Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort?

Tyvärr är det som du misstänker. Testa med Topografiska på internminnet enligt beskrivningen så skall du se att det fungerar och kom ihåg att Locus inte kan importera Oruxfilerna utan du måste lägga in dom själv i foldern "maps".
 
Nu funkar det men ändå inte :cool:

Jag har skapat 5 olika kataloger i "/android/media/mension.android.locus/maps" i mobilens internminne, dvs inte på SDkortet och då kan jag enkelt välja vilkan av de 5 olika kartorna jag vill använda - således rätt att det inte går att ha kartor på SDkortet längre i android 12.
Problemet är att mobilen nu nästan fått slut på minne och mobilen klagar på det - har inte tid att hårdtesta nu men antar att den kommer att gå segt med många appar igång samtidigt om jag inte raderar lite kartor, för att frigöra lite internminne.

Finns något hack för att kunna ha kartorna på SDkort och därmed bibehålla arbetssminne för just appar i arbete och inte slösa det på lagring av kartor, de kan ju läsas upp från kortet vid behov?
Jag kräver inte svarstider på enstaka millisekunder och kan därmed leva med SDkortets lägre läshastighet.

eller annan app som klarar kartor på SDkotet?

/Patrik, halvvägs nöjd, kartorna funkar men inte resten av mobilen samtidigt...
 
Med din version av Android så borde det inte gå att lagra kartor på andra ställen än där grundkonfigurationen i appen lägger dom. Jag är inte helt säkert men jag vet att Locus har protesterat mot det här förfarandet när Google införde det -givetvis utan framgång- så det borde vara lika för alla andra appar. Möjligen om du rotar telefonen men då tar du en hel del risker.
En manuell lösning finns ju: Lagra kartorna på SD-kortet och ha bara den karta du använder mest i internminnet. Om du vill byta karta så växlar du plats på kartorna med Solid Explorer. Inte särskilt praktiskt men det är det enda jag kan komma på.
 
Med din version av Android så borde det inte gå att lagra kartor på andra ställen än där grundkonfigurationen i appen lägger dom. Jag är inte helt säkert men jag vet att Locus har protesterat mot det här förfarandet när Google införde det -givetvis utan framgång- så det borde vara lika för alla andra appar. Möjligen om du rotar telefonen men då tar du en hel del risker.
En manuell lösning finns ju: Lagra kartorna på SD-kortet och ha bara den karta du använder mest i internminnet. Om du vill byta karta så växlar du plats på kartorna med Solid Explorer. Inte särskilt praktiskt men det är det enda jag kan komma på.

Just den lösningen att flytta kartor mellan SDkort och arbetsminne tänkte jag på också, men krävs speciell filehanterare (solid explorer) i mobilen för att kunna göra det? Duger inte vanliga filhanteraren för att kopiera filer mellan SDkort och telefonminnet?
Får prova ikväll!

Jag vill ogärna roota mobilen men tycker det är synd att android rör sig från att stödja lagring på minneskort. Mer media som bilder och film tar ju stor plats och gör sig bra på minneskort.

/Patrik
 
Jag använder File manager +, för att komma åt allt innehåll, men finns en hel drös olika filhanterare som funkar för det.
Jag har rotat en telefon förut och det var ganska enklet om man hade en manual att följa. Jag gjorde det bara för att kunna slänga ut goolges alla skitappar ur luren. Ibland kunde Play protestera efteråt och vägra ladda ner appar om den kände att telefonen var rotad, men som jag minns det var det bara Netflix det blev problem med. Fick ladda ner APK-filen själv istället.
 
Jag vill ogärna roota mobilen men tycker det är synd att android rör sig från att stödja lagring på minneskort. Mer media som bilder och film tar ju stor plats och gör sig bra på minneskort.
Android stöder fortfarande att ha media på minneskort. Det verkar bara vara app-data som inte får ligga där längre utan den ska ligga i appens installationskatalog.

I Android 12 finns det fortfarande kvar en developer option för att tvinga appar att kunna flyttas till minneskort men den verkar inte fungera på min 12:a (realme ui 3.0). Kanske börjar funka om man kan formatera minneskortet som intern lagring. Vissa Android-versioner tillåter det. Andra måste man pilla med. Jag blir så trött.
 
Ja allmänt så kan man ju inte riktigt lita på att en bra app funkar efter uppgraderingar osv. Närsomhelst så kan det bli begränsningar...

Annars är Lantmäteriets karta och appen MinKarta bra. Man kan spara valfri kartdel som offline när man har wifi, så bara man vet vart man är på väg i förväg så funkar det finemang.
 
Min mobils inbyggda filhanterare visar alla relevanta kartfiler både på minneskort och i telefonminnet (efter att ha valt visa alla filer). Sedan kan jag långtrycka för att markera en fil och välja flytta, klicka mig fram till ny folder och välja flytta hit. DÅ flytas filen men det kan ta någon minut eller två för dessa stora kartfilen. Men efter att ha flyttat en fungerande kartfil från telefonminne till minneskort (samma sökväg i mitter som på kortet) och sedan från Sdkortet tillbaka till minnet så ger Locus felmeddelande om kurrupt file/fel format igen. Så filerna överlever inte att flyttas från minne till kort och tillbaka utan att ta skada. m ha min mobils inbyggda filhanterare Samsungs "mina filer".

Har ni provat med era alternativa filhnaterare om et funkar at flytta fram och åter och att det sedan funkar i Locus?

Annars överväger jag att bara ha kvar terrägn och fjällkartan i mobilen och skippa Topooch vägkartan N+S.

Fler tips som löser att ha alla 5 kartorna tillgängliga offline på SDkort?

/Patrik
 
Inga problem med Solid Explorer. Stänger alltid ner Locus (Stäng allt) när jag flyttar filer fram och åter.

Kanske fungerar det om du har samtliga kartor på SD-kortet och raderar kartan i internminnet samt kopierar in den nya kartan från kortet. Då behöver du aldrig flytta tillbaka någon karta till kortet. Däremot bör du nog tömma papperskorgen då och då -om du inte raderar permanent- annars blir internminne snabbt fullt.
 
Inga problem med Solid Explorer. Stänger alltid ner Locus (Stäng allt) när jag flyttar filer fram och åter.

Kanske fungerar det om du har samtliga kartor på SD-kortet och raderar kartan i internminnet samt kopierar in den nya kartan från kortet. Då behöver du aldrig flytta tillbaka någon karta till kortet. Däremot bör du nog tömma papperskorgen då och då -om du inte raderar permanent- annars blir internminne snabbt fullt.

Nytt testfall, det kan ju vara att filen blir korrupt av flytten från internminne till SDkort och det undviker jag ju med ditt förslag med att endast kopiera från SD till arbetsminne. Får bli kvällens Locus-övning. Återkommer med reslutat efter utförda tester.

Stort tack för trägen support!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.