Karta från SD till dator (BaseCamp)

Har Spanien Topo enbart på SD.
Finns det något sätt få över denna på datorn så den syns i BaseCamp utan användning av SD eller uppkoppling GPS'en?

Det finns ganska många trådar om detta men om inte det har hänt något på det senaste så är just detta nackdelen med att köpa karta på SD-kort.

Köper man DVD så har man lite större möjligheter till att använda kartan i GPS och dator utan att ha dom ihopkopplade.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns ganska många trådar om detta men om inte det har hänt något på det senaste så är just detta nackdelen med att köpa karta på SD-kort.

Köper man DVD så har man lite större möjligheter till att använda kartan i GPS och dator utan att ha dom ihopkopplade.

Jag vet men det gick inte att köpa Spain Topo på DVD.
Inget "snille" som har lösningen?

Nackdelen med att köpa kartor på DVD: Garmins policy är i allmänhet att inte tillåta flytt utav kartorna till en ny enhet om de en gång aktiverats. Detta är ganska uselt. I fallet minneskort är kartorna istället låsta till kortet.

Jag tror att du är rökt men avvakta svar från HMR eller annan. Jag har lite koll på att man ska undvika SD och bara ha kartor på DVD då jag inte tror att man kan gå "bakvägen" (GPS/SD-kort till dator) utan bara från dator till GPS.

Exempel från fliken "Krav" på följande länk: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=6299

"För att visa och använda kartorna på det här kortet måste du ha en enhet med ett microSD- eller SD-kortfack. Kartor på microSD-/SD-kort kan inte kopieras eller visas på en dator."

Det finns många sätt att göra detta på (t.ex. GMaptool med flera "verktyg" som du behöver för att det skall funka) men de har det gemensamt att de bryter mot reglerna för användning.
Kartan du köpt är låst till sd-kortet, vad du kan göra om du inte vill ha gps:en ansluten är att sätta kortet i en kortläsare ansluten till datorn. Då skall Basecamp kunna visa kartan.

Hm....verkar lite för avancerat för min datakunskap, och är det dessutom olagligt får det nog vara :-(
Får väl lära leva med det.
Tack ändå!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips