Klibbigt sot på kaffepanna över brasa

Hej Utsidan!

Jag är av det – har jag precis fått höra från säljarna på dyrbutikerna – utdöende släktet kaffekokare.

Jag har en fråga angående min kaffepanna. Då och då när jag sätter kaffepannan i brasan så får jag klibbigt sot som lägger sig som en beläggning på utsidan av pannan. Vad beror detta på, och kan jag göra något för att undvika det?

En sotig kaffepanna har jag ingenting emot, men när soten är av en klibbig karaktär så att allt i ryggsäcken fastnar i kaffepannan och blir lika klibbigt är helt enkelt opraktiskt.

Ha det fint!
 
Det klibbiga sotet är tjära. Det får man även vid ganska bra förbränning som i ett vedkök. Är inte kaffetörsten för stor kan man vänta tills veden brunnit upp eller försöka skrapa ihop en fin glödbädd utanför eldlågorna. De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.
 
Att sotet blir klibbigt händer mig också ibland.
Det ska ju ha att göra med att förbränningen i brasan inte är ordentlig.

...precis och veden som du eldar innehåller en hel del terpentiner, framför allt om du eldar ved från gran och tall. När terpentinerna inte förbränns ordentligt, fastnar det som klibbig sot på din panna. Terpentiner finns även i björknäver. Det är dessa som gör att nävern brinner så bra och som också brinner med en svart sotig rök.
 
Det klibbiga sotet är tjära. Det får man även vid ganska bra förbränning som i ett vedkök. Är inte kaffetörsten för stor kan man vänta tills veden brunnit upp eller försöka skrapa ihop en fin glödbädd utanför eldlågorna. De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.

Jag tror nog att jag följer ditt senare råd och lever med klibbet. Glödbädden får man ju bara när det är dags att gå vidare :) Egen påse får det bli!

Tack alla för era svar!
 
Finns det en grusbädd är det ju lätt att rengöra kaffepannan. En påse runt den skyddar övrigt innehåll i ryggsäcken.
Vänta med kaffetillagningen tills din ved brunnit ut, glöden räcker väl för kaffekoket.

Jodå jag har gnidit hål i min kaffepanna och då är det bara att köpa en ny.
go tur
 
Såpa

Ett husmorstips från en som använt vedspisar i stor utstäckning.
Smörj kärlet med såpa på utsidan innan den sätts över elden.
Oftast ramlar soten av i stora flagor eller så doppar man kärlet lite snabbt i vatten.
Vips borta är soten:))
 
Det klibbiga sotet är tjära........De bästa rådet är att leva med det klibbet och transportera kannan i en egen påse.

Bästa rådet!
Det klibbiga slutar att vara klibbigt när du väl bränt in tjäran. Soten är det som kommer först på en nytt kärl sedan tjäran. Eventuellt kan man ha en liten trasa eller papper för att ta bort lite ytsot som kan bli ibland även på en väl inbränd kaffepanna innan man stoppar ner den i sin påse.
Själv håller jag inte på ständigt och gör ren kastruller och kaffepannan utvändigt. När jag är ute kombinerar jag vedeldning och bensinköket på samma kärl. ( gamla trangia) Spar bensin om det är bättre läge att göra upp en brasa. Visst kan det hända att den inbrända tjäran gör att det tar något lite längre tid med Omnifuelköket men jag tar inte stressen med ut så det gör inget.
 
Ett väldigt tunt lager hårdpolerat sot som mer liknar en ytbeläggning ökar t.o.m kärlets förmåga att t aemot värme från en låga då absorbtionen av ir strålning ökar.

Haha men alltså sen när det börjar och bli lite tjockare och porösare , då kanske det inte går och koka fast med en 10kW brännare från hell.

Så håll det tunt och ha inte sotet som bark med hänglavs inslag under pannan , annars är det som på bilden
 

Bilagor

  • reentry.jpeg
    reentry.jpeg
    10.3 KB · Visningar: 1,564
Man kan ju också pröva om tålamodet håller för att koka på andra sätt.

Med lite mer tid, vilket jag själv anser passar den som gör upp eld för kaffet, så kan du slippa det mesta av tjära och sot. Du kokar helt enkelt upp kaffet genom att ställa pannan från sidan in i glödhärden. Alltså undviker du att få elden underifrån, värmen kommer till större del från strålning och glöd och vips har du inte längre så mycket klibb på pannan. Kaffet blir godare av att få lite mer tid på sig och du transformeras till en tålmodig livsnjutare. Gör kaffeberedningen till en andlig upplevelse :)

I mitt tycke är tidsskillnaden marginell och har man inte den lilla extratiden för att koka kaffe är det nog mer värt att tända köket. Man kan ju också mixtra lite med olika sätt att elda på. För ett kaffekok går det fortare att elda småpinnar än tjocka klabbar, vissa träslag framför andra. Det finns säkert fler sätt att pröva.

Mvh Henrik
 
Det blir en hel del tjära från småpinnar och kottar också när man kör med vedkök. har än så länge inte märkt att nått träslag skulle var bättre eller sämre än något annat beträffande tjäran. kottarnar verkar mer förkolna är brinna och vet inte om de innehåller tjära, men sist eldade jag många kottar och tillsammans med småpinnar av okänt slag och det blev en jäkla massa tjära på byttan.

Stålull is the shit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikael Heed Sot - Varför bry sig? Kök och brännare 5
herioglyf Ta bort sot på smart sätt Kök och brännare 32
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
serenade Sot Kök och brännare 32
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...