Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök?

När man har gasbrännare på sitt trangiakök, kan man då skruva loss slangen från gasbehållaren när man skall packa eller måste den sitta kvar på gasflaskan tills gasflaskan är tom?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag älskar det här forumet!!! Man borde ha direktkoppling till utsidan.se från GPSen när man är ute!

Tack för svaret. (Medvetet bad jag inte om ursäkt för min okunskap)

Fast det har hänt att backventilen i en gasflaska kärvat och all gas strömmat ut. Ingen större fara bara man inte har en låga i närheten. Dessutom var det sista dagen på en expedition (Himalaya) så gasen behövdes inte mer.

Fast det har hänt att backventilen i en gasflaska kärvat och all gas strömmat ut. Ingen större fara bara man inte har en låga i närheten. Dessutom var det sista dagen på en expedition (Himalaya) så gasen behövdes inte mer.

Det är en av orsakerna till att jag föredrar två små istället för en stor flaska.

/Ulf

Jag har sett vad som hände när man gör tvärtom. Skruvar i en engångsflaska med "spetsen" nere alltså. Gasmoln, eldklot, brännskador, panik, blåljus, båtfärd, mer blåljus och en tysk på sjukan.
Köket står fortfarande bränt och vint på brandstationen i Ed.

Killen hade kört slut på en tub och skulle byta. Vad han glömde var att skruva tillbaka spetsen, som skall skruvas ner efter att packningen tätat mellan tuben och köket. Nu blev det hål innan det blev tätt. Woooosh!

Om den pyser så är det ju bara att kasta iväg den, eller gå därifrån en stund.

Om man skruvar av, och det pyser och man inte har eld i närheten känns det ju lite som om det bara vore att skruva ihop igen...?

Jag har sett vad som hände när man gör tvärtom. Skruvar i en engångsflaska med "spetsen" nere alltså.

Nu förstår jag ingenting. Jag har nog gjort fel när jag satte dit gasflaskan. Jag skruvade bara dit den och skruvade bort den. Ingenting med några spetsar etc....

//Nervös

Nej, det är inga spetsar på ditt kök (utgår jag ifrån, isåfall hade du känt till det). Det finns däremot en annan typ av gastuber, som saknar ventil. Där gör man ett hål i plåten i tuben med en spets. Innan man gör hålet måste man då se till att gasen inte strömmar fritt, utan hålls kvar mha. en packning. Gör man inte det blir det mycket gas överallt, särskilt som tuben ju alltid är full om det inträffar...

Så i ditt fall är det ingen fara att lossa tuben, bortsett från den lilla risken att ventilen på tuben inte fungerar.

Nej, det är inga spetsar på ditt kök

Tack för klargörandet. Jag surfade upp trangias manual men hittade inget där så jag blev lite lugnare. Är ändå ganska nojig över gas etc, mest för att det är helt nytt för mig, man vänjer sig väl.

Testade köket idag, vi kokade bulgur med lite medhavda torkade grejer (kött, morötter, tomat, vitlök etc). Det var en dröm att köra gas, jag tror vi börjat diska när man normalt hade sett liten värmebubblor på ett spritkök! Ett lyft!

Testade köket idag, vi kokade bulgur med lite medhavda torkade grejer (kött, morötter, tomat, vitlök etc). Det var en dröm att köra gas, jag tror vi börjat diska när man normalt hade sett liten värmebubblor på ett spritkök! Ett lyft!

Word! Inget ont om mina föräldrar, men mitt liv blev i-landsmässigt först den dag vi började med gas istället för sprit i trangiat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips