Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta?

På ut.no/kart kan man välja kartläget Sverige och får då med båda länderna. Tyvärr inte med samma karttyp samtidigt men är ganska ok ändå.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
norgeskart.net

Den fungerar bra även idag på min dator. Jag kör inte Windows utan sedan 5-6 år tillbaka

bara med Linux Mint 22 Cinnamon. Behövs inget virusprogram. Har inte prövat på mobil elle platta.

Enkelt linuxsystem använder säkert många utan att veta om det t.ex i mobilen o TV:n m fl. (Adroid )

Det är bara norgekarta i den, frågan gällde Norge och Sverige i samma system.

Jag har också den sen länge, men de är inte riktigt likadana kartorna väl? Tycker svenska är mer detaljerad än den norska.

Sedan är Topo maps för mobilen. Frågan gällde kartor på datorn. Vill kunna drömma mig bort storslaget på min nya högupplösta 32-tumsskärm. :)

På ut.no/kart kan man välja kartläget Sverige och får då med båda länderna. Tyvärr inte med samma karttyp samtidigt men är ganska ok ändå.

Precis, de är olika. Lite väl mycket olika för att det ska vara bra. Antar att de hämtar från respektive lands "Lantmäteriet" och att de är olika i grunden, lite för olika, men alltid något.

Det är bara norgekarta i den, frågan gällde Norge och Sverige i samma system.

Sedan är Topo maps för mobilen. Frågan gällde kartor på datorn. Vill kunna drömma mig bort storslaget på min nya högupplösta 32-tumsskärm. :)

Precis, de är olika. Lite väl mycket olika för att det ska vara bra. Antar att de hämtar från respektive lands "Lantmäteriet" och att de är olika i grunden, lite för olika, men alltid något.
norgeskart.no är bara norgeskartan, norgeskart,net är bägge som du frågade efter. Lycka till med bättre svar !

??? Inte för mig???

Bara varianten "Oversikt" ger båda länderna, men som karta är den riktigt dålig.

Sverige.PNG

Norge.PNG

Oversikt.PNG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips