Kebnekaise 1 nov 2009

Tack Håkan!

Alla frågor är av ren nyfikenhet och denna tråd kan vara bra för många andra som skall genomföra en vinterexpedition någon gång i framtiden. Vi är införstådda med vilka risker det är. Anledningen till att vi ställt många frågor beror delvis på att vi inte har genomfört ngt liknande tidigare, men även för att vi fram tills igår inte visste med all säkerhet om vi skulle få med oss vår expert upp, vilket vi nu kommer att få.
Västra leden kommer det att bli och den 20:e kommer vi diskutera detta med platschefen på Keb då vi ska ha möte med honom.
Är vädret odugligt och om det är flera faktorer som talar emot att gå upp på Keb så kommer vi naturligtvis inte gå upp, så pass sunt förnuft har vi och isf får vi göra om det igen till våren. Det är ju själva planeringen och nyfikenheten och alla tips och råd som är en del av hela expeditionen.

Med vänlig hälsning/
Ramona
 
Det var ju en liknande tråd för ett par år sedan "vi ska göra ett projekt sista året på gymnasiet, och tänkte gå upp på Keb i december". Mitt tips då var: gå ut och frys några helger hemmavid i mörker och kyla, och testa grejerna. Det är bättre använd tid än att teoretisera vid datorn. Det blir med 95% säkerhet en tur fram och tillbaks i Ladtjovagge, men det behöver inte vara något fel med det.
 
Härligt! Det finns inget bättre än att pulsa i snö. :) Jag fick själv vända på Akka i våras pga sockersnö som inte bar. Det tar tid och det tar på krafterna och som Joru varit inne på så är det ingen hit att gå över snötäckt stenskravel.. Det är ju dock svårt att sia om snöläget men i slutet av oktober och november så brukar det dumpa en hel del. Jag var i Keb för några veckor sen och då började det lägga sig snö från omkring 1500 m och sedan går ju snögränsen ner successivt.

Ett tips är att ha några alternativa planer också om förhållandena inte är de bästa. Västra leden är en lång promenad även på barmark. En tur upp till Tarfala är t ex trevligt och går man upp på Tarfalaryggen från Tarfalapakte till Tarfalatjåkka så får man en av fjällvärldens finast utsikter ner mot Tarfaladalen och på andra sidan dalen tornar hela Kebnekaisemassivet upp sig.

Angående kläder så beror det på väderlek men en stor utmaning vintertid är att hålla sig torr vilket innebär att man måste anpassa kläderna och snöpulsning innebär att ni garanterat kommer få upp värmen så ha inte för mycket på er under aktiviteten. Låter kanske självklart men alltför många som är ovana med vintertemperaturer tar på sig på tok för mycket och börjar sen svettas. Ta på sig gör man när man stannar. Jag hade haft på mig ett par tunna syntetlångkallingar och en skalbyxa på underkroppen och en tunn merinoullströja och skaljacka på överkroppen. Om det blir för varmt så skulle jag gå i bara ulltröjan alternativt ventilera jackan väl (öppna dragkedjorna). Om det blåser och driver så vill man nog ofta ha skalet på sig, det där känner man själv.

Skidgoogles är ett måste i packningen, det kan vara skillnaden mellan att se och inte se om det börjar driva.

Vindsäck och spade bör finnas i gruppen.

Stavar underlättar väldigt mycket. Bör vara utrustade med snötrugor.

Lavinfara måste man ta i beaktande om det kommer mycket snö. Kebnekaisefjällen är lavinbenägna pga stor nederbörd och branta sluttningar. Även om man befinner sig i flackare sluttningar (under 20-25 grader) kan man vara utsatt om det finns brantare terräng ovanför sig. Snösituationen måste man såklart bedöma på plats och i början av november kan det ju vara 10 cm eller 70.. På högre höjder får man dock räkna med att det i november ackumulerat och drivit snö sen första halvan av september så de lokala skillnaderna kan vara mycket stora. Snöfall, hårda vindar, läsluttningar, nordsluttningar, temperaturförändringar, sluttningar över 25 grader etc är några faktorer som predisponerar för uppkomst av lavinfara.

Om ni känner osäkerhet angående väder, vind och snöförhållanden så vänd. Hjälpen är långt borta när man är i Kebfjällen i november.

Om förhållandena är de bästa så är det en sak. Grejen är att det kan förändras väldigt snabbt och har man inte upplevt storm i fjällen så är det svårt att förstå hur jäkligt det kan vara. Anarisolyckan bör man ha i bakhuvudet; även relativt fjällvana personer kan frysa ihjäl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarisolyckan

Hade ni inte fått med er snubben som varit där tidigare så hade jag inte tyckt det var en särskilt bra idé. Jag ska inte kasta sten i glashus och har väl själv tagit en del risker ibland, men ibland måste man också vara ödmjuk inför sig själv. Problemet är inte att ni inte kommer orka rent fysiskt, det gör ni säkert, utan hur ni beter er om förhållandena ändras. Vad gör ni t ex om det sker ett väderomslag halvvägs upp mot toppstugan: vinden blåser upp, snön börjar piska i ansiktena, sikten försämras så att ni snart bara ser några meter, 10-15 grader kallt som med kyleffekt blir 30-40 grader kallt. Grejen är att sånt väder inte är särskilt osannolikt i november och man har betydligt mindre marginaler på sin sida.

Med det sagt så kör hårt men ta det försiktigt. :)

/D
 
Vad får er att anta denna utmaning utan alpin erfarenhet?

Testa utrustningen hemma. Det finns inget värre än skoskav.

Att pulsa västraleden tror jag ni tycker är måttligt roligt. De flesta människor tycker att den är jobbig under sommaren med gott om tid.
Kanske är sunt att ta med sig full vinterutrustning? Kanske kan vara bra att övernatta i toppstugan, men det kräver extra packning? Ifall ni är några supermänniskor tror jag att det är bra att dela upp turen på 2 dagar. Jag har gått den västra leden några gånger. En gång med en halvmeter nysnö från kaffedalen och upp. Vädret var jättebra. Behöver jag tala om hur pass jobbigt det är att pulsa i snö på 1500-2000 möh?

Östra leden är snabbare och fysiskt mindre krävande, men har några riskmoment.
 
Det var ett tag sen jag gick östra på sommaren. Sitter det wire där som man återfinner under x dm snö? Det skulle inte jag utgå från, men jag är som sagt inte helt uppdaterad. På vinterleden sitter det inget permanent.

Japp, det sitter en wire där. Den är inte jättetajt mot berget så det kan nog gå att dra fram den om det inte är för mycket snö.
 

Bilagor

  • PICT4667.jpg
    PICT4667.jpg
    62.4 KB · Visningar: 570
Sitter och jobbar och kan inte dra allt jag hade tänkt skriva precis för stunden, men måste säga att det är oerhört kul att så många tar sig tid och delar med sig av bilder, tankar, tips etc.
Jag återkommer mer ikväll!
Hoppas ni har en toppendag!
 
Vi har i samråd med vår expert kommit fram till att det kommer att bli västra leden, så det blir att pulsa snö mao.. nysnö...

Västra är ingen lätt match heller. Västra är ca 20 km lång och har en höjdskillnad på ca 1600 m eftersom du går ner 200 m på ett ställe. Bara det är psykiskt jobbigt om man är trött.

Sen är även västa brant på sina ställen. Bifogar en bild på västra leden tagen från Björlings glaciär. Man skymtar stigen i snön.

Men som sagt. Med sunt förnuft och ödmjukhet inför uppgiften kommer man långt.
 

Bilagor

  • PICT4646.jpg
    PICT4646.jpg
    45.2 KB · Visningar: 577
Jag litar inte på yr.no sen i höstas. Yr sa att det skulle blåsa 10-11 m/s när jag var på plats i Sylarna medan SMHI:s fjällväder sa 18-22 m/s. Det blåste sedan 26 m/s i byarna... Vid Kebnekaise blåste det 25-40 m/s samma dag så håll koll. Det var en minnesvärd natt i mitten av September :)

Gracias, använder den väldigt ofta i fallskärmshoppningen, yr.no är väldigt bra vädersida och yes sydtoppen håller vi koll på via yr dagligen.

Tack tack!
 
Senast ändrad:
Ni måste ju planera för övernattning i vilket fall som helst; västra leden tar en hel dag att gå på sommaren, och som ni så riktigt påpekade är det inte ljust särskilt mga timmar i november. Och gå med pannlampa i beckmörker i typ 10 timmar i /kanske/ djupsnö.... då kan jag tänka mej många roligare aktiviteter. Jag har själv bara varit på Keb på sommaren, alltid i apdåligt väder med 0 sikt, så jag kan bara föreställa mej hur det kan vara på vintern, men får ni bra förhållanden kan det säkert bli en jättefin tur.
En liten /nyfiken/ fråga bara; den här sk experten, vad är det som gör honom till expert på just detta området (dvs alpina vinterbestigningar norr om polcirkeln)?
 
Jag litar inte på yr.no sen i höstas. Yr sa att det skulle blåsa 10-11 m/s när jag var på plats i Sylarna medan SMHI:s fjällväder sa 18-22 m/s. Det blåste sedan 26 m/s i byarna... Vid Kebnekaise blåste det 25-40 m/s samma dag så håll koll. Det var en minnesvärd natt i mitten av September :)

Även jag blev besviken förra veckan, yr.no lovade 1-3 m/s i Abiskoområdet till fredagen men det gick "vita gäss" på Torneträsk. Vid tidigare tillfällen har de dock varit betydligt mer pålitliga än SMHI.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.