Kaviso.com importskatt

Vill så gärna införskaffa ett X-mid 2P Solid tält som bara verkar säljas av Kaviso.com. Frakt och importskatt går på 199 dollar på detta 339 dollar tält.

Ska man verkligen behöva punga ut +59% i importskatt + frakt?
 
Importskatt måste du betala oavsett, precis som varje importör får göra.
Fraktkostnaden är ju vad den är - även fraktbolagen vill ha betalt för sina tjänster.

Importskatten är baserad på varukostnaden i %.
Fraktkostnaden är baserad på hur långt varan transporteras etc och har inget att göra med varukostnaden.

Därför blir det helt fel när du slår ihop båda dom beloppen i en klumpsumma eftersom den ena kostnaden är en skatt och den andra är en avgift för en tjänst.

Visst det blir 59% och den enda avgiften som du kan slippa undan är just fraktkostnaden, genom att du åker över och fraktar hem varan själv.

Då slipper du fraktkostnaden men får istället betala en ännu dyrare resekostnad.
 
Som tillägg till MrP's beskrivning så brukar även moms 25% utgå på transportkostnaden, inte bara på värdet av varorna. Från Tullverkets hemsida:
"Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift."

Tullavgiften styrs av varuslag och om jag minns rätt är den 12% på ex tält av konstfiber från USA.

I tillägg brukar även Postnord ta en avgift (100kr var det tidigare) för att de hanterar införtullningen av paketet.
 
Väljer man en annan "pre paid" fraktlösning (tex DHL) tillkommer det inte eftersom Postnord då inte blandas in.

Så var det iaf när jag importerade kolfiberhjul från Kina.
Så kan det vara, men oftast inte lätt att välja fraktföretag som konsument när man handlar via en webshop. I USA är det vanligast att varor skickas via USPS, och de har avtal med Postnord för vidare frakt till Sverige. Den aktuella butiken ger möjligheten att välja mellan USPS eller FedEx för internationell frakt till Sverige, och FedEx blir troligen inte det billigaste fraktalternativet.
 
I det aktuella fallet TS hänvisar till erbjuds följande fraktalternativ.

Och detta tolkar jag som att Postnord inte kommer att blandas in om man väljer pre paid.


1691404843604.png
 
I det aktuella fallet TS hänvisar till erbjuds följande fraktalternativ.

Och detta tolkar jag som att Postnord inte kommer att blandas in om man väljer pre paid.
Korrekt, men då återstår bara FedEx som fraktalternativ. Min erfarenhet är att kurirfrakt som FedEx eller UPS alltid är dyrare än vanligt postpaket via USPS för varor som kan levereras i ett vanligt paket.
 
Som tillägg till MrP's beskrivning så brukar även moms 25% utgå på transportkostnaden, inte bara på värdet av varorna. Från Tullverkets hemsida:
"Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift."

Tullavgiften styrs av varuslag och om jag minns rätt är den 12% på ex tält av konstfiber från USA.

I tillägg brukar även Postnord ta en avgift (100kr var det tidigare) för att de hanterar införtullningen av paketet.

Importskatt måste du betala oavsett, precis som varje importör får göra.
Fraktkostnaden är ju vad den är - även fraktbolagen vill ha betalt för sina tjänster.

Importskatten är baserad på varukostnaden i %.
Fraktkostnaden är baserad på hur långt varan transporteras etc och har inget att göra med varukostnaden.

Därför blir det helt fel när du slår ihop båda dom beloppen i en klumpsumma eftersom den ena kostnaden är en skatt och den andra är en avgift för en tjänst.

Visst det blir 59% och den enda avgiften som du kan slippa undan är just fraktkostnaden, genom att du åker över och fraktar hem varan själv.

Då slipper du fraktkostnaden men får istället betala en ännu dyrare resekostnad.
Fraktkostnaden tycker jag är helt rimlig. Om man bortser den blir importskatt och tullavgift +46%. Tycker det är brutalt för mycket.
 
Fraktkostnaden tycker jag är helt rimlig. Om man bortser den blir importskatt och tullavgift +46%. Tycker det är brutalt för mycket.
Det är ju tyvärr vad man behöver räkna med när man importerar från USA, plus givetvis en just nu mycket ofördelaktig växelkurs.
Då du köper från USA betalar du i gengäld inte amerikansk sales tax på varorna, så om du jämför med ett köp i butik i Sverige hade 25% moms direkt tillkommit på varuvärdet.
 
Det är ju tyvärr vad man behöver räkna med när man importerar från USA, plus givetvis en just nu mycket ofördelaktig växelkurs.
Då du köper från USA betalar du i gengäld inte amerikansk sales tax på varorna, så om du jämför med ett köp i butik i Sverige hade 25% moms direkt tillkommit på varuvärdet.
Ok, det är så illa alltså.

25% hade vart rimligt, men inte 46% 😭
 
Vet inte hur du kommit fram till 46%, men min beräkning är 25+12% (=37%). Det här resultat fick jag när jag lade in varuvärdet USD 339 och fraktkostnad USD 50 (som exempel):

Här är ditt resultat​

Du har valt:​

Land
Vara
USA
Tält av syntetfiber
Camping och fritidsliv
Varans inköpspris och fraktkostnader389 USD
Tull (12%)46 USD
Moms (25%)108 USD
Uppskattning av totalpriset543 USD
5 627 SEK

Glöm inte addera 100kr till slutsumman för Postnords tjänster.

Har du en exakt fraktkostnad kan du räkna själv:
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.