Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova

Hej, jag såg precis ett kök på tv i ett friluftsprogram. Jag är nästan säker på att det var en optimus nova, men kan naturligtvis ha varit primus. Jag tyckte mig känna igen reglaget och pumpen. Men det satt i en kastrull som såg ut som ett från trangia. Jag undrar om det finns ett bra kastrullsett med vindskydd a la trangia som skulle passa till optimus nova? Jag har ett gammalt trangiakök som jag öppnat lite här och där för att få in brännaren och sånt. Men nu undrar jag om det finns ett som passar perfekt.

Det var nog både ett nova och ett trangia du såg.

Använd det trangia du har och montera novabrännaren i trangiat med optimus adapter.

Googla "optimus nova trangia adapter" så dyker den upp.

Jag har både ett nova och en adapter samt ett gammalt trangia och jag har aldrig använt dem tillsammans, jag föredrar lösa kastruller direkt på köket.

Länk till tråd om adaptern på utsidan:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24101

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En del (bland annat jag) föredrar den adapter som trangia själva gjorde. Den finns inte längre i den vanliga handeln, men trangia hade nyligen en del av dem kvar att sälja, om man mailar dem.

Jag köpte min från dem förra året.

Hej, jag såg precis ett kök på tv i ett friluftsprogram. Jag är nästan säker på att det var en optimus nova, men kan naturligtvis ha varit primus. Jag tyckte mig känna igen reglaget och pumpen. Men det satt i en kastrull som såg ut som ett från trangia. Jag undrar om det finns ett bra kastrullsett med vindskydd a la trangia som skulle passa till optimus nova? Jag har ett gammalt trangiakök som jag öppnat lite här och där för att få in brännaren och sånt. Men nu undrar jag om det finns ett som passar perfekt.

Nova passar i både Trangia 27 och 25.
De flesta tycker att Trangias adapter är bättre än Optimus, men jag tycker att Optimus egen adapter fungerar fint.

Däremot är 27 något litet enligt mig. Dels tappar man mycket värme då mycket utav lågan går utanför kastrullen, och dels måste man ta upp ett stort hål i vindskyddet för att få i Novat. Det sistnämnda gäller det vanliga Novat med reglernyckeln på brännaren. Nova+ har inte det problemet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips