Gummistövlar?

Jag tycker egentligen inte om gummistövlar, men det känns som att jag behöver ett par med tanke på hur det ser ut där jag vandrar. Dessvärre har ingen affär här vettiga stövlar utan mest seglarstövlar. Vad jag är ute efter är stövlar som fungerar att gå med, även längre sträckor. De ska ha en sula som ger vettigt grepp och givetvis sitta bra. Att de verkligen är vattentäta tar jag för givet. Eftersom jag knappast kommer att använda dem särskilt ofta bör de inte kosta alltför mycket. Vad rekommenderar ni? Är neoprenvarianten något att satsa på? Helst vill jag att de inte går hela vägen upp till knät utan snarare någon midvariant.

En följdfråga: hur bedömer man storlek på stövlar? Jag brukar gå på 260 mm på kängor. Då får jag rum med ett par raggsockor. Ska jag tänka lika här?
 
Du skall ha ett par stövlar avsedda för vandring dvs både greppvänlig sula och gelänk i sulan som styvar upp den och hindrar att minsta sten känns i fotsulan. Modeller som funkar är Nokian Finnjagd och Tretorn Sarek. Har du som jag lite högre vrister kan Nokian vara ett bättre val.
I stöveln behöver du plats med en rejäl socka för värme och komfort och även möjligtvis en extra sula.
 
Avignon, Le chameu

Muck boots för neopren
Jaktbutiker, fiskebutiker , järnaffärer brukar ha bra stövlar
Ta med sockor när du provar så du får rätt storlek,
 
Jag använde Tretorn Sarek för längesen, funkade kanonbra. Perfekt om det är tex myrar och ofta blött. Precis som för kängor behöver man plats för en sula och några strumpor, den ska inte vara för trång. Nackdelen är att det kan bli svettigt efter ett tag, så man behöver stanna och ventilera ibland.
 
Jag tycker egentligen inte om gummistövlar, men det känns som att jag behöver ett par med tanke på hur det ser ut där jag vandrar. Dessvärre har ingen affär här vettiga stövlar utan mest seglarstövlar. Vad jag är ute efter är stövlar som fungerar att gå med, även längre sträckor. De ska ha en sula som ger vettigt grepp och givetvis sitta bra. Att de verkligen är vattentäta tar jag för givet. Eftersom jag knappast kommer att använda dem särskilt ofta bör de inte kosta alltför mycket. Vad rekommenderar ni? Är neoprenvarianten något att satsa på? Helst vill jag att de inte går hela vägen upp till knät utan snarare någon midvariant.

En följdfråga: hur bedömer man storlek på stövlar? Jag brukar gå på 260 mm på kängor. Då får jag rum med ett par raggsockor. Ska jag tänka lika här?
Tretorn Sarek är en kanonbra stövel att vandra i sitter som gjuten på foten, stadig och bra
 
Jag köpte arxus. Helt kass. Väldigt sköna men var helt slut i fodret efter 3 månader. Företaget erbjöd sig skicka lagningslappar. Underkänt.

Sarek funkade okej, men lite tunga och styva. Inte heller särskilt bra ur nötningsynvinkel.

Dunlop har hållit längst för mig men kan inte hitta dem i vettig butik längre.

Tycker det är svårt att hitta vettiga gummistövlar, de har mer blivit förbrukningsmaterial tycker jag. Håller inte med om att jakt- och fiskebutiker har bättre utbud.

Ska prova aigle (produit de France) när jag har lite över på villhöver-kontot.
 
Tretorn Sarek har jag haft. Var helt nödvändigt med stövlar när jag exempelvis klafsade runt på myrarna i Muddus nationalpark.
Bästa upplagan var de jag hade när jag började vandra för många år sedan. De nötte jag slut såklart, och de jag haft efter det har inte varit lika bra.
Nu har jag pelottsula i alla mina skor och det behöver fungera i stövlar också. Har inte aktivt letat stövlar nu, men när jag gör det ska jag kunna få plats med såväl pelottsula och socka.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.