Klätterskor för dom med längre andra tå

Hej!

jag har klättrat ett litet tag nu och tänkte köpa mitt andra par klätterskor, men jag har problemet att min andra tå är längre än stor tån, vilket gör att det är svårt att hitta en bra sko,

är det någon som har något bra tipps på skor ?
eller är det bara att dra in andra tån så den är dubbel vikt och härda ut ?

Har inget bra tips, men att härda ut är inget alternativ. Smärta betyder skada, och leder kan ta permanent stryk. Googla bone spur, inte så kul.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vanligt problem som delas av många, bl.a av mig. Jag tror ämnet diskuterats i en tidigare tråd. Det finns märken som marknadsför modeller för dom med längre andra tå, men annars så funkar mjuka skor som inte är alltför små ganska bra åtminstone för mig

Långa Pektår!

Har mångårig erfarenhet av att ha en väldigt lång pektå. Kul som partytrick, men inte lika roligt i klätterskor...
Skönast på mina fötter har skor från Boldrini varit, men erfarenheten säger att det är väldigt induviduellt. Testa testa testa...

Har samma problem utan andra andra tån är så mycket längre än stortån. Har snart slitit ut ett par La Sportiva Miura, men det var en plågsam anpassning och jag skulle inte gå en långtur i dom en gång till. Evolv Demorto har jag testat på en gång och de satt underbart. La Sportiva Mythos och Scarpa Force är andra jag har hört skulle passa men som jag inte har prövat. Problemet är väl att det är olika stor skillnad på tårna vilket innebär att den sko som passar en inte passar en annan. S rådet ovan att testa, testa testa är nog rätt bra :)

Ont i tårna har fått mer än en att sluta med klättring och det vore lite synd. Sen kanske man kan acceptera en lite mer osymmetrisk sko för sport och inomhusklättribg där man inte har skorna på så långe åt gången, medan en långtur är en helt annan grej.

Jag har ett par La Sportiva Mythos ("gamla" modellen, de är nog mer än 10 år) som fungerar ganska bra med (trots?) mina tår. Har också ett par Millet som sitter bra men jag vet inte vilken modell det är (köpta i Frankrike).

Har samma problem. Använde tidigare Evolv Demorto, men bytte i våras till Evolv Prime SC som är en något "extremare" sko men med likadan symmetrisk tå. Fungerar ypperligt. Notera dock att de är extremt små i storlekarna. Jag har normalt sett 42-43 men fick gå upp till 45.5 innan de satt bekvämt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips