Kaviso.com importskatt

Vet inte hur du kommit fram till 46%, men min beräkning är 25+12% (=37%). Det här resultat fick jag när jag lade in varuvärdet USD 339 och fraktkostnad USD 50 (som exempel):

Här är ditt resultat​

Du har valt:​

Land
Vara
USA
Tält av syntetfiber
Camping och fritidsliv
Varans inköpspris och fraktkostnader389 USD
Tull (12%)46 USD
Moms (25%)108 USD
Uppskattning av totalpriset543 USD
5 627 SEK

Glöm inte addera 100kr till slutsumman för Postnords tjänster.

Har du en exakt fraktkostnad kan du räkna själv:
Jag räknade inte med fraktkostnad. Så tog bara tull och moms delat med varans pris på 339. Vilket kanske var fel men i mitt huvud blir det ändå rätt att jag betalar 46% mer för produkten exkl frakt 😉

Tack för din hjälp.
 
Fraktkostnaden tycker jag är helt rimlig. Om man bortser den blir importskatt och tullavgift +46%. Tycker det är brutalt för mycket.

Jag är helt övertygad av att hela landets importföretag håller med dej, för det är precis vad dom måste betala för varor som dom importerar.

Importföretagen tar ju ut den kostnaden på grossisterna och som slutkunden sen får betala.

Jag tror att du fortfarande blandar ihop kostnaderna...

Importskatt är baserad på varupriset i %
Tullavgiften är en kostnad för en utförd tjänst som inte har med varuvärdet att göra.

Det blir helt fel om man klumpar ihop dom kostnaderna pga att tullkostnaden ökar ju inte med 100% om du importerar 2st av den varan.

Däremot ökar tullskattkostnaden med 100% om du importerar 2st av den varan....
 
Jag är helt övertygad av att hela landets importföretag håller med dej, för det är precis vad dom måste betala för varor som dom importerar.

Importföretagen tar ju ut den kostnaden på grossisterna och som slutkunden sen får betala.

Jag tror att du fortfarande blandar ihop kostnaderna...

Importskatt är baserad på varupriset i %
Tullavgiften är en kostnad för en utförd tjänst som inte har med varuvärdet att göra.

Det blir helt fel om man klumpar ihop dom kostnaderna pga att tullkostnaden ökar ju inte med 100% om du importerar 2st av den varan.

Däremot ökar tullskattkostnaden med 100% om du importerar 2st av den varan....
Jag testade. $156 i duties and taxes för ett tält, $299 för två. Så jo, det nästan dubblades.
 
Jag testade. $156 i duties and taxes för ett tält, $299 för två. Så jo, det nästan dubblades.
Varför testar du detta på butikens hemsida? Om du avser låta FedEx sköta detta som pre-paid kommer FedEx och ev butiken lägga på sina egna avgifter vilket säkert blir dyrare än att låta transportören i Sverige sköta detta. För denna typ av produkt hade jag valt USPS Priority mail international.
 
Varför testar du detta på butikens hemsida? Om du avser låta FedEx sköta detta som pre-paid kommer FedEx och ev butiken lägga på sina egna avgifter vilket säkert blir dyrare än att låta transportören i Sverige sköta detta. För denna typ av produkt hade jag valt USPS Priority mail international.
Det går att välja USPS också utan pre paid men det är samma sak där och dessutom dyrare.

"Estimated duty and tax 310.47 due upon delivery"

Kolla själv https://www.kaviso.com/products/dur...light-backpacking-tent?variant=43920968777956
 
Antar att det är för två tält du räknat på ovan, annars har jag svårt att se hur det kan bli runt 300USD? Kollar man på USPS hemsida och räknar på paket, 2kg, till Sverige hamnar det på $76 så i detta fallet verkar faktiskt FedEx International Connect Plus billigare. Kolla bara vad som gäller för tracking och försäkring.
 
Antar att det är för två tält du räknat på ovan, annars har jag svårt att se hur det kan bli runt 300USD? Kollar man på USPS hemsida och räknar på paket, 2kg, till Sverige hamnar det på $76 så i detta fallet verkar faktiskt FedEx International Connect Plus billigare. Kolla bara vad som gäller för tracking och försäkring.
Det blev en X-mid 2P Solid och FedEx till slut. Med frakt, tull och skatt blev det ändå billigare än snarlika tält som inte håller samma klass. Blev en Sierra Design Cloud 20 long också som Kaviso konstigt nog sålde för halva priset (ingen rea eller nåt annonserat).
 
Köp beg eller på resa eller av någon annan som beställer till sitt boende i US på semestern eller arbetsresa.
 
Köp beg eller på resa eller av någon annan som beställer till sitt boende i US på semestern eller arbetsresa.
Så kan man givetvis göra, något jag utnyttjat många gånger speciellt när dollarkursen låg runt 6-7kr, men inte alltid det passar.
Även här får man vara observant med amerikansk sales tax som läggs på i kassan och varierar mellan delstater allt från 0% upp mot runt 12%. Så var butiken finns samt till vilken delstat varan skeppas avgör. Även om butiken har en permanent verksamhet i delstaten är de skyldiga att ta ut sales tax där, annars blir det 0%. Delaware och Oregon är exempel på delstater med 0% sales tax.
 
Jag jobbar med att importera just tält från land utanför EU, så detta gäller angående priset, varans pris + frakt * 12% tullavgift * 25% moms + speditörens kostnad för att upprätta en tulldeklaration åt dig = varans pris
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.