Ketchup/Senap

Hej!

Vet någon om domdär små ketchup och senaps "påsarna" går att köpa någonstans? Alltså sådana som man får på vissa hamburgerbarer.
Dom funkar ju bra i rumstemperatur, och är ju attans praktiska att ha med på resor och utflykter.

Eller måste man kanske tjata sig till dom på någon hamburgerbar, dom är väl gratis där men man vill ju inte be om 20 st när man ska äta.

Tacksam för tips.

Johnny

Beror väl på hur (o)ärlig du är, men de där påsarna brukar väl ligga ute i restaurangerna så att man kan hämta valfritt antal själv...?

Annars lär det funka minst lika bra med en liten plastburk eller liknande med ketchup från en vanlig flaska. Med tanke på hur stor andelen socker är i ketchup och senap behöver du knappast vara orolig för att det ska bli dåligt. Flaskorna förvaras ju dessutom i rumstemperatur i butikerna.

//Daniel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller köp egna småtuber och fyll på hemma:
tuber_m.jpg

azog; sa:
Beror väl på hur (o)ärlig du är, men de där påsarna brukar väl ligga ute i restaurangerna så att man kan hämta valfritt antal själv...?

Annars lär det funka minst lika bra med en liten plastburk eller liknande med ketchup från en vanlig flaska. Med tanke på hur stor andelen socker är i ketchup och senap behöver du knappast vara orolig för att det ska bli dåligt. Flaskorna förvaras ju dessutom i rumstemperatur i butikerna.

//Daniel

Nu för tiden har väl de flesta Ketchuppumpar,
Jo, flaskorna förvaras i rumstemp, men öppnad flaska skall förvaras i kyl, går med annan flaska/burk om man är ute någon dag, men en vecka i sommarvärme ?

Portionspåsarna finns för de som ska ta med sig maten. Jag brukar be att få köpa tio tjugo påsar när jag tar en burgare någon gång innan turen och brukar då få de jag behöver gratis.

En stor poäng med dessa påsar är att man kan lägga dem i vattnet under uppkoket av vatten så hinner ketchupen tina om den skulle ha frusit. Min erfarenhetr säger att ketchup i flaska kan bli svårt under vintern om det är riktigt kallt.

/Andraes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips