Klätterskor med rak tåbox?

Hej,
En kompis har börjat klättra och tänkte hjälpa honom att prova ut ett par skor.
Han har fått testa ett par lasportiva cliff men tycker att de är lite för trånga i tårna. Att han har bredare fötter än mig.

Så min tanke är att försöka hitta lite olika varianter för honom att prova...

Har ni några bra tips på nybörjarsko som är prisvärd och desutom har rak tåbox?

Jag har också "för breda" fötter. För mig funkar det bra med tunna mjuka skor, de töjer ju på sig och formar om sig mer. De jag klättrar mest i är skor från Decathlon, kostar 429 kr om jag inte minns fel.

Jag har normalt 42,5 i skor - dessa kör jag 41 i, förut körde jag 41,5 vilka funkade bra oclså. Som nybörjare hade jag kanske kört på 42 till och med för att få ännu bekvämare.

Om du har tillfälle att ta dig till Bromma:
http://www.decathlon.fr/cliff-slipper-id_8231143.html

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har också relativt breda tår, åtmintone så mycket att många skor plågar mig. Min slit och slängsko är Tarantula'n. Den har dock sina begränsningar i längden, tycker gummit fäster lite för dåligt när det blir överhängande och den tjocka sulan gör den lite okänslig. Åt andra sidan verkar jag inte kunna slita upp den. Använder den inomhus för att undvika slit på andra skor och mina tår älskar den. Hyfsat pris dessutom.
http://www.sportiva.com/products/footwear/climbingapproach/tarantula

Har tipsats om Scarpa Vapour, som jag vid ett tillfälle testat då mina miura's bestämt sig för att förstöra min tår totalt. Kändes väldigt mycket bredare och verkade prestera bättre än ovanstående.
http://www.scarpa.com/vapor

Annars verkar Evolv ha flera breda modeller, men mina häler passar inte alls där. Och inga av dessa är ens i närheten av så billiga som Decathlons.

Ett par sköna skor är även Boreal Joker, med snören eller kardborre. Sen beror det förstås på vad man har för fot osv, men de är inte aggressiva i formen och sköna för mig.
Ibland kan det vara effektivt (och skönare) med en lite styvare tåbox, men det är ju när klättringen kräver det, och då finns det kanske inga riktiga genvägar till komfort.

Jag har också relativt breda tår, åtmintone så mycket att många skor plågar mig. Min slit och slängsko är Tarantula'n.
Tarantula passar mina fötter rätt bra, jag har ett par själv trots att jag är förespråkare av Decathlon skorna. Jag använder dem dock inte så ofta, de är styva och okänsliga så jag reserverar dem för klättring på små lister, de funkar rätt bra för det... Storlekarna på dem är dock helt galna! Jag har 44 eller 44 1/2 i vanliga skor, och har som mest gått ned till 43 1/2 för klätterskor... Men med Tarantulan ligger jag på 42 och kan ändå ha dem på nästan hela dagen. Inga haft nå andra La Sportiva skor, kanske normalt för märket?

Inte haft nå andra La Sportiva skor, kanske normalt för märket?

Japp, så är då det. Jag har 43-44 i "vanliga" skor. Har haft Miura i strl 40½, 41 och 41½. Har ett par Venom i 41½, något stora för ändamålet och ett par Cobra i 40½ som är tajta och bra. Däremot har jag 44½ på mina Batura 2.0 och 44 på mina Nepal top.

Jag skulle dock direkt avråda att köpa så tajta skor som nybörjare. Då ska skorna vara hyfsat bekväma.

JOHAN

Jag har haft ett par Anasazi velcro som jag klättrat bättre än nånsin i, men som jag i princip har kunna köra bil hem från klippan i.
Dvs väldigt bekväma fast tajta.
"Men bekvämt för mig är ju inte alltid bekvämt för dig..."

Har nu ett par 5.10 Galileo av samma storlek och de verkar väldigt lika, men är än så länge lite styvare i själva skon, så i värmen har jag fått lite problem med dem - men jag tror det gått över nu.

håller med mezzner, 5.10 anasazi är en väldans bekväm sko och har god prestanda. Och ett gott tips för nybörjare är att sikta på komfort istället för hög prestanda med skor som sitter åt foten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips