Kartor-Norge

De jag lärde mig på turen förra året är att man ska göra alternativa planer för om vädret blir mkt sämre än vanligt.

Kolla var du kan avbryta tur med bilväg och ev köpa mat samt var du ev kan tänkas ha mobilnät om du ska kolla buss tider eller ev färga samt att tänka på att man ev måste vänta på att vattendrag ska sjunka undan.
Du kan även sända E-post till DNT om div frågor och få bra snabba svar om tex hur mkt snö det finns.
Planerar du att kunna övernatta i mer avlägset belägna hytter kan de vara låsta och en DNT nyckel kan beställas och fås på post ev måste du då vara medlem.
Även om man inte glömmer koden till visa/master kortet hemma så kan det inträffa om du är ute i 2v är frusen,trött,och hungrig(mat slut i dagar) så kan man ju utan risk ha koden i ryggsäcken(slänger före resa hem) men om du har legitimation med så kan du få betala mot faktura på DNT mot avgift.

Vissa områden i Norge är mer glest besökt och där kan det vara bra att gå på DNT led om man går själv om något inte går som planerat.
1-2 p/dygn i säsong kan var allt.
Men i Jotunheimen eller Hardangervidda(kan bli begränsat tillträde för att inte störa vildren) kan de bli väl många.
Tack för input.
Det som jag nämnt är bara mitt första utkast som en tänkt plan. Därefter kollar man givetvis kartor, Google Earth, samt kontakter med i detta fall DNT, i god tid innan avfärd. Till slut kommer ju verkligheten då man står där IRL, och med kartan i hand utropar.. men så här skulle det ju inte se ut.. hahaha

Oavset vart jag utgår ifrån, även om det så är en dagstur nära, men ändå i ett outforskat område. Så kollar jag igenom kartan, vart finns vägar, vattendrag, vart leder dem till etc.. Har ju orienterat mycket så med kartor känner jag mig trygg. "Karta, kompass, klocka, solen(förhoppningsvis) och kikare är mina bästa hjälpmedel i fjällen" Förutom att följa vattendrag, som oftast leder dig fram till ngt.

Har varit medlem i DNT och känner till Nyckeln, och hyttornas olika utbud.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips