Klättring utanför Marseille?

Jag har hört att man kan klättra på klippor utanför Marseille. Jag är nybörjare men sugen på att ta en sådan kurs i Frankrike i sommar. Vet någon något om detta? Alternativt någon annan rolig kurs (även annat än klättring) som kan gå i Frankrike för att samtidigt kunna utveckla sina språkkunskaper?

Cecilia

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Calanques &al

Visst finns det vissa klippor kring Marseille. Främst 'les Calanques' som kan nås med lokalbuss/taxi samt Montagne St. Victoire som ligger ett par mil ifrån. Calanques är ett fantastiskt område med klättring precis vid Medelhavet, men är stekhett på sommaren. Dessutom är området stängt på högsommaren pga brandrisk. Hur läget i MSV området är på sommaren har jag tyvärr ingen uppfattning om. Lite längre bort i Alpes Maritimes finns t. ex. Ubaye området som också har superb klättring.

Visst finns där finfin klättring för de flesta! Jag var i Sormiou på kurs med UCPA i sommras och tyckte att det var superbt. Delas in i grupper efter hur duktig man är och sedan serveras leder i rätt svårighetsgrad på löpande band. Dessutom träffar man massa underbara människor och bor i en refugio på stranden!!! UCPA är ju en fransk förening men har ett kontor i Göteborg. Gå in på hemsidan och beställ sommarkatalogen. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips