar inte stressen med ut så det gör inget.

Ett väldigt tunt lager hårdpolerat sot som mer liknar en ytbeläggning ökar t.o.m kärlets förmåga att t aemot värme från en låga då absorbtionen av ir strålning ökar.

Haha men alltså sen när det börjar och bli lite tjockare och porösare , då kanske det inte går och koka fast med en 10kW brännare från hell.

Så håll det tunt och ha inte sotet som bark med hänglavs inslag under pannan , annars är det som på bilden

Bilagor

• reentry.jpeg
    reentry.jpeg
    10.3 KB · Visningar: 1,642
Man kan ju också pröva om tålamodet håller för att koka på andra sätt.

Med lite mer tid, vilket jag själv anser passar den som gör upp eld för kaffet, så kan du slippa det mesta av tjära och sot. Du kokar helt enkelt upp kaffet genom att ställa pannan från sidan in i glödhärden. Alltså undviker du att få elden underifrån, värmen kommer till större del från strålning och glöd och vips har du inte längre så mycket klibb på pannan. Kaffet blir godare av att få lite mer tid på sig och du transformeras till en tålmodig livsnjutare. Gör kaffeberedningen till en andlig upplevelse :)

I mitt tycke är tidsskillnaden marginell och har man inte den lilla extratiden för att koka kaffe är det nog mer värt att tända köket. Man kan ju också mixtra lite med olika sätt att elda på. För ett kaffekok går det fortare att elda småpinnar än tjocka klabbar, vissa träslag framför andra. Det finns säkert fler sätt att pröva.

Mvh Henrik

Det blir en hel del tjära från småpinnar och kottar också när man kör med vedkök. har än så länge inte märkt att nått träslag skulle var bättre eller sämre än något annat beträffande tjäran. kottarnar verkar mer förkolna är brinna och vet inte om de innehåller tjära, men sist eldade jag många kottar och tillsammans med småpinnar av okänt slag och det blev en jäkla massa tjära på byttan.

Stålull is the shit

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips