Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia?

Sydamerika

Guideböckerna Footprints och Lonly planet har en hel del info om berg i området. De har även tips om guideföretag. Själv så klättrade jag Cotopaxi i mars.
 
Jag är också på väg till Sydamerika

Hej,

Kul att du också är intresserad av detta ämne. Jag håller själv på att försöka forska kring var jag kan läsa mer. Har beställt en hel del böcker i ämnet, delsd från Amazon, där du går in under climbing rubriken, och söker därifrån. Du får många tips och kan läsa om vilka böckerernas inriktning är.

Vill du så kan jag skicka lite info när jag fått böckerna, vilket väl lär dröjja ytterliggare 3-4 veckor.

Vore naturligtvis intresserad av att få dela med dig, det du gräver upp. Vi är ett par killar som skall klättra och även köra lite skitouring, tänkte vi.

låt oss hålla kontakten och se vad vi kan hitta.

/Petter
 
Klättring i Ecuador & Peru

Ecuador är ett perfekt land att klättra i. För det första kan man tack vare det stabila vädret klättra året runt. Från huvudstaden Quito är det dessutom lätt att ta sig till de högsta bergen och i och med att staden ligger på 2 850 meters höjd får man en stor del av acklimatiseringen gratis. Vill man utöver detta ha lite bekvämlighet finns på de högsta bergen utmärkta hyttor med fantastiskt trevliga hyttvärdar. Närheten till bergen gör dessutom att man hinner klättra flera av de 10 topparna över 5 000 meter innom en 3-4 veckors period.
Vill du läsa mer om klättring i Ecuador finns en bok av Rob Rachowiecki "Climbing and Hiking in Ecuador", utgiven på Bradt förlag.
För klättring i Peru finns bl a boken "Climbs Of The Cordillera Blanca Of Peru" av David M. Sharman och för klättring generellt i Anderna finns "The Andes" - A Guide For Climbers" av John Biggar eller "Mountaineering In The Andes" av Jill Neate. Samtliga finns på http://www.adventuroustraveller.com Du kan även kontakta mig om du vill ha mer information om klättring i Ecuador.
 
Guideböcker Bolivia

Bolivia rekommenderas skarpt! Korta anmarscher (1-4 h med bil!) och enorma mängder berg att välja mellan..Vill du göra nyturer finns alla möjligheter. Ha klättrat i Bolivia 2 omgångar, 2 guideböcker finns: Climbing in Bolivia av Yossi Brain samt Cordillera Real de Bolivia av Alain Mesili. Den senare är på spanska och från tidigt 80tal, innehåller bra flygfoton samt mycket fler turer än den engelska. Dock är kringinformationen mycket knapp (anmarscher et c).
Om du ej ska dit för nyturer så räcker Climbing in Bolivia gott och väl, flera hundra leder är beskrivna i den.
Bolivia- bäst och billigast...

M v h
Jonatan Strömgren
 
Huaraz Peru rekommenderas

Om ni söker information har jag tyvärr inte mer info än vad som nämnts. Dock kan jag verkligen rekommendera er att åka till Huaraz i Peru. Fantastiskt ställe! Tar ca 6 timmar med buss från Lima. I nationalparken finns minst 20 toppar över 4500 meter inkl Perus högsta berg (Mt huaraz) tror jag det heter. Själv besteg vi MT Pisco 5300m utan problem. Allt flyter på bra i området - säkert, billigt och allt ligger nära tillhands. Rekommenderas verkligen!
 
Klättringsguide Ecuador

Vi använde oss av Safari tours från Quito för en glaciärkurs på Cayambe 99. Seriös firma åtminstone då, och välkvalificerade alpina guider. Kan rekommenderas, speciellt Oswaldo (efternamn Freire?), som även talar flytande engelska. Kontaktuppg finns ifall ngn behöver.

PS: de flesta acklimatiseringsturerna runt Quito går bra att göra på egenhand!

hälsn My
 
Ecuador

Kul att Du nämner Oswaldo Freire. Har klättrat några turer med honom i Ecuador och kan verkligen rekommendera honom och Safari Tours som han jobbar för. Även deras Chefsguide Javier Herrera är en helt igenom sympatisk och seriös guide. Safari Climbing når man enklast genom att maila till:
admin@safariec.ecx.ec
 
Men vad skoj att höra att flere uppskattade Oswaldo! Fast det var ju lätt att trivas då killen kunde sitt jobb och dessutom var extra sympatisk. Tror att han dessutom jobbar för Mountain Maddness runt om i Sydamerika, så han är nog inte hela tiden stationerad i Quito. Men utgår ifrån att alla Safaris guider är välmeriterade!

Ett tips till er som reser runt längre tider i Sydamerika: South American Explorer´s Club. Har klubbhus i Quito, Lima och Cusco med bla gratis kaffe, te och en massa up to date info om det mesta tänkbara. En verkligt bra klättringsmapp fanns bl a i Quito. Färsk info om väder och snöläge på diverse toppar, och dessutom ruttbeskrivningar. Mycket av det som skrivs i böckerna är redan föråldrat, så det lönar sej nog att kolla med SAEC innan man sticker ut ensam. Antagligen hjälper de gärna även om man inte är medlem. Finns även på nätet: http://www.samexplo.org
 
fgthdfh

Det finns begagnade guidebocker att kopa nar du kommer till Sydamerika ..... for att namna ett exempel sa kan du ta och kopa Trekking and Climbing in Ecuador av vem det nu var........ knalla in pa "Confederate books" pa gatan "JL Mera" och kop ett tummat ex for ca 12-14 dollar..... kanonbok och allt du behover for Ecuador

Pese
 
Klippklättring??

Om man hellre klättrar än bestiger berg då? Är det nån som vet nåt om klippklättring i sydamerika? Är intresserad av allt utom Patagonien. Både sport och längre tutrer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0
Robny Ecuador, Cotopaxi/Chimborazo Alpin / Bigwall 0
kripe Ecuador Alpin / Bigwall 7
Kallt i Ecuador? Alpin / Bigwall 3
Ecuador Alpin / Bigwall 0
Toppbestigning Ecuador Alpin / Bigwall 1
AlexT Cordillera Blanca, Peru i Juli 2013 Alpin / Bigwall 0
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
chrtur Peru - Cordillera Blanca Alpin / Bigwall 1
a.börjesson Peru Huscaran 6768 Alpin / Bigwall 1
Weyland Alpint i Peru Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.