Klättring Toubkal/Atlasbergen

Hej! Jag och min flickvän planerar på att fara till Marocko i sommar och då ta några dagar i bergen och förhoppningsvis upp på Jbel Toubkal.

Vi är dock intresserade av att klättra lite också. Vet någon hur möjligheterna är med ledklättring där i närheten? Kanske inte uppe på 3500m men kring Imlill/Aroumd?

Hyr ni bil? Det är en upplevelse att köra bil i Atlasbergen. Jag var där för några år sedan, ingen klättring dock. Vi skippade Toubkal och fortsatte förbi Imlil till en by där vägen tar slut. Såg ut att finnas trevlig vandrig där - vi gjorde bara en liten topptur. Lite film och bilder:
http://vimeo.com/91916981

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tips. Grejen är att om vi far dit är det i Augusti och då är det ju riktigt varmt. Uppe i bergen och vid kusten är det ju ok, men frågan är hur trevligt det är att klättra dagstid..

Området runt Djebel Toubkal påminner en del om svenska fjällen vad gäller klippan... Dvs fint att vandra i och skönt med snöfält när man ska både upp och ner. Själva var vi där i oktober och då var det mest snö hela vägen upp. Längre ner mot Imlil minns jag att sluttningarna ovanför jordbruksmarken var täckta av taggbuskar.

Men det finns helt klart andra delar av bergskedjan där man kan klättra, vet dock inte riktigt var. Pröva att söka franska sajter?

Vi äventyrsklättrade därefter också lite i de upp till 600 m h kvartsitbergen som omger Tafraoute (alltså inte graniten i byn som är spektakulär men vass o smulig). Det var mer än 20 år sedan och sedan dess har området blivit känt och fått guidebok. (Någon bergräddning finns det dock knappast...) Kan nog bli alldeles för varmt på sommaren.

Checka ut guiderna på två olika fina tradområde som är utvecklade av Britter.
Se Oxford Alpine Club som man kan beställa från bla tafaroute...
Var vid mt Toubkal för 30 år sedan fin vandring . Ingen klättring där dock.
Hade trevligt på andra sätt i Imlil....

Hur är det med hytterna nedanför Toubkal. Behöver man boka något i förväg? Vi har mailat en av dom utan att få svar. Under Augusti.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips