Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort?

Nu har jag fått veta hur man kan flytta Örnsätrarns Orux-filer så att man kan ladda in dom i Locus när man har Android 11. Det går inte att flytta dom internt med hjälp av Locus. Jag stängde ner Locus och använde en browser som heter Solid Explorer - den kan köra över en del av Androids spärrar. Först laddade jag ner dom 2 filerna som ingår i Örnsätrarns Topografiska karta till Download-mappen. Sedan kopierade jag filerna och gick till mappen Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps och klistrade in dom. Sedan startade jag Locus (version 4.11.1) och då fanns kartoran där.
När man öppnar Android/ data så får man rulla långt ner för att hitta menion.android.locus.

Det är helt klart så att kartorna måste ligga i den mappen -man kan inte längre välja var Locus skall förvara kartorna pga. Androids restriktioner. Det förefaller som man medvetet styr kunderna till att skaffa nya mobiler med jättestort internminne i stället för att ha ett extra SD-kort.

Är du inloggad i Locus eller inte?

Kör du gratis Locus eller någon "köpe-version"?

Jag har också 4.11.1 gratis-version och inte inloggad på android 12 (Samsung galxy Xcover pro) med stort SDkort.

Att flytta filer på SDkortet gör man väl enklast med telefonen koplpad med kabel till en dator och flytta i datorna filhanterare. Så har jag fört över filerna till SDkortet tidigare.

Ska prova att lägga kortorna i "Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps" mha datorn och återkommer.
Vill kunna växla mellan fjäll -resp terrängkartan, samt ev de andra två (topo- resp väg-) också

/Patrik
 
Är du inloggad i Locus eller inte?

Kör du gratis Locus eller någon "köpe-version"?

Jag har också 4.11.1 gratis-version och inte inloggad på android 12 (Samsung galxy Xcover pro) med stort SDkort.

Att flytta filer på SDkortet gör man väl enklast med telefonen koplpad med kabel till en dator och flytta i datorna filhanterare. Så har jag fört över filerna till SDkortet tidigare.

Ska prova att lägga kortorna i "Android/data/menion.android.locus/files/Locus/maps" mha datorn och återkommer.
Vill kunna växla mellan fjäll -resp terrängkartan, samt ev de andra två (topo- resp väg-) också

/Patrik
Jag har Locus stängt när jag flyttar filerna. Locus kan inte flytta oruxfiler. Betald version 4.11.1.
 
Såg just att jag också har Android 12 - litet ovant med uppdateringar av Android fortfarande. Det fungerar alltså (på det sätt jag beskrivit) även på Android 12.
 
Detta var ju inte helt enkelt, men nu funkar det. Tack för tips !!
Installera Locus maps, sätt phone i flygplansläge.

Anslut till PC, via PC file manager. Leta upp Android / Media / menion.android.locus / maps

Copy TopografiskaKartan med filer OruxmapsImages.db och Topografiskakartan.otrk2.xml till maps.

Starta om phone.

Lilla knappen näst längs ned tv - (Kartskärmsinnehåll). Knappen högst upp - LoMaps online Baskarta / välj istället Topografiska Kartan i menyn. Funkar !! :)
 
Ja, när jag installerade om Locus, hade jag väldiga problem först och trodde inte att det skulle gå, men efter en stunds trixande och letande så fann jag att jag hade bara lagt den i fel mapp. Förut kunde man bara lägga den i början /locus/maps, men nu får man gå in i /android/media/mension.android.locus/maps
Men det står väldigt lustigt nu när jag minns det om man vill ladda kartor från sd och extern eller vad det var. Vissa av dom funktionerna funkar nog inte då.
 
Jag har nu kopplat mobilen med sladd till windowsdator, tagit bort gamla kartor, laddat ner dem på nytt (version Android) och packat upp dem (unzip).

Är version android korrekt?

Sedan med mobilen i flygplansläge (vad det nu skulle göra för skillnad?) mha datorns filhanterare lagt filerna i var sin underkatalog till /android/media/mension.android.locus/maps på mobilens SDkort.
Mobilen är som sagt en Samsung med android 12.
Har gratis verisonen av Locus och inte inloggad i Locus (funkade så förrut) med terrräng och fjällkratan i egen vald folder på SDkortet.
Väljer Meny (3 strecek nedre vänstra hörnet) -> Karthanterare - fliken offline -> FJällkartan syns men väljer jag får jag felemdelande som säger att kartan inte kan väljas (MIssing database feil or version older than 3.0).

På offlinefliken kan ajg välja rött + (nere till höger) -> Importera karton - Enhetens lagringsutrymme. För terrräng, topo, norra samt södra vägkartan svarar programet -Inga objekt.
För fjällkartan får jag ett annat felmeddelande: "Kan inte hitta några importerbara punkter ller spår i filen, VIll du ladda och visa innehåll p å karta?"
Väljer jag ja, ser jag ett rutnät - är i i Blekinge och här täcker ju inte fjällkartan men zommar ut max och kommer till 1 cm = 40km och kan inte zomma mer - så jag vet inte om kartan funkar eller inte för att scrolla mig till fjällen på mobileskärm är inte görligt och veta att jag hamnat rätt.
Söker jag på t ex Sylarna så är det bra rutnät även där så kartan visas inte.

Provar att logga in med mitt google konto men ingen skilland.

Jag vill kunna se mina nedladdade kartor, helst även offline.


Tror ni skapa dedikerat Locuskonto och inloggning löser mitt problem (dvs inte google)?

Tror ni köpeverison av programet löser mitt problem?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Nej, jag har dem inte i varsin katalog utan kartfilerna lägger jag under den katalog som du sa och ingen egen katalog alls. Jag laddar kartan via katrhaneraren och offline. Ja man får scrolla sig norr till fjällen för att se att den fungerar.
 
Nej, jag har dem inte i varsin katalog utan kartfilerna lägger jag under den katalog som du sa och ingen egen katalog alls. Jag laddar kartan via katrhaneraren och offline. Ja man får scrolla sig norr till fjällen för att se att den fungerar.

Gör du importera först?

Eller ser du dem direkt på offline-fliken?

/Patrik
 
Jag har nu kopplat mobilen med sladd till windowsdator, tagit bort gamla kartor, laddat ner dem på nytt (version Android) och packat upp dem (unzip).

Är version android korrekt?

Sedan med mobilen i flygplansläge (vad det nu skulle göra för skillnad?) mha datorns filhanterare lagt filerna i var sin underkatalog till /android/media/mension.android.locus/maps på mobilens SDkort.
Mobilen är som sagt en Samsung med android 12.
Har gratis verisonen av Locus och inte inloggad i Locus (funkade så förrut) med terrräng och fjällkratan i egen vald folder på SDkortet.
Väljer Meny (3 strecek nedre vänstra hörnet) -> Karthanterare - fliken offline -> FJällkartan syns men väljer jag får jag felemdelande som säger att kartan inte kan väljas (MIssing database feil or version older than 3.0).

På offlinefliken kan ajg välja rött + (nere till höger) -> Importera karton - Enhetens lagringsutrymme. För terrräng, topo, norra samt södra vägkartan svarar programet -Inga objekt.
För fjällkartan får jag ett annat felmeddelande: "Kan inte hitta några importerbara punkter ller spår i filen, VIll du ladda och visa innehåll p å karta?"
Väljer jag ja, ser jag ett rutnät - är i i Blekinge och här täcker ju inte fjällkartan men zommar ut max och kommer till 1 cm = 40km och kan inte zomma mer - så jag vet inte om kartan funkar eller inte för att scrolla mig till fjällen på mobileskärm är inte görligt och veta att jag hamnat rätt.
Söker jag på t ex Sylarna så är det bra rutnät även där så kartan visas inte.

Provar att logga in med mitt google konto men ingen skilland.

Jag vill kunna se mina nedladdade kartor, helst även offline.


Tror ni skapa dedikerat Locuskonto och inloggning löser mitt problem (dvs inte google)?

Tror ni köpeverison av programet löser mitt problem?

/Patrik
Om du har installerat Locus " som vanligt" så ligger själva appen (apk-filen) på internminnet i mobilen - inte på SD-kortet. Då har Locus skapat /android/media/mension.android.locus/maps på internminnet och det är där du skall lägga kartorna, INTE på SD-kortet. Den mappen ser du inte med Samsungs ordinarie filhanterare. Börja med att installera Solid Explorer som filhanterare och leta rätt på mappen i internminnet med hjälp av den.

Du kan inte ha appen i internminnet och kartorna på SD-kortet längre. Android tillåter inte längre att man ändrar appens (Locus i det här fallet) grundkonfiguration för lagring.

Du kan dessutom inte flytta Orux-kartorna (2 filer per karta)med hjälp av Locus. Du skall stänga Locus och flytta kartorna med hjälp av din nya filhanterare. Örnsätrarns Topografiska karta är en Orux-karta.

Det här är relativt nytt påhitt av Google- Androids pappa- och SD-kortet tappar mycket av sin funktion vilket är mycket irriterande. Jag tror att det infördes med Android 11.

Allt det här skall fungera utan betald version och utan inloggning såvitt jag vet.
 
Senast ändrad:
Om du har installerat Locus " som vanligt" så ligger själva appen (apk-filen) på internminnet i mobilen - inte på SD-kortet. Då har Locus skapat /android/media/mension.android.locus/maps på internminnet och det är där du skall lägga kartorna, INTE på SD-kortet. Den mappen ser du inte med Samsungs ordinarie filhanterare. Börja med att installera Solid Explorer som filhanterare och leta rätt på mappen i internminnet med hjälp av den.

Du kan inte ha appen i internminnet och kartorna på SD-kortet längre. Android tillåter inte längre att man ändrar appens (Locus i det här fallet) grundkonfiguration för lagring.

Du kan dessutom inte flytta Orux-kartorna (2 filer per karta)med hjälp av Locus. Du skall stänga Locus och flytta kartorna med hjälp av din nya filhanterare. Örnsätrarns Topografiska karta är en Orux-karta.

Det här är relativt nytt påhitt av Google- Androids pappa- och SD-kortet tappar mycket av sin funktion vilket är mycket irriterande. Jag tror att det infördes med Android 11.

Allt det här skall fungera utan betald version och utan inloggning såvitt jag vet.


Är det så illa, då kommer ju mitt internminne att fyllas upp av kartlagring som jag använder bara ibland.

Foldern "/android/media/mension.android.locus/maps" har ju skapats även på mitt SDkort - synligt med både windows filhanterare och via Locus importfunktionen men är det så att Locus/android kan se filerna men inte använda dem?

Felmeddelanden jag ser indikerar ju snarare fel på filernas format/version. Men det kan ju även vara ett missvisande felmedddelande.
Får väl prova att lägga kartorna i telefonminnet istället i samma folder och se om det funkar och se om mobilen inte storknar av brist på arbetsminne då... :-(

Det känns som att SDkort numera endast är för bilder och filmer från kamerna - vilka iofs tar stor plats men även kartfiler tar ju rejält med utryme.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...