Klibbigt sot på kaffepanna över brasa

En intressant och inlevelsefull berättelse. TS vill ha tips om hur denne ska rengöra kaffepanna, du rengör inte din i samma omfattning vilket är helt ok.

Ni tycker olika.

Men på vilket sätt hjälper dina tips, råd och länkade berättelser de som vill rengöra pannan från sot och tjära?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Min grej var att det inte är så nödvändigt såsom kan tyckas. Att vår vän Calexico blir så frustrerad att han måste förlöjliga mitt nickname är bara trist. Han berättar att han köpt en titan tillverkad kaffepanna för femhundra kronor och känner att han inte vill se den nedsmutsad av sot. Det är väl bara att respektera.

Jag känner ibland en stor missförståelse mellan vi "frilufsare" . Dels de som tillhör "traditionalisterna" och de som är de nya i gemet. Att exempelvis diskussionen om "väska" tagit stor plats är ett exempel.

Jag tror att det finns en ny generation som inte nödvändigtvis omhuldar gamla traditioner och det ger en spänning mellan oss. Inte är det hela världen om den gamla ryggan blir till ""väska" och fjällen blir till "bergen" . Den gamla kaffekitteln ska inte svärtas av elden... osv.

Det är väl bara att gilla läget som man säger. Typ!
 
Min grej var att det inte är så nödvändigt såsom kan tyckas. Att vår vän Calexico blir så frustrerad att han måste förlöjliga mitt nickname är bara trist. Han berättar att han köpt en titan tillverkad kaffepanna för femhundra kronor och känner att han inte vill se den nedsmutsad av sot. Det är väl bara att respektera.

Jag känner ibland en stor missförståelse mellan vi "frilufsare" . Dels de som tillhör "traditionalisterna" och de som är de nya i gemet. Att exempelvis diskussionen om "väska" tagit stor plats är ett exempel.

Jag tror att det finns en ny generation som inte nödvändigtvis omhuldar gamla traditioner och det ger en spänning mellan oss. Inte är det hela världen om den gamla ryggan blir till ""väska" och fjällen blir till "bergen" . Den gamla kaffekitteln ska inte svärtas av elden... osv.

Det är väl bara att gilla läget som man säger. Typ!

Det har ingenting att göra med traditioner, spänning eller olika generationer. Att ditt namn förlöjligades var en reaktion på det förlöjligande du själv gjort innan ... ett enkelt antagande.

Ryggsäcken är en helt annan diskussion. Ta den biten där. Men såvida du inte ändrat det svenska språket de senaste 20 åren så är ryggsäcken en väska, där är det snarare en ny generation som inte riktigt lärt sig svenska, eller snarare ordens betydelse, i.o.m. påståendet om att en ryggsäck inte är en väska. Men om det finns det en tråd om redan.

Så varför inte hjälpa till istället, hur hålls ett kärl rent från sot eller tjära på ett bra sätt?
 
Senast ändrad:
Det har ingenting att göra med traditioner, spänning eller olika generationer. Att ditt namn förlöjligades var en reaktion på det förlöjligande du själv gjort innan ... ett enkelt antagande.

Ryggsäcken är en helt annan diskussion. Ta den biten där. Men såvida du inte ändrat det svenska språket de senaste 20 åren så är ryggsäcken en väska, där är det snarare en ny generation som inte riktigt lärt sig svenska, eller snarare ordens betydelse, i.o.m. påståendet om att en ryggsäck inte är en väska. Men om det finns det en tråd om redan.

Så varför inte hjälpa till istället, hur hålls ett kärl rent från sot eller tjära på ett bra sätt?

Jag funderade lite på dig erephus.

Varför du nu tar upp den här tråden som såg ut att somna av? Ser nu ett spår när jag tittar på vad du skriver tidigare. Tydligen gillar du fightas här på forumet i olika trådar och vad det beror på förstår jag inte. Om det triggar din glädje så kanske det fyller en funktion för dig. Ska jag vara sarkastisk så rekommenderar jag vår vän Niking som gärna tar diskussionen nattetid och i all oändlighet.

För övrigt kan du göra ren både det ena och andra med svinto. Nöjd?
 
Jag funderade lite på dig erephus.

Varför du nu tar upp den här tråden som såg ut att somna av? Ser nu ett spår när jag tittar på vad du skriver tidigare. Tydligen gillar du fightas här på forumet i olika trådar och vad det beror på förstår jag inte. Om det triggar din glädje så kanske det fyller en funktion för dig. Ska jag vara sarkastisk så rekommenderar jag vår vän Niking som gärna tar diskussionen nattetid och i all oändlighet.

För övrigt kan du göra ren både det ena och andra med svinto. Nöjd?

Jag har faktiskt inte funderat så mycket över dig och inte heller över betydelsen över vare sig klockslag eller tid mellan mina eller andras inlägg, de sakerna är orelevant för diskussionen. På vilket sätt har, och i sådan fall också varför, något av de tre sakerna någon betydelse enligt dig?

Det mynnar bara ut som exempel på härskarteknik - förlöjligande, https://sv.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik#F.C3.B6rl.C3.B6jligande

Du skrev själv det jag citerade 00:52 ... det blir ju bara lustigt att du ifrågasätter att andra deltar i en diskussion som du själv deltar i, eller "fightas" som du vill beskriva det som så.

När du tidigare förminskat personer genom att förlöjliga deras anledningar för att de vill hålla kärlen rena så kan det vara schysst att bidra med tips och råd om det, en god gest. Svinto kanske kan fungera bra.
 
Flugfiskaren Gösta skrev den här betraktelsen 1976 och han tänkte nog inte på Ferrari.

http://www.rackelhanen.se/swe/1424.htm

Of topic: När texten skrevs var Gösta ännu inte flugfiskare, bara spinnfiskare. Flugfiske började han med tidigt 80-tal, faktiskt inspirerad av min far som han brukade fiska tillsammans med i trakterna runt Sorsele. Gösta gick tyvärr bort härom året. En fantastik friluftsmänniska med en otrolig erfarenhet av uteliv.
 
Ja, jag tror svinto funkar bra.

Det som fungerar ännu bättre är basiska rengöringsmedel. Kaustiksoda löser tjära som ingenting, men det som fungerar överraskande bra är att ta grå björkaska ur eldstaden, blanda ut med lite vatten så att det blir som soppa och gnugga in med en trasa eller svamp. Lite mer gnugg än med kaustiksoda, men tjäran försvinner.
 
Att röra ut björkaska i vatten så får man en - förvisso oren vattenlösning med pottaska - även kallad kaliumkarbonat vilket motsvarar i alkalisk styrka som soda, typ målarsoda (natriumkarbonat).

Dom två är väldigt lika men har ändå skillnader som är avgörande - tex om det är hygroskopiskt eller inte, om det blir tvål eller såpa om det kokas länge med fett ( med kaliumhydroxid resp natriumhydroxid istället för pottaska/soda går processen fortare men skillnaden såpa/tvål kvarstår)

Potaska var väldigt viktig regöringsämne för klädtvätt (också ullberedning, färgning av tyger etc.) innan modernare regöringsämnen kom och på den tiden brändes mycket ved för uppvärmning och för framställan av pottaskan så använde man lövträd och då helst björk.

Man kan koka såpa av potaska och fett medans för tvåltillverkning behövs det aska av sjö och havsväxter (för sodan...)

Att bränna pottaska var lönsamt för dom riktigt fattiga och lönsammare än att kola träkol och tjära (som hela tiden prispressades av uppköparna) och hade ett fast pris satt av staten - man kunde tom. betala sin skatt i pottaska

Men detta gav också rovdrift på skogarna med stora kalhyggen (en av många svep) och man säger att Smålands bokskogar försvann i det varvet i jakten på pottaska och björken i norra delarna av Sverige var på väg att bli utrotad...


Till sist - alkalilösning som soda och kaustiksoda är ingen bra tvätt/rengöringsmedel för aluminiumkärl då båda och speciellt kaustiksodan kan helt fräta upp kärlen på kort tid, och hårdanodisering skyddar inte då man använder just kaustiksoda för att ta bort sådant på aluminiumföremål vid olika ytbehandlingar.

Värmepåsar man kan köpa för matuppvärmning (mjukkonserver) består av just aluminumspån och någon soda i tillsamman med någon bindemedel och har högre energiinnehåll per vikt sett än tex. gasol, men nackdelen är att avfallet efteråt är volymiös och tyngd av vatten och med aluminiumhydroxid, kan man inte göra sig av med dessa på lämpligt sätt så är det en tung avfallslast att bära och ökar ju mer man äter - medans gasolburkarna blir lättare...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikael Heed Sot - Varför bry sig? Kök och brännare 5
herioglyf Ta bort sot på smart sätt Kök och brännare 32
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
serenade Sot Kök och brännare 32
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.