Klenisar

Trots att jag släpar på lite bilddokumentationsutrustning både statisk och rörig, har jag inte övergått till den elektroniska och uppkopplade fritiden. Det kan till och med vara befriande att stoppa ner armbandsuret i fickan.
Har behövt leva efter klocka och uppbundna kommunikationer så att det är rätt ljuvligt med en tyst mobiltelefon, med batteriet bredvid, om jag skulle vilja ringa ut.
I grönsakslådan har jag träffat på i solfångare draperade som laddade sin laptops, radioapparater, datorer och ifånar. Vi får hoppas de får sina soltimmar samt att de inte hamnade i radioskugga. YMMV
go tur
 
Jag gillar själv att promenera med tung ryggsäck som träningsform. Oavsett hur man anstränger sin kropp så anpassar den sig och ansträngningen blir lättare och lättare och därför är det dumt att endast bära sin ryggsäck ett par gånger om året.

Lättviktspackning handlar väl om att få en "lättare" fjällupplevelse och då borde träning vara ett viktigt komplement till viktminskning av packningen.
Jag vill slå ett slag för marklyft som är den överlägset bästa övningen för att stärka ben, bål och rygg.
Kör denna övning under ett års tid och jag lovar att känslan av packningen minskar med 5-10 kg.

Här demonstreras den av Susanna Kallur om ni inte vet hur den går till. Tekniken är viktig om man vill undvika skador.

http://www.youtube.com/watch?v=4ySpGUvZLJY


Mja, vad betyder "dum" - att man går miste om något? Alla? Eller bara du?

Jag bär packning inför sommarens resor kanske en eller två gånger, som längst 15 km - mest för att få in hållningen och känna att säcken sitter bra. Det är rätt tidsödande så frågan är förstås alltid om man kan använda tiden bättre. Jag brukar gå en solig dag på våren till någon av de vackraste platser jag vet och är otrevligt medveten om att det är fan så mycket roligare och vackrare att springa samma sträcka. Sen tror jag inte heller att det är
någon relevant förberedelse för en verklighet som innehåller stigningar kring 1000 höjdmeter dagligen.

Jag betvivlar faktiskt att sådan mer regelbunden "träning" skulle få min packning att kännas som 5 kg,
och skrymmet lär väl inte påverkas. Särskilt intressant är det ju inte heller, ty det finns ju så många andra motiv att hålla packningen lätt och kompakt.
Lite lustigt att det ska behöva upprepas, men det viktigaste är säkerheten på utsatta passager.

Där funderar jag faktiskt lite på madrassen. Min är en Ridgerest, väldigt skön att sova på. Men vare sig jag fäster
den lodrätt i sidan eller under säcken blir packningen väl bred - den bör ju inte vara bredare än jag själv.
Så jag har funderat på en viss uppblåsbar typ som tar mindre plats och kan placeras inne
i säcken. Glömt modellen, jag tror den väger 1 hg
mer. Men jag vet ju inte hur den är att sova på och sen är det ju punkteringsrisken.

Jag kände en gång på en
30kg-packning som någon skulle ha med till Jotunheimen och tänkte genast på några av den gångna sommarens etapper och undrade hur jag skulle klarat dem med en så vidlyftig börda. 30 kg är 45% av min kroppsvikt, så stor andel placerad ovanför midjan?

Och det näst viktigaste är det kroppsliga slitaget, leder och senfästen. 1999, vid nära 55 års ålder, fick jag besvär med en buktande disk och våldsamma ischiasattacker i Norge. Det skylldes på snedbelastning och då hade jag väl som mest 20 kg på ryggen. Naturligt att sikta på mindre, alltså.

Jag tränar en hel del, men som direkt förberedelse för vandring tror jag att gjort det en enda gång, efter min trafikolycka. Då handlade det om att återvinna styrka i muskler som försvagats av olyckan, och att belasta
en fraktur. En läkare hade sagt att om tre månader skulle jag kunna gå utan smärta (olyckan var den 12/2 2008)
sen skulle det ta ett par månader att öva upp förtvinade muskler. Jag tyckte det var opraktiskt att vänta med det senare, varför ens låta dem förtvina? Min egentliga styrkeövning krävde inget annat redskap än en stol och ett par böcker; sex veckor efter olyckan kunde jag börja öva utan smärta. I början av maj gick jag 7-8 mil på Östgöta- och Sörmlandsleden, fyra dagar och läkaren hade rätt, jag gick verkligen utan smärta (min sjukgymnast skrattade när jag nämnde detta).

Min första etapp i Frankrike, den 18/6, började på 800 möh och steg till 2600; en sträcka var så snöhöljd att jag mötte folk som vänt; jag gav mig istället ut i extremt instabil terräng för att undvika snön. Och det gick.

Min PT betonar vikten av omväxling och han har hela tiden idéer om hur jag ska vässa övningarna och göra dem intressantare. Marklyft har han aldrig föreslagit ty han vet att jag inte äger någon skivstång och därtill hörande viktssatser - hur många gör det?

Och, som sagt, träna för att kunna bära onödigheter har jag aldrig förstått vitsen med. 15 kg räcker till 10 dagar i fjällen; inte en enda detalj är hemgjord, ryggsäcken har fullgott bälte och tältet har två väggar och golv.
Varför ska jag ens fundera på mer?
 
Oj, så mycket åsikter....

Bara för att man har rätt att ha en åsikt behöver det inte betyda att man MÅSTE ha en.
Snart 30 sidor om hur tung packningen "ska" vara.....
 
Jag tänkte beställa EVA-underlag härifrån:

http://www.foamorder.com/closedcell.html

/Mats

Nu har jag fått priser på 1 st 19 mm 102 x 204 cm EVA closed-cell foam (charcoal):

Pris: 311:40 kr (USD 47.65)
Frakt: 368:60 kr (USD 56.40)
"Hanteringsavgift": 65:35 – 117:60 kr (10–18 USD, de kan konstigt nog inte bekräfta vad det blir förrän de har packat).

Summa: 745:35–797:60 kr

Fastnar troligtvis i tullen, så då tillkommer knappt 200 kr i moms. Tullavgiften är väl ett par procent, men sedan har ju skojarna på Tullverket för sig att man ska betala en fraktavgift till när paketet kommer till Sverige + moms på det (vilket är rena nyset, eftersom man redan har ingått ett transportavtal som täcker transporten). Dessa transportavgifter brukar röra sig om ett par hundra kronor.

Summa summarum landar det alltså en bra bit över tusingen. Tveksam om ens jag som är så insnöad på motorvägsbreda liggunderlag tycker att detta är värt pengarna.

/Mats
 
Eftersom jag bara ögnat mig genom tråden finns det en risk för att jag tar upp något som jag missat, alltså repetition men det kan säkert informera någon likasinnad eller som har svårt med inlärning för det är väl målet med denna tråd, att var belärande ;)

Personligen vet jag ett det kan finnas flera orsaker till att man vill, bör eller måste minska vikten på sin packning/utrustning, här är mina:

1. Vi människor har något som heter kropp….och den slits (även om man som 19-åring inte förstått det än). Jag har en vän som är bergsguide och pga ganska bra avtal med diverse butiker plockar han ut det han har användning för. Senaste åren har han nästan enbart använt sig av lättare produkter vilket jag har kommenterat då jag tyckt att ett lättare plagg aldrig kan vara värt den sk. trade off mellan viktskillnad och kvalitet.

När han senast kom med sin Camp nano something something isyxa och små pluttiga minikarbiner i lättmetall blev jag nästan irriterad men hans poäng var ganska saklig: ”Om jag ska kunna jobba i 25 år till så måste jag spara knä och rygg och då är det lätt utrustning som gäller” Efter att ha knatat och klättrat tillsammans en vecka och nästan 11000 höjdmeter senare så förstod jag lite mer av vad han menar. Träning är självklart viktigt i förebyggande syfte om kroppen ska hålla men när jag väl ger mig ut på tur så envisas jag inte med att strunta i vad jag lägger i ryggsäcken bara för att jag har tränat. Jag vill gärna fortsätta vara ute även när jag passerat 50.

2. I tillägg till ovan nämnda så är jag geolog, på väg att bli glaciolog vilket gör att jag blir lite väl baktung redan vid första pegmatitgång eller subglaciala avsättning. Karriärvalet gör att man ofta har tung mätutrustningen med i tillägg till den personliga och eventuellt gemensamma utrustningen.

3. Som klättrare och wannabee alpinist så har jag också fått lära mig att allt inte bara har sin plats på selen utan även på hyllan hemma. Allt för att hålla vikten nere. Har man en lång anmarsch (flera övernattningar) för att sedan vara klar för klättring så börjar man rationalisera bort både det ena och det andra samt klippa och fila lite var stans på utrustningen (ej klätterprylar, för att vara pk).

Jag har förskjutit min ställning i denna frågan åt det lättare hållet, less is more! Även om jag vet det finns ekonomiska och psykologiska (vad ska folk tro) risker.
 
Nu har jag fått priser på 1 st 19 mm 102 x 204 cm EVA closed-cell foam (charcoal):

Pris: 311:40 kr (USD 47.65)
Frakt: 368:60 kr (USD 56.40)
"Hanteringsavgift": 65:35 – 117:60 kr (10–18 USD, de kan konstigt nog inte bekräfta vad det blir förrän de har packat).

Summa: 745:35–797:60 kr

Fastnar troligtvis i tullen, så då tillkommer knappt 200 kr i moms. Tullavgiften är väl ett par procent, men sedan har ju skojarna på Tullverket för sig att man ska betala en fraktavgift till när paketet kommer till Sverige + moms på det (vilket är rena nyset, eftersom man redan har ingått ett transportavtal som täcker transporten). Dessa transportavgifter brukar röra sig om ett par hundra kronor.

Summa summarum landar det alltså en bra bit över tusingen. Tveksam om ens jag som är så insnöad på motorvägsbreda liggunderlag tycker att detta är värt pengarna.

/Mats

När det gäller import från USA räkna med 25% moms på totala varuvärdet inkl frakt. Dessutom tillkommer tullavgift som jag inte vet för denna typ av vara (ex 3,7% för fiskeprylar, 12% för konfekterade varor etc) och postens avgift för att hantera tullklareringen på 100kr per paket.
 
Nu har jag fått priser på 1 st 19 mm 102 x 204 cm EVA closed-cell foam (charcoal):

Pris: 311:40 kr (USD 47.65)
Frakt: 368:60 kr (USD 56.40)
"Hanteringsavgift": 65:35 – 117:60 kr (10–18 USD, de kan konstigt nog inte bekräfta vad det blir förrän de har packat).

Summa: 745:35–797:60 kr

Fastnar troligtvis i tullen, så då tillkommer knappt 200 kr i moms. Tullavgiften är väl ett par procent, men sedan har ju skojarna på Tullverket för sig att man ska betala en fraktavgift till när paketet kommer till Sverige + moms på det (vilket är rena nyset, eftersom man redan har ingått ett transportavtal som täcker transporten). Dessa transportavgifter brukar röra sig om ett par hundra kronor.

Summa summarum landar det alltså en bra bit över tusingen. Tveksam om ens jag som är så insnöad på motorvägsbreda liggunderlag tycker att detta är värt pengarna.

/Mats

Jag har ett vägbygge 100 meter hemifrån, jag får gå en rundan dit och fråga snällt.. gratis är fint!
 
För mig blev det till slut Relags Isomatte, 190 x 58 x 1.9 cm. Och till syrror och syskonbarn också. Den är lite längre och bredare än standardunderlagen, men fr.a. tjockare (och av Evazote, som de gamla gula Karrimatunderlagen var gjorda av).

https://www.globetrotter.de/shop/evazote-isomatte-113320/

/Mats

Det verkar bra, jag kör för det mesta med ett neoair all season i storlek large, 193 x 63 x ca 5 cm uppblåst om jag minns rätt, korrigera mig gärna här, men jag vill gärna ha ett closed cell i tillägg.
Köpte du det från denna hemsidan eller var var det?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.