Klibbigt sot på kaffepanna över brasa

Rengjorde här om dagen bottnen på min kaffepanna som jag haft tiotalet gånger över min wild woodgas stove.

Värmde med gasolbrännare och hyvlade bort tjäran med en spackelspade. Jag ljuger inte om jag säger att det satt en halv deciliter på spaden när jag var klar, och det var som sagt bara bottnen =D
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att rengöra min kaffepanna under till och på sidorna. Den kommer ju att bli sotig igen inom en snar framtid. Jag vill att det ska synas att den är använd. Det är ju liksom själva charmen med en sotig panna.
 
Bra förklaring som vanligt xxargs. Tror du man skulle kunna komma runt problemet med någon slags baffelplåt?
Hur skulle det fungera med fläns som på Primus Etakastruller?

Thure

Lågan måste hinna brinna färdigt innan det når den kalla grytan - likaså att lågan brinner tillräckligt syrerikt (läs blå låga) och får tid på sig att cracka färdigt de längre kolvätena innan förbränningen.

Närmast den lösningen är nog vedgas/gengas-kök där pyrolysen och crackningen görs tidigare innan lågfronten mot grytan i jämförelse med vanlig vedbrasa.

Med kylflänsad gryta gör man precis tvärt om - om lågans synliga delar går högt upp in i flänsarna så kyls lågan ännu mera och mer sot och tjära avsätts och avgaserna från lågan är ännu mera ohälsosamma och då inte bara i avseende kolmonoxiden.
 
angående vedgasköken

själva köket jag har är inte speciellt högt så att lågorna inte träffar grytan. Jag moffar ner rätt mycket pinnar så det blir en redig brasa. Man ser att det kommer vedgas från hålen upptill men även själva brasan ligger emot grytan. Kanske inte ör optimalt då, men eftersom man annars får lyfta grytan och lägga i mycket oftare gör jag så.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att rengöra min kaffepanna under till och på sidorna. Den kommer ju att bli sotig igen inom en snar framtid. Jag vill att det ska synas att den är använd. Det är ju liksom själva charmen med en sotig panna.

- kärlen blir lättare utan tjära
- maten värms snabbare
- går åt mer bränsle om man använder gas till samma kärl ibland = tyngre
- skitar inte ner dig och packning

sot är en sak, tjära en annan.
 
Jag tänker på en järnspis. Där är förbränningsutrymmet en rätt lång bit från ringarna där man placerar kokkärlen. På undersidan av "hällen" finns flänsar som ökar ytan som transporterar värme från rökgaser till kokkärl. Med en baffelplåt i ett vedkök kanske man åstadkommer ngtvliknande. Dvs att tjäran bränns bort p g a hög temperatur och att kokkärlet med sin förhållandevis låga yttemperatur ändå inte ansamlar allt för mkt tjära och sot.

Thure
 
Men Tjära nån då ...

Jag skulle aldrig komma på tanken att rengöra min kaffepanna under till och på sidorna. Den kommer ju att bli sotig igen inom en snar framtid. Jag vill att det ska synas att den är använd. Det är ju liksom själva charmen med en sotig panna.

Håller med!
Någon svarar att pannan blir tyngre... Tja vad svarar man på det? Lättare utan lite sot o tjära...
Maten värms snabbare... Har man så bråttom och är stressad över en öppen eld att tiden betyder så mycket?
Att det går år mer gas... Ja men hur mycket, antagligen rätt försumbart. Alternerar man som jag öppen eld då och då, samt när det går med gas (bensin) så gör jag ändå av med mindre av gasen.
Och så var det frågan om att det blir skitigt. Med mina inbrända kärl blir det inte nämnvärt skitigt och självklart packar jag inte ner det löst i säcken utan i sin påse.
Alltså kontentan, det är inte mödan värt att göra rent från den inbrända tjäran.
Och -- är det inte lite väl mycket skrivbords teori kring problemen med inbrända pannor?
 
ja man kan låta bli att tvätta bilen också - det ska väl synas att den e använd? mer känsla på ferrarin med lite asfaltsprickar och lerstänk på den ju.^^

och det e ju inte så att strävan är att återställa grytan till nyskick - utan att ta bort tjäran som sagt.

är man en viktmedveten frilufsare är all vikt inräknad. handlar inte om att stressa.
 
I mitt fall rörde det sig om 2 mm tjära efter bara ett tiotal kokningar, vilket helt klart märks på koktiden (notera att jag inte rengjorde sidorna, just för att njuta av pannans utseende ;))

På öppen eld spelar det ju mindre roll om det tar ett par minuter extra, men på ett vedkök som man laddat med en lagom mängd bränsle är det ju litet irriterande om det brinner ut innan det kokar.
 
ja man kan låta bli att tvätta bilen också - det ska väl synas att den e använd? mer känsla på ferrarin med lite asfaltsprickar och lerstänk på den ju.^^

och det e ju inte så att strävan är att återställa grytan till nyskick - utan att ta bort tjäran som sagt.

är man en viktmedveten frilufsare är all vikt inräknad. handlar inte om att stressa.

Vill inte förringa glädjen hos den där "viktmedvetna frilufsaren" att ta bort lite inbränd sot/tjära/skit för att förnimma den psykologiska glädjen i viktreduceringen. För själva viktreduceringen borde väl inte påverka den fysiska prestationen nämnvärt av kan kan förstå.
I min lilla värld är resonemanget något besynnerligt (viktmani?) men huvudsaken är att var och en " blir salig påsen tro" så att säga.

Flugfiskaren Gösta skrev den här betraktelsen 1976 och han tänkte nog inte på Ferrari.

http://www.rackelhanen.se/swe/1424.htm
 
ja du mwomboko, jag vet inte vad du vill egentligen. Du verkar bli provocerad av att vissa sköter om sin utrustning, tar hand om den, och förlänger hållbarheten. Sitter man man flera mm tjärlager på sin titatngryta för 500 spänn så tycker iaf jag värt att ta bort den klibbiga tjäran. Det e stor skillnad på en utan och en med, ur flera aspekter. Lite sot gör mig inget. Kan också tycka det e trevligt med patina, men ej en klibbig och förstörande tjärabaserad.
 
Vill inte förringa glädjen hos den där "viktmedvetna frilufsaren" att ta bort lite inbränd sot/tjära/skit för att förnimma den psykologiska glädjen i viktreduceringen. För själva viktreduceringen borde väl inte påverka den fysiska prestationen nämnvärt av kan kan förstå.
I min lilla värld är resonemanget något besynnerligt (viktmani?) men huvudsaken är att var och en " blir salig påsen tro" så att säga.

Flugfiskaren Gösta skrev den här betraktelsen 1976 och han tänkte nog inte på Ferrari.

http://www.rackelhanen.se/swe/1424.htm
En intressant och inlevelsefull berättelse. TS vill ha tips om hur denne ska rengöra kaffepanna, du rengör inte din i samma omfattning vilket är helt ok.

Ni tycker olika.

Men på vilket sätt hjälper dina tips, råd och länkade berättelser de som vill rengöra pannan från sot och tjära?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikael Heed Sot - Varför bry sig? Kök och brännare 5
herioglyf Ta bort sot på smart sätt Kök och brännare 32
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
serenade Sot Kök och brännare 32
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.